کد خبر: ۴۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۳ - 2014December 26
شفا آنلاين-متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: هزینه توانبخشی ریوی در قیاس با هزینه‌هایی که فرد به علت شرکت نکردن در اقدامات توانبخشی ریوی به خود و جامعه تحمیل می‌کند ناچیز است.

به گزارش شفا آنلاين،حبیب مفخم متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  با اشاره به توانبخشی بیماران مبتلا به COPD یا بیماری مزمن انسدادی راه‌های تنفسی اظهار کرد: این بیماران به علت تخریب بافت ریه هنگام انجام فعالیت بدنی دچار افت میزان کارکرد ریه می‌شوند بنابراین نمی‌توانند شغلی داشته باشند.


وی تصریح کرد: در این بیماران ظرفیت ریه محدود می‌شود بنابراین ریه قادر به برقراری تعادل و حفظ سطح اکسیژن خون در حد نرمال نیست بنابراین افراد در هنگام فعالیت بدنی دچار افت اکسیژن شده و از انجام فعالیت باز می‌مانند.

مفخم افزود: به علت فعالیت کمتر این افراد به مرور زمان عضلات نیز تحلیل می‌رود و این سیکل باطل تا جایی پیش می‌رود که فرد به طور کامل زمین‌گیر می‌شود و داروهای زیادی مصرف می‌کند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: این بیماران در صورت شرکت نکردن در برنامه‌های توانبخشی ریوی باید مرتباً به بیمارستان مراجعه کرده و ضمن مصرف دارو مرتباً بستری شوند که در هر بستری در بیمارستان ریسک ابتلا به بروز عفونت‌های متعدد تنفسی وجود دارد که برای این بیماران خطرناک و حتی کشنده است بنابراین انجام یک برنامه توانبخشی شامل یک تیم چند تخصصی در درمان این بیماران اهمیت دارد که مدیر این تیم یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی است.

وی خاطرنشان کرد: این تیم چند تخصصی شامل یک فوق‌تخصص ریه، روانپزشک، روانشناس، متخصص تغذیه، متخصصان انجام تمرینات ورزشی و پرستاران ویژه بیماران تنفسی هستند که در قالب یک برنامه ورزشی، افزایش توانمندی عضلات در زمان حرکت، افزایش توانمندی عضلات تنفسی، تبادل اکسیژن و خارج کردن ترشحات از داخل بافت ریه را هدف قرار می‌دهند.

مفخم تأکید کرد: بسته به نوع بیماری و اینکه این بیماری چه بافت و قسمت‌هایی از ریه را درگیر کرده باشد نشانه‌ها و برنامه‌های توانبخشی متفاوت و متعدد است و توانبخشی ریوی با تمرکز بر روی آن عارضه می‌تواند عارضه را رفع کند یا عوارض را به حداقل برساند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: در اقدامات توانبخشی ریوی انجام ورزش‌های هوازی و افزایش میزان استقامت در فرد محور کار است تا با انجام آن فعالیت‌های فیزیکی و انقباضی عضلانی در شرایط مساوی کارکرد ریه با نیاز به اکسیژن و فشار کمتری بر سیستم قلب و ریه انجام شود.






فارس





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: