کد خبر: ۴۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۳ - 2014December 24
شفاآنلاین-یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که طی آن سیستم ایمنی به بافتهای خودی حمله می‌کند و باعث التهاب مفاصل می شود،اما اگر این بیماری عود کننده زود تشخیص و درمان شود، می توان شعله های آن را خاموش کرد.
به گزارش شفا آنلاین،عبدالرحمان رستمیان فوق تخصص روماتولوژی اظهار کرد: بیماری لوپوس یک بیماری خودایمنی است که منشأ ژنتیکی دارد و برخی عوامل محیطی به بروز این بیماری منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: این بیماری بیشتر در سنین بین 15 تا 45 سال در افراد دیده می‌شود که در بین زنان به علت بالا بودن مقدار استروژن خود را نشان می‌دهد.

رستمیان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر در درمان لوپوس موفق هستیم و چنانچه بیمار به موقع به پزشک مراجعه کند نه تنها این بیماری کنترل می‌شود بلکه حتی می‌توان عوارض ایجاد شده قبلی را نیز از بین برد.

این فوق تخصص روماتولوژی تأکید کرد: نارسایی کلیه، بروز بیماری‌های خونی، التهاب رگ‌ها، مشکلات ریوی و قلبی، عوارض بیماری لوپوس در صورت درمان نشدن به موقع هستند.

وی افزود: این بیماری عود کننده است اما می‌توان با درمان آن را به مرحله خاموشی رساند یعنی می توان داروهای مبتلایان به این بیماری را در برخی موارد قطع کرد اما ممکن است  در هنگام استرس‌های سنگین این بیماری مجدداً عود کند.

رستمیان خاطر نشان کرد: این بیماری در گذشته بیش از 50 درصد مرگ و میر در پی داشت ولی امروزه این رقم با توجه به موفقیت روش‌های درمانی و پیشرفت علم پزشکی به حدود 10 درصد رسیده است.

این فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد: از آنجایی که این بیماری خودایمنی است و سیستم دفاعی فرد به بافت‌های خودی حمله می‌کند باعث ایجاد التهاب طولانی در مفاصل می‌شود اما همان‌طور که گفته شد درمان مناسب و شناسایی به موقع نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

رستمیان قرمز شدن پوست گونه‌ها به شکل بال پروانه را از علائم پوستی، درد مفاصل را از علائم مفصلی و آزمایش‌ها را روش تشخیص بالینی این بیماری دانست.

وی گفت: این بیماری در کودکان نیز دیده می‌شود اما در سنین بین 15 تا 45 سال شیوع دارد که در زنان 9 برابر مردان دیده می‌شود.
فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: