کد خبر: ۴۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۳ - 2014December 23
شفا آنلاين- یک متخصص نورولوژی با بیان اینکه عفونت ریوی و ادراری ناشی از اختلال بلع و زندگی گیاهی در بیماران دمانس، منجربه مرگ آن‌ها می‌شود، تاکید کرد: تشخیص بیماری دمانس از طریق علایمی شامل اختلال شناختی، توهم بینایی، پارکینسونیسم، سقوط، از دست دادن گذرای هوشیاری و افسردگی قطعی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر مریم نوروزیان با اشاره به اینکه 20 درصد از انواع دمانس را دمانس عروقی شامل می‌شود، گفت: شروع ناگهانی و پیشرفت پلکانی، درگیری عروق کوچک و بزرگ مغز، سابقه احتمالی سکته مغزی، وجود علایم خطرساز مهم شامل دیابت، افزایش فشار خون و اختلالات شناختی وابسته به مناطق متفاوت درگیری مغز از مشخصه‌های دمانس عروقی است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که 15 تا 36 درصد از بیماران مبتلا به دمانس از نوع لویی بادی (نوعی جنون به علت آسیب‌های مغزی) است، افزود: تشخیص بیماری دمانس لویی بادی از طریق علایمی شامل اختلال شناختی، توهم بینایی، پارکینسونیسم، سقوط، از دست دادن گذرای هوشیاری و افسردگی قطعی می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه اختلال شناختی و دمانس چندین سال پس از اختلال حرکتی بیماری پارکینسون بروز می‌کند، تصریح کرد: اغلب دمانس در مرحله پیشرفت بیماری پارکینسون مستقر می‌شود و در آن کندی سایکو موتور از شدت اختلال حافظه بیشتر است.

وی افزود: از دست رفتن کنترل، عدم توانایی تکلم و راه رفتن و حتی نشستن از مشخصه‌های پیشرفت بیماری دمانس است که اگرچه طول عمر این بیماران 5 تا 15 سال است، اما شروع آسیب شناسی بیماری 20 سال قبل از ظهور علایم اولیه است.

نوروزیان با بیان اینکه درمان با ویتامین B12 و اسید فولیک به بهبودی دمانس منجر نمی‌شود بلکه کمبود ویتامین D نیز در ایجاد اختلال شناختی و آلزایمر مسئول است، خاطرنشان کرد: از انواع دمانس‌های برگشت‌پذیر شامل دمانس در اختلالات متابولیک، کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک است که در 15 تا 30 درصد از افراد سالمند مشاهده می‌شود.

این متخصص نورولوژی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه جز در مواردی محدود از بیماری دمانس، درمان ریشه کن کننده در دسترس نیست، در برخورد با تمامی موارد دمانس توجه به تمام بیماری‌های طبی همراه که می‌توانند روی شدت بیماری و بار ناشی از آن اثر بگذارند، ضروری است.




ایسنا





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: