کد خبر: ۴۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 10
شفاآنلاين:بدنبال انتشار مطلبي بااين عنوان" بيمه هايي كه بانكدارشدند"روابط عمومي :شركت بيمه ما"توضيحاتي ارسال كرده است.
دبیر محترم گروه بيمه وبانك پایگاه خبری شفا آنلاین
با سلام ،
احتراما پیرو درج خبر در آن سایت خبری محترم مورخ 17 /09/93با تیتر بیمه هایی که بانکدار شدند در خصوص اعلام واریز نرخ سود 27 درصد بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری بیمه "ما" منتشر شده است . مقتضی است جهت تنویر افکار عمومی نسبت به درج جوابیه در آن پایگاه خبری اقدام فرمائید.
1- بیمه های عمرو سرمایه گذاری به لحاظ جایگاه قانونی براساس آئین نامه 68 مصوب شورای عالی مورخ 22/09/09 بیمه ارائه می گردد. این خدمت با مجوز بیمه مرکزی ج.ا.ا از سال 1373 در حال ارائه است . لازم به یادآوری است که فعالیت های بیمه گری به دو شاخه اصلی بیمه های زندگی و بیمه های غیر زندگی تقسیم می شوند که در بیمه های غیر زندگی ، بیمه نامه هایی با مدت اعتبار عموما یک ساله صادر می شوند و هدف از آن نیز پرداخت خسارت تحت پوشش بیمه نامه است مانند بیمه شخص ثالث ، بیمه آتش سوزی و ... .اما در بیمه زندگی (عمر) ، هدف سرمایه گذاری طولانی مدت برای تامین آتیه بیمه گذار و خانواده وی می باشد. بیمه عمر و سرمایه گذاری در صنعت بیمه اینگونه تعریف می شود : بیمه عمر و سرمایه گذاری برگرفته از بيمه عمر Universal Life (طرح بیمه عمر جامع ) است كه در بسياري از كشورهاي جهان به عنوان بيمه‌نامه پيشرو ارائه مي‌شود. اين بيمه نامه تركيبي از يك بيمه عمر و يك اندوخته سرمايه‌گذاري است كه علاوه بر ارائه پوشش خطر فوت و برخي پوشش هاي اضافي نظیر فوت ناشی از حادثه ، معافیت از پرداخت حق بیمه و دریافت مستمری بیکاری و...، درآمدهايي را با تضمين نرخ سود سرمايه‌گذاري مشخص در زمان حيات نصيب بيمه‌گذار مي‌كند.
2- در بخشی از این خبر آورده شده است که " البته باید توجه داشت که پرداخت سود "قطعی" از نظر شرعی نیز شبهه دارد " نویسنده محترم اگر به این موضوع عنایت می داشت که پرداخت سود قطعی صرفا اگر ناظر بر سنوات آتی باشد بله به درستی حرام است. در حالی که 27 درصد سود اعلامی این شرکت به عنوان "سود مشارکت در منافع بیمه های عمرو سرمایه گذاری " است و به بیمه نامه های صادره در سالهای 92 و 91 و براساس صورت های مالی حسابرسی شده به پایان سال مالی 1392 در سال 93 محقق شده است. در خصوص پرداخت سود قطعی در ماده 14 آئین نامه شماره 68 شورای عالی بیمه تکلیف موسسات بیمه مشخص شده است . اصل این ماده به عین ، چنین است " موسسات بیمه باید پس از تعیین منافع قابل تقسیم در آخر هر سال ، سهم هر یک از بیمه گذاران از منافع مزبور را بر حسب توافق با بیمه گذار به عنوان حق بیمه یکجا برای افزایش سرمایه بیمه نامه یا افزایش ذخایر ریاضی، منظور و یا به صورت نقدی پرداخت نمایند و اعلام واریز سود بر اساس فعالیت های سرمایه گذاری بیمه "ما" در سال 1392 بوده و هیچگونه پیش بینی نسبت به سال های آتی صورت نپذیرفته تا از لحاظ شرعی مشکلی ایجاد نشود و اعلام قطعی نرخ مصوب برای سال 92 کاملا قانونی و شرعی است.باید توجه داشت که یکی از اقدامات رایج بیمه عمر و سرمایه گذاری، پیش بینی سود سرمایه گذاری در سال های طول دوره اعتبار بیمه نامه است که در هر سال تحت شرایط مرتبط ممکن است متفاوت باشد ولی مسئله مهم این است که محاسبات و بررسی ها و کارشناسی های مرتبط با سود سرمایه گذاری در بیمه عمر به این معنی نیست که هر ماه و یا هرسال وجهی به عنوان سود سرمایه گذاری به بیمه گذاران پرداخت شود وهر گونه پرداخت تحت عنوان سرمایه بیمه عمر در پایان دوره است .
3- گفتنی است براساس ماده 11 از فصل چهارم آئین نامه 68 شورایعالی بیمه پرداخت مشارکت در منافع تا 85 درصد سود حاصله از منابع به بیمه گذاران الزامی بوده و از تکالیف شرکت های بیمه است. و اصولا بواسطه پرداخت این سود در پایان هر سال مالی است که هرگونه مفهوم سود قطعی و ربوی منتفی می شود .
4- با توجه به اینکه در خبر مذکور آمده است که "برخی بیمه ها با شگرد های خاصی به سمت پرداخت نرخ سود 27 درصدی حرکت کرده اند " توجه این پایگاه خبری را به دو نکته مهم جلب می نماییم
الف .با توجه به ماده 12 آئین نامه شماره 68 ، موسسات بیمه مکلفند هر سال منافع حاصل از مجموع معاملات بیمه های زندگی را از ذخیره ریاضی در آخر سال مالی قبل ، حق بیمه های دریافتی ، کارمزد بیمه تکایی واگذاری ، کارمزد بر منافع (مشارکت در سود ) دریافتی بابت بیمه های اتکایی واگذاری ، سهم بیمه گران اتکایی بابت بازخرید و پرداخت سرمایه و مستمری ها ، کارمزد وام پرداختی به بیمه گذاران و همچنین خالص درآمد حاصل از سایر سرمایه گذاری های از محل ذخایر ریاضی پس از کسر مبالغ پرداختی از بابت بازخرید و سرمایه و مستمری ها و حق بیمه اتکایی واگذاری محاسبه کنند
ب . تائید صورت های مالی شرکت بیمه "ما" در سال 1392 توسط بازرس و حسابرس قانونی شرکت بررسی گردیده و صحت آن به تایید مجمع عمومی سالیانه شرکت نیز رسیده است و تائید آن نیز توسط مراجع ذی صلاح یعنی سازمان بورس و بیمه مرکزی ج . ا . ا انجام گرفته است و لذا واریز سود قطعی27 درصد بیمه گذاران عمر و سرمایه گذاری به حساب اندوخته بیمه نامه های عمر و سرمایه گذاری بر اساس موارد ذکر شده بوده است
5- انتظار می رفت نویسنده محترم در جهت دفاع از حقوق بیمه گذاران و طرح های نوین بیمه ای در صنعت بیمه که موجب رشد بیمه های عمر و سرمایه گذاری می شوند اقدام می نمود. جهت اطلاع سود وزیان شرکت های بیمه در سالنامه آماری سال 92 منتشره توسط نهاد ناظر (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) دست یافتنی است .
6- . در پایان لازم به یادآوری است رسیدن به نرخ سود بالا در بیمه های عمر و سرمایه گذاری برای هر شرکت بیمه ای ویژگی مثبت محسوب می شود و نشان از قدرت سرمایه گذاری بالا ، مدیریت ریسک دقیق و توانمند و زیرساخت های اجرایی بهینه و کارآمد دارد . بدیهی است دقت و مراقبت شرکت بیمه در انتخاب ریسک و مدیریت آن و نحوه سرمایه گذاری وجوه حق بیمه و انتخاب فرصت های مناسب سرمایه گذاری که حاشیه سود مطمئن و بدون احتمال ضرردهی داشته باشد ، در تحصیل سود بالا برای سرمایه گذاران رشته بیمه عمر و در نتیجه افزایش دریافتی آنها در پایان دوره بیمه نامه بسیار موثر و کارساز خواهد بود و هنر یک بیمه گر نیز همین است که منابع مالی ناشی از حق بیمه ها به بهترین نحوه ممکن و مشروع و معقول که بالاترین سود را نیز برای بیمه گذاران داشته باشد ، در رشته های مجاز مورد تصویب شورای عالی بیمه ، سرمایه گذاری نماید که شرکت بیمه "ما" بر اساس این هدف و مشی قانونی قدم برداشته و ان شاءالله ادامه خواهد داد .شرکت بیمه "ما" به اتکاء متخصصین و کارشناسان خبره در صدد است با حداکثر سازی منافع بیمه گذاران و تحمیل کمترین هزینه به اندوخته بیمه گذاران فصل تازه ای در مشتری مداری گشوده و کماکان بالاترین خدمات را ارائه نماید در این راستا پیشنهاد و توصیه می نماید تا همکاران محترم " پایگاه خبری شفا آنلاین" نیز به خیل بیمه گذاران عمرو سرمایه گذارای این شرکت پیوسته و برای اولین بار در کشور خدمات نوین در بیمه های عمرسرمایه گذاری را تجربه نمایند .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: