کد خبر: ۴۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 05
شفا آنلاين-یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: در کشورهای پیشرفته رعایت اصول توانبخشی ریوی پیش‌شرط پیوند ریه است زیرا بدون رعایت پروتکل توانبخشی هزینه ها و زحمات انجام پیوند هدر می‌رود.

به گزارش شفا آنلاين،حبیب مفخم متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اظهارکرد: اهمیت اقدامات توانبخشی ریوی به حدی است که در غالب پروتکل‌های کشورهای توسعه یافته اگر فردی اقدامات توانبخشی را انجام ندهد از لیست پیوند حذف می‌شود چرا که تمام پروسه درمان فرد متأثر از برنامه توانبخشی ریوی است.


وی تصریح کرد: امروزه در درمان کلیه بیماری‌های تنفسی مزمن، توانبخشی ریوی جزء لاینفک درمان است و به محض اینکه فردی دچار علائم تنگی نفس می‌شود پروتکل درمان توانبخشی ریوی آغاز می‌شود و فرد باید وارد پروسه توانبخشی شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تأکید کرد: اگر توانبخشی ریوی قبل و پس از پیوند ریه انجام نشود فرد بیمار شانس زیادی برای بلند شدن از بستر بیماری و تنفس طبیعی نخواهد داشت و این مسئله به حدی حائز اهمیت است که این بیماران خیلی زود جان خود را از دست می‌دهند.

مفخم خاطرنشان کرد: زمانی که در تیم پیوند ریه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان مسیح دانشوری بودم به چشم می‌دیدم بیمارانی که از توانمندی کافی برخوردار نبودند تا اقدامات توانبخشی را انجام دهند یا همکاری لازم برای انجام این برنامه‌ها را نداشتند زود جان خود را از دست می دادند.

وی افزود: این در حالی است که بیمارانی که اشتیاق بیشتری برای شرکت در برنامه توانبخشی ریوی و اجرای دستورالعمل های آن داشتند تاثیر بسیار چشمگیری در نتایج پیوندشان دیده می‌شد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یکی از مسائل اساسی بیماران پس از پیوند ریه را به راه افتادن هرچه سریعتر و ترخیص از بیمارستان به منظور مصونیت از گزند عفونت‌های فرصت طلب در بیمارستان است که برای این ترخیص فرد باید بتواند یک طبقه از پله‌ها بالا رود در غیر این صورت شرایط ترخیص را نخواهد داشت که این به معنای افزایش ریسک ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی است.



فارس



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: