کد خبر: ۴۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 03
شفاآنلاین-رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: آموزش پزشکی ما باید دچار تحول شود، چرا که در این حوزه به روز نیستیم و با سلامت معنوی بیگانه هستیم، در حالی که باید به اساتید و دانشجویان آموزش داده و از این حوزه نباید غافل شویم.
به گزارش شفا آنلاین، سیدعلیرضا مرندی در دومین همایش سلامت معنوی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: سلامت معنوی به اندازه‌ای که باید شناخته نشده و باید روی آن کار کرد، امیدواریم با مشارکت پزشکان و علاقمندان به این مکتب بتوانیم تمام ابعاد سلامت معنوی را شناسایی و در زندگی روزمره وارد کنیم.

وی ادامه داد: سلامت معنوی مهمترین رکن سلامت است و سایر حوزه‌های مانند جسمی، روانی و اجتماعی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل مطالعات زیادی در کشورهای غربی روی آن انجام و اثبات شده که معنویت تا چه میزان می‌تواند نقش داشته باشد.

مرندی گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی غربی، معنویت آموزش داده می‌شود که می‌توان از آن یاد گرفت، البته این آموزش‌ها از خاستگاه توحیدی برنیامده، بنابراین در کشور ما امیدواریم براساس معارف اسلامی، این معنویت شناخته شود، چرا که زیربنای عبادت و اخلاق است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، افزود: اگر به معنویت درست نگاه کنیم به کل زندگی نگریسته‌ایم، بنابراین باید تلاش کنیم تا سلامت معنوی شناسایی شود، البته در این زمینه به تأکید رهبری نیز باید دقت کرد که ایشان فرمودند؛ مراقب باشیم تا لائیسم مخفی و افکار مادی‌گرایانه و خرافات به این حوزه ورود نکند.

وی ادامه داد: سلامت معنوی را در زندگی و سال‌های اولیه آن، سبک زندگی و آموزش و پژوهش بحث خواهیم کرد، در ابتدای راه هستیم و ادعایی هم نداریم اما آموزش پزشکی ما باید تحول در آن ایجاد شود، چرا که به روز نیستیم و آموزش پزشکی نیز جامع‌نگر نیست.

مرندی افزود: عوامل اجتماعی در تعریف آن دیده نشده و با سلامت معنوی بیگانه هستیم، در حالی که اگر قرار باشد به آن بپردازیم باید ابتدا به اساتید آموزش دهیم و بعد به دانشجویان چون بیشترین تماس را با مردم دارند و این مقوله فقط بر سر بالین بیمار منتهی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ما باید با این مبنایی آشنا و اعتقاد پیدا کنیم و ذهنیت ما فقط در مسائل جسمی نباشد، بلکه در مسائل روانی و معنویت، ذهنیت بر این اساس باشد.

وی گفت: تاکنون افکار غربی بر عکس هزاره گذشته که حکمای ما اول اعتقادی بوده و همراه حقوق و پزشکی می‌خواندند، اما با تسلط غرب بر مبانی آموزشی، دیانت و معنویت از مسائل علمی جدا شد.

وی گفت: جای معنویت در همه جا خالی است و در کشور ما که انقلاب اسلامی داریم نباید از آن غافل شویم و در دانشگاه‌ها نباید فقط به شکل معارف اسلامی درآید و در حد حرف باقی مانده و تأثیری نداشته باشد.

وی با اشاره به سال‌های اولیه زندگی و اهمیت آن گفت: این دوران بهترین زمان برای انتقال مسائل اعتقادی است که آموزش‌پذیری بالایی وجود دارد، بنابراین وظیفه داریم با کمک روحانیت، جامعه را از سلامت معنوی برخوردار کنیم.
فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: