کد خبر: ۴۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۶ - ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 01
شفاآنلاین-گاهي در اطراف خودمان مرداني را مي‌بينيم که افسرده‌اند و وقتي از آنها شرح حال کاملي مي‌گيريم، متوجه مي‌شويم که مثلا در رابطه زناشويي با همسر خودشان دچار بي‌‌ميلي شديد هستند...

به گزارش شفا آنلاین،آنها از اظهار اين مشکل نزد پزشکان نيز پرهيز مي‌کنند و تنها بعد از مشاوره‌هاي روان است که مشخص مي‌شود برخي از اين افراد به بيماري خاصي مبتلا هستند که رابطه زناشويي را براي آنها مشکل‌ساز و دردناک کرده است و علت آن هم شايد ضربه و آسيبي باشد که حين برقراري رابطه به آلت تناسلي‌شان وارد شده. نام اين بيماري، پيروني است. بيماري پيروني که به «سفتي پلاستيکي آلت» ترجمه شده است؛ نوعي اختلال در بافت فيبري آلت تناسلي مردان است که به علت رشد پلاک‌هاي ليفي در بخشي از بافت نرم آلت به وجود مي‌آيد و 1 تا 4 درصد مردان به اين عارضه مبتلا مي‌شوند.

با توجه به اينكه اين بيماري باعث بروز عوارضي مانند ناتواني در برقراري رابطه زناشويي، کجي يا كوتاه‌شدن آلت تناسلي، ناتواني در به دست آوردن يا نگهداشتن نعوظ، بروز اضطراب و استرس در مورد فعاليت زناشويي و ظاهر آلت تناسلي و در نهايت به هم خوردن روابط عاطفي با همسر و مشکل در بچه‌دارشدن به دليل ناتواني در رابطه زناشويي مي‌شود، در «ازدواج و سلامت جنسي» اين هفته به 20 نكته مهم كه بايد در مورد بيماري پيروني توجه داشته باشيد اشاره مي‌شود.


1. بيماري پيروني، بيماري خطرناكي است که اگر به موقع درمان نشود، باعث ناتواني جنسي خواهد شد.

2. شيوع اين بيماري از دهه پنجم زندگي به بعد است ولي متاسفانه در ايران بيشتر بيماران مبتلا زير 50 سال هستند و در دهه سوم و چهارم زندگي دچار اين عارضه مي‌شوند. يکي از دلايلي كه باعث مي‌شود شيوع ابتلا به اين بيماري در دهه سوم و چهارم زندگي باشد، تا کردن آلت تناسلي در حالت نعوظ براي از بين بردن نعوظ است كه عده‌اي به اين عمل «تقاندن» مي‌گويند.

3. علت اصلي بروز اين بيماري هنوز ناشناخته است ولي بيشتر دانشمندان معتقدند وارد شدن ضربه به آلت تناسلي در حالت نعوظ باعث ايجاد آن مي‌شود.

4. براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري بايد از واردشدن هرگونه ضربه به آلت تناسلي جلوگيري كرد.

5. حين برقراري رابطه زناشويي نيز بايد از قرارگرفتن در موقعيت‌هايي كه مرد را مستعد وارد شدن ضربه به آلت تناسلي مي‌کند، اجتناب شود.

6. اگر به هر دليلي ضربه‌اي به آلت تناسلي وارد و باعث آسيب به آن شد، به‌خصوص اگر همراه با کبودي و خونمردگي بود، بايد به پزشک متخصص مراجعه شود.

7. احساس هر گونه سفتي در زير پوست
آلت تناسلي غيرطبيعي است و بلافاصله مساله را با پزشک در ميان بگذاريد.

8. بيماري پيروني داراي 3 مرحله است؛ مرحله زودرس، مياني و ديررس. علامت اصلي اين بيماري در مرحله زودرس هنگام نعوظ است. متاسفانه بيشتر مردان اين نشانه را بي‌اهميت تلقي مي‌كنند يا در مواردي به دليل خجالت به پزشک مراجعه نمي‌کنند درحالي كه اين مرحله بهترين زمان براي مراجعه به پزشک است و درمان دارويي در اين مرحله تا حد زيادي موثر خواهد بود. اگر در اين مرحله بيمار به پزشک مراجعه نکند، کم‌کم بافت فيبري و پلاک ايجاد مي‌شود و با گذشت زمان، کلسيم در بافت فيبري يا همان پلاک رسوب مي‌كند كه بيماري در اين مرحله غيرقابل درمان خواهد بود. تشکيل اين پلاک‌ها باعث کوچک‌شدن
آلت تناسلي مي‌شود.

9. با تشخيص ندادن اين بيماري در مراحل اوليه يا به موقع درمان نشدن آن، در بيشتر موارد سير روند بيماري به‌تدريج پشرفت مي‌کند و وارد مراحل بعدي (مياني و ديررس) مي‌شود.

10. در مرحله‌اي که پلاک تشکيل شده ولي هنوز کلسيم در آن رسوب نکرده است، در 30-20 درصد موارد مي‌توان با تجويز دارو پلاك را از بين برد و کجي آلت تناسلي را اصلاح كرد يا اينكه حداقل از پيشرفت آن به مرحله رسوب کلسيم جلوگيري شود.

11. بهترين روش تشخيص پلاک و رسوب کلسيم در پلاك، سونوگرافي از آلت تناسلي است که بايد به‌وسيله افراد خبره انجام شود.

12. وجود بافت سفت در پوشش آلت تناسلي (پلاك) نشانه پيشرفت بيماري است. پلاک‌ها نقاطي کاملا سفت، مانند سکه هستند که به راحتي با دست قابل لمس‌اند. اندازه آنها از چند ميلي‌متر تا چند سانتي‌متر مي‌تواند متفاوت باشد. تعداد پلاك‌ها ممکن است به يک يا چند عدد محدود شود.

13. در مرحله ديررس فقط حدود 20 درصد بيماران قابل درمان هستند زيرا مرحله ديررس نيز به 2 مرحله جداگانه «ابتدايي» و «نهايي» تقسيم مي‌شود. در مرحله ابتدايي فقط پلاک تشکيل شده است و اگر كلسيم روي آن رسوب کند كه در اصطلاح به آن «پلاک کلسيفيه» مي‌گويند، بيماري وارد مرحله ديررس نهايي شده كه تقريبا در اين مرحله غير قابل درمان است.

14. يکي از علايم مهم ابتلا به بيماري پيروني، کجي آلت تناسلي است. تشكيل پلاك در هر قسمتي از آلت تناسلي باعث انحراف آن مي‌شود بنابراين اگر اخيرا دچار کجي آلت تناسلي شده‌ايد، اين مساله را جدي بگيريد.

15. ابتلا به بيماري پيروني به تدريج باعث بروز عوارض ديگري چون اختلال نعوظ يا ناتواني جنسي در مردان به دليل ايجاد نشت وريدي به‌وسيله پلاك خواهد شد. اختلال نعوظ ناشي از نشت وريدي بدترين نوع اختلال نعوظ است.

16. کجي آلت تناسلي را مي‌توان با جراحي اصلاح کرد ولي جراحي تاثيري در درمان بيماري پيروني ندارد.

17. در شرايطي كه پيشرفت بيماري پيروني باعث مي‌شود کجي آلت تناسلي با شدت بيشتري تظاهر پيدا ‌كند، نبايد براي عمل جراحي عجله کرد.

18. يکي ديگر از علل مهم اين بيماري، شکستگي آلت تناسلي است كه اگر فورا جراحي نشود بعدها محل شکستگي ترميم و باعث ايجاد پلاک و ناتواني جنسي مي‌شود. بسياري از بيماران مبتلا به شکستگي آلت تناسلي به دليل خجالت به پزشک مراجعه نمي‌کنند و بعدها دچار عوارض جبران‌ناپذيري مي‌شوند. اگر مردي مشکوک به شکستگي آلت‌تناسلي است بايد بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کند، اگر عمل جراحي خوب انجام شود، 90 درصد اين بيماران حالت طبيعي قبل از شکستگي را دوباره به دست مي‌آورند.

19. براي درمان بيماري پيروني روش‌هاي زيادي پيشنهاد شده است كه هيچ‌کدام آنها تاثير قطعي در درمان ندارند. پزشک با توجه به شرايط بيمار و تجربه خود مي‌تواند از مجموعه‌اي از داروهاي اختصاصي براي درمان استفاده كند. در بسياري از موارد در فواصل معين نوع دارو عوض مي‌شود تا بهترين دارو براي بيمار انتخاب شود.

20. برخي پزشكان معتقدند تزريق بعضي داروها در پلاک مانند داروهاي مهارکننده کانال‌هاي کلسيمي از جمله «وراپاميل» باعث از بين رفتن پلاک مي‌شود درحالي كه شواهد کافي در اين مورد وجود ندارد.


دکتر محمدرضا صفري‌نژاد/متخصص اورولوژي

برچسب ها: بیماری ، قاتل ، افسرده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: