کد خبر: ۴۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 20
شفا آنلاین:خستگي، درد و بدخلقي هميشه به سن ارتباط ندارد. بسياري از افراد با رسيدن به ميانسالي، بروز برخي از اين علايم را روندي از بالا رفتن سن مي دانند، در حالي که اين گونه نيست و به راحتي قابل درمان است.
بدخلقي

به گزارش شفا آنلاین به نقل از روزنامه خراسان، بدخلقي و پيري لزوماً با يکديگر ارتباط ندارد. در واقع همه افراد در هر سني ممکن است دچار بدخلقي شوند. اما موقعي که اين بدخلقي ادامه پيدا کند و ارتباطات شخصي، اهداف و زندگي روزمره را تحت تأثير قرار دهد، اين امر مي تواند علامت خطر جدي باشد، از جمله افسردگي، محروميت از خواب و حتي اختلال رواني. در صورت ادامه يافتن بدخلقي حتماً به پزشک مراجعه کنيد.

کندي در راه رفتن

بخشي از کند شدن حرکت به روند طبيعي پيري ارتباط دارد. اما اگر اخيراً به طور ناگهاني و بدون دليل دچار اين حالت شده ايد، به پزشک مراجعه کنيد. کندي در راه رفتن به طور آشکار در افراد مسن مي تواند به علت آرتريت، سکته، بيماري هاي عصبي، پارکينسون و يا ترس از زمين خوردن باشد. نتايج بررسي هاي اخير نشان مي دهد، برخي از تغييرات در راه رفتن از جمله کند شدن، مي تواند علامت اختلال حافظه يا بيماري آلزايمر باشد.

کاهش وزن بدون علت

اغلب ما در آرزوي کاهش وزن بدون هيچ گونه تلاشي هستيم اما اگر اين اتفاق ناگهاني بدون هيچ تلاشي رخ دهد، بدانيد که اين امر مربوط به سن نيست بلکه يک مشکل جدي است.

در صورت کم کردن ۱۰ درصد وزن خود در عرض ۶ ماه، به پزشک مراجعه کنيد به گفته محققان اين امر مي تواند علامت بيماري باشد از جمله تيروئيد پرکار، ديابت، افسردگي، بيماري کبد و...

ناتواني در بيدار ماندن

اگر مجبوريد ميهماني خانوادگي را زودتر ترک کنيد يا از رفتن به ميهماني هاي ديروقت پرهيز مي کنيد، به اين دليل که نمي توانيد بيدار بمانيد، شايد دچار نوعي اختلال خواب پيشرفته شده ايد.

در اين نوع اختلال غيرعادي، افراد در ساعات عصر دچار خواب آلودگي مي شوند. اين امر به علت تغيير فعاليت هاي بيولوژيکي است. اين مشکل در فعاليت هايي که دوست داريد در آن شرکت کنيد، تداخل ايجاد مي کند اما علامت پيري نيست و با مصرف ملاتونين قابل درمان است.

دردهاي مفصلي

بسياري از افراد با بالا رفتن سن دچار درد مفصل مي شوند اما در صورت تداوم و شديد بودن درد، علت آن را جويا شويد زيرا مي تواند نشانه آرتريت باشد. در صورتي که دچار آستئوآرتريت (التهاب مفصل و استخوان) شده ايد، احساس درد بيشتري خواهيد کرد اما اگر در هنگام صبح بدن سفت است، احتمالاً دچار آرتريت روماتوئيد (التهاب) شده ايد. بر خلاف آستئوآرتريت، علايم روماتوئيد شامل ورم و گرم شدن مفصل است. جوش هاي زير پوستي، خشکي دهان و چشم همراه با درد مفصل مي تواند نشانه لوپوس باشد. در صورت وجود اين علايم بلافاصله به پزشک مراجعه کنيد.

لرز

لرزهاي گاه و بيگاه مي تواند در هر سني رخ دهد. اگر چه احتمال افزايش آن با بالا رفتن سن وجود دارد، اما هرگز نبايد اين علامت را ناديده بگيريد. لرزش اغلب در دست ها ديده مي شود اما در برخي موارد پاها هم دچار لرزش مي شود. اين علايم اختلالي به نام essential tremor است که از بيماري پارکينسون شايع تر است اما کمتر ايجاد ناتواني مي کند. مصرف کافئين، خستگي مفرط و استرس اين علايم را بدتر مي کند. براي محدود کردن علايم، احتمالاً پزشک ايجاد تغييراتي را در برنامه غذايي يا شيوه زندگي توصيه مي کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: