کد خبر: ۴۰۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 18
شفاآنلاین-معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران، گفت: مدیریت مصرف خون یکی از فرآیندهای مهم در چرخه طب انتقال خون است که متاسفانه چنانکه باید مورد توجه قرار نگرفته است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سیما ذوالفقاری به ارزیابی موانع موجود در این فرآیند و راهکارهای رفع آنها پرداخت و ضمن تشریح فرآیند دریافت و ارسال خون به بیمارستان‌ها گفت: خون‌های اهدایی پس از آزمایش‌ها و فرآیندهای لازم در انتقال خون طبق درخواست بیمارستان به بانک خون منتقل می‌شود تا پس از آزمایش لازم روی نمونه خون بیمار، خون آماده تزریق به وی می‌شود.

وی تاکید کرد: در این زمان حتما باید پرستار بر بالین بیمار حاضر باشد، مشخصات کیسه خون، رنگ و دمای فرآورده و سلامت کیسه خون را بررسی و تایید کند و مدام در حین تزریق وضعیت بیمار را تحت نظر داشته باشد و آن را گزارش کند.

ذوالفقاری در ادامه صحبت‌هایش برای بهبود این وضعیت و کاهش میزان خون درخواستی از سوی جراحان گفت: با روزآمد کردن مدیریت مصرف خون و درمان کم خونی بیمار قبل از عمل جراحی، می‌توان میزان مصرف خون را کاهش داد.

وی مدیریت مصرف خون در بیمارستان‌های کشور را مورد انتقاد قرار داد و افزود: قبل، حین و بعد از عمل جراحی باید نیاز به خون بیمار به حداقل برسد.

معاون فنی سازمان انتقال خون بر لزوم تهیه تجهیزات بیمارستانی برای کاهش میزان مصرف خون حین عمل جراحی تاکید کرد و افزود: با کمک این تجهیزات می‌توان خون بیمار را هنگام عمل دوباره به بدنش بازگرداند.

وی استفاده از خون خود بیمار را برای عمل توصیه کرد و گفت: وقتی عمل جراحی فوریت نداشته باشد، می‌توان در صورتی که بیمار از نظر جسمی و میزان هموگلوبین آمادگی داشته باشد، میزانی از خون وی را برای حین عمل نگهداری کرد. این کار ریسک تزریق خون را به عنوان یک بافت زنده بیگانه کاهش می‌دهد.

ذوالفقاری توصیه کرد: داروهای ضد انعقاد که منجر به خونریزی بیشتر بیمار می‌شود، مدتی پیش از عمل قطع شود.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون، اخیرا میزان درخواست خون از سوی بیمارستان‌ها مورد دقت بیشتری قرار گرفته و به نظر می‌رسد پزشکان معالج و جراحان گاه بیش از میزانی که واقعا موردنیاز است برای فرآیند درمان، خون درخواست می‌کنند و حتی این خون گاهی در حالی که راه دیگری برای بهبود حال بیمار وجود دارد، بدون در نظر گرفتن ریسک تزریق بافت زنده، به بیمار منتقل می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: