کد خبر: ۴۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 18
شفا آنلاین:یک روانپزشک گفت: به علت اضطراب بیش از حد، شخص در افکار و اعمال خود نهایت احتیاط را به عمل می آورد که خود باعث تشدید اضطراب می شود.
به گزارش شفا آنلاین-طاهره رحمانی فر روانپزشک  با بیان این مطلب افزود: وسواس مشتق لغت وسوسه و به معنی دودلی، تردید و شکی که در ضمیر انسان پدید می آید، است.
 
وی ادامه داد: وسواس یک اختلال عودکننده در تفکر و یا رفتار بیمار است. این اختلال از چنان شدتی برخوردار است که برای بیمار رنج آور و ناراحت کننده است.
 
رحمانی فر گفت: بیمار وسواسی در اکثر موارد خودش راملزم به انجام کاری می داند و به دفعات زیاد آن عمل را انجام می دهد، به طوری که تقریبا تمام اوقات بیمار با این تفکر و رفتار بیهوده و عودکننده سپری می شود و انجام این اعمال نه تنها در مسیر تکامل انسان نیست، بلکه باعث رکود و مانع پیشرفت مادی و معنوی بیمار می شود.
 
وی افزود: در این شرایط فرد وسواسی در انجام فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی و حتی روابط روزمره دچار ناتوانی می شود و این شخصیت اصولا نمی تواند نقش مثبت و سازنده ای در جامععه ایفا کند و حتی گاهی به یک عنصر ضد پیشرفت و مخرب تبدی خواهد شد.
 
رحمانی فر در مورد انواع وسواس بیان داشت: وسواس بر دو نوع است که به هم مرتبط است. وسواس تا وقتی محدود به فکر است و در واقع یک فعالیت ذهنی مداوم و بیهوده است، یک رخداد روانی به حساب می آید و به عنوان وسواس فکری نام می گیرد، اما گاهی مواقع رفتارهای بیمار تحت تاثیر تفکر وسواسی قرار می گیرد و بیمار سعی می کند تمام ذهنیات مزاحم خود را به صورت اعمال تکراری و خسته کننده انجام دهد که آن را وسواس عملی می گویند.
 
وی مهمترین دلیل بیماری وسواس را اضطراب و افسردگی دانست و عنوان کرد: اضطراب زیاد باعث تفکر و عمل وسواسی می شود و ریشه هر دو نوع وسواس فکری و عملی است، به این صورت که بیمار به هر علتی دچار اضطراب است. به عنوان مثال از بیمار شدن و میکروب به شدت می ترسد، بیش از حد مسواک می زند، دست ها را بیش از حد می شوید، از ورود دزد به خانه اش می ترسد و نگران است، از آلودگی با نجاست می ترسد و در افکار و اعمال خود نهایت احتیاط را به عمل می آورد و حتی انجام این افکار و اعمال تکراری باعث تشدید اضطراب وی می شود.
 
وی در ادامه افزود: با تحلیل و بررسی های انجام گرفته دیده شده، بیماری وسواس در بین زنان و مردان مطلقه، بیکار و در خانواده ها و افرادی که از توان اقتصادی پایین تری برخوردارند، بیشتر دیده می شود.
 
وی در مورد بیماری وسواس بیان داشت: وسواس یک بیماری قابل درمان است و برای درمان و مبارزه با آن به کمک و همراهی سایر افراد خانواده و همچنین پزشک و روانشناس نیاز است. در وهله اول باید فرد وسواسی را از اضطراب به دور نگاه داشت و اطمینان او را در انجام امور با آموزش های دیده شده از سوی پزشکان و مشاوران جلب کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: