کد خبر: ۴۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 16
مرگ‌هایي که به دنبال عقيم‌سازي مشکلات دارويي هند را آشکار کرد؛
شفا آنلاين-داروهاي تقلبي در بسته‌بندي‌هاي پرزرق و برق و گاهي با برچسب‌ نام‌هاي شرکت‌هاي معتبر به‌طور رايجي به عنوان داروهاي واقعي به مشتريان هندي و نيز به کشورهاي در حال توسعه در سراسر جهان فروخته مي‌شوند.

به گزارش شفا آنلاين،مرگ اخير15زن در هند به دنبال عقيم‌سازي گروهي که به يک کارخانه کوچک داروسازي در شهر شرقي رايپور مربوط شده است، نشان مي‌دهد که چگونه داروهاي تقلبي مي‌توانند به راحتي وارد نظام عظيم مراقبت بهداشتي هند شوند. کارشناسان مي‌گويند دولت ابعاد اين مشکل را دستکم مي‌گيرد و از تلاش‌ها براي کنترل کردن سوءاستفاده‌ها در يکي از بزرگترين بازارهاي داروهاي تقلبي و زير استاندارد حمايت نمي‌کند.


داروهاي تقلبي در بسته‌بندي‌هاي پرزرق و برق و گاهي با برچسب‌هاي نام‌هاي شرکت‌هاي معتبر به‌طور رايجي به عنوان داروهاي واقعي به مشتريان هندي و نيز به کشورهاي در حال توسعه در سراسر جهان فروخته مي‌شوند.

تخمين‌هاي درباره شمار داروهاي تقلبي در هند متفاوت است. بر اساس يک تخمين سازمان‌جهاني بهداشت، از هر پنج دارو در هند يکي تقلبي يا مشکل‌دار است. در مقابل دولت هند مي‌گويد که اين رقم حدود 3/0درصد است.

گزارش اداره مواد‌مخدر و جرم ملل متحد در سال2013خاطر نشان کرد که سامان دادن به بخشي که ارتشا، تباني، انحصارات و ساير شيوه‌هاي زورگويانه آن را فراگرفته است، براي مقامات دولتي هنگام انتخاب توليدکننده دارو مشکل ايجاد مي‌‌کند.

يک گزارش پارلماني که دو سال پيش تهيه شد، سازمان ناظر دارويي هند را به خاطر اينکه فقط124کارمند دارد، مورد انتقاد قرار داد. در مقام مقايسه سازمان غذا و داروي آمريکا که جمعيتش 4 برابر کمتر از هند است، حدود 14500 کارمند دارد.

بجون کومار ميسرا، رئيس سازمان غيردولتي «همکاري براي داروهاي ايمن هند «در اين‌باره گفت: «دولت‌هاي ايالتي با امساک براي تهيه دارو خرج مي‌کنند و توليدکنندگاني که کمترين قيمت‌ها را ارائه مي‌کنند در مزايده‌هاي تامين دارو برنده مي‌شوند، بدون توجه به اينکه فرآيند توليد يا نظام‌هاي توزيع آنها چه کيفيتي داشته باشد.»

اما جي ان سينگ، کنترل‌‌کننده عمومي داروها در هند، گفت: «در اين روند صرفه‌جويي کيفيت و ايمني داروها مقدم بر قيمتشان است.»

او گفت: «اگر داروهايي يافت شوند که زير حد استاندارد باشند، ما جواز آن کارخانه را معلق مي‌‌کنيم.»


دستکم گرفتن مشکل؟

اما برخي از کارشناسان نگرانند که همين خشنودي از خود، يک عامل ايجادکننده اين مشکلات باشد.

راجر بيت، يک کارشناس انستيتوي
American Enterprise در واشنگتن گفت: «نظارت قانوني کافي وجود ندارد و هنگامي هزينه‌ها را به شدت پايين بياوريد، ممکن است صرفه‌جويي بيش از حد شما را دچار مشکل کند.»

او افزود: «به نظر من وضعيت بهتر نمي‌شود، زيرا دولت نمي‌پذيرد که مشکلي وجود دارد، چه رسد به اينکه تلاش کند آن را حل کند»

ممکن است اين آخرين رسوايي در حوزه مراقبت‌هاي بهداشتي که به تيتر اول رسانه‌ها در داخل و خارج بدل شد، دولت مرکزي را وادارد که دست به عمل بزند.

آخر هفته گذشته 13 نفر از گروه زناني به يک اردوگاه نيمه‌مخروبه عقيم‌سازي در شرق هند رفته بودند، درگذشتند و مظنون اصلي يک محموله قرص است که يک شرکت دارويي کوچک به نام داروسازي مهاوار تهيه کرده است. اين شرکت در شهر رايپور پايتخت ايالت چهاتيسگار، يکي از فقيرترين مناطق هند قرار دارد.

صاحبان اين کارخانه انجام هر گونه عمل اشتباهي را انکار مي‌کنند.

دو مرگ ديگري که در اين منطقه رخ داده است، سوءظن در اين‌باره را که عامل مشکلات داروها بوده‌اند و نه تجهيزات کثيف يا بد انجام دادن عمل جراحي تشديد کرده است.

يک مورد يک مرد80ساله به نام آن جوري ماهشواري بود که با شکايت از تب و سرگيجه به بيمارستان مراجعه کرده بود. يک ورقه قرص‌ از همان بسته آنتي‌بيوتيک‌هايي که براي زنان در اردوگاه عقيم‌سازي استفاده شده بود، مصرف کرده بود. او روز بعد از مراجعه به بيمارستان درگذشت.

چوني لال، پسر 38ساله اين مرد که که در ايوانه خانه‌اش مي‌گريست، گفت: «دکتر گفت پدرم به علت اين دارو مرده است. ما مردم فقير چه کار مي‌توانيم بکنيم؟» دولت ايالتي روز جمعه فروش و توزيع تمام داروهاي شرکت مهاوار را ممنوع کرد.

مشکل است تخمين‌هاي قابل‌اتکايي از شمار مرگ و ميرهاي ناشي از داروهاي فاسد در هند به دست آورد. يکي از بدترين موارد مرگ‌وميرها مربوط به داروهاي تقلبي، مرگ 300 نوزاد در سال2012در کشمير پس از مصرف داروهايي که در بيمارستان اصلي کودکان ايالت براي آنها تجويز شده، بود.





سپید




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: