کد خبر: ۴۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 10
شفا آنلاين- مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه از افزایش پوشش بیمه‌ای داروهای بیماران خاص خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر داروهای این بیماران تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

به گزارش شفا آنلاين،امید قادری در نشست روز گذشته(18 آبان ماه) با اشاره به اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری اظهار کرد: خوشبختانه در این زمینه دولت یازدهم مساعدت خوبی انجام داد و سلامت را در اولویت‌های کاری خود قرار داد.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم بحث سلامت از حاشیه به متن آمد، اظهار کرد: در دولت‌های گذشته بحث سلامت در اولویت‌های پایین تری قرار داشت، اما خوشبختانه در این دولت به جرات می‌توان گفت اگر سلامت اولویت اول نباشد، جزء پنج اولویت اصلی دولت قرار دارد.

قادری با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر بخش سلامت اظهار کرد: متاسفانه تحریم‌ها موجب افزایش هزینه خدمات درمانی و نیز از طرفی کمبود برخی اقلام دارویی شده بود که خوشبختانه به دنبال اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت بسیاری از این مشکلات مرتفع شد.

وی ابراز رضایتمندی 73 درصدی مردم ایران از اجرای طرح تحول نظام سلامت را تایید موفقیت اجرای این طرح دانست و افزود: قطعا با اجرایی شدن مرحله سوم این طرح میزان رضایتمندی مردم افزایش بیشتری نیز خواهد یافت.

قادری با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری با شروع بیمه کردن تمام ایرانیان فاقد بیمه پایه توسط بیمه سلامت ایرانیان آغاز شد، افزود: از 15 اردیبهشت ماه نیز بسته‌های مختلف این طرح که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شد، به اجرا درآمد.

وی تصیرح کرد‌: این بسته‌ها دولت را مکلف کرد تا در کنار رایگان کردن هزینه‌های زایمان طبیعی، 90 درصد هزینه بستری بیماران در بیمارستان‌های دولتی را نیز پرداخت کند.

این مقام مسئول افزود: همچنین دولت در این طرح مکلف است برای دارندگان بیمه روستایی 95 درصد هزینه‌های بستری در بیمارستان‌های دولتی را پرداخت کند.

قادری، بهبود هتلینگ و نیز ماندگاری پزشکان و بویژه متخصصان در مناطق محروم را از دیگر مزایای این طرح عنوان و تصریح کرد: در طرح تحول نظام سلامت ارتقاء و بهبود کیفیت فضای بیمارستانی و تجهیزات اتاق بیماران نیز لحاظ شده است و حق پرداختی پزشکان در مناطق محروم افزایش چشمگیری یافته است.

وی تصریح کرد: در این طرح همچنین بسته دیگری با عنوان راه‌اندازی کیلینک ویژه درمان در بیمارستان‌های مشمول طرح تدوین شده است.

مدیر‌کل بیمه سلامت استان کرمانشاه افزود: در این کلینیک‌ها تمامی پزشکان طرح کادر و عضو هیات علمی دانشگاه باید مطب‌های خود را تعطیل کرده و دو شیفت صبح و بعد از ظهر را در این کلینیک‌ها مستقر باشند.

به گفته قادری، ویژگی و مزیت این کلینیک‌ها در این است که تعرفه آنها دولتی بوده و مردم برای مراجعه به متخصص فقط 3200 تومان پرداخت می‌کنند که این امر موجب کاهش پرداختی بیماران سرپایی می‌شود.

قادری با بیان اینکه اقدامات مذکور تنها در مرحله نخست طرح تحول نظام سلامت صورت گرفته است، اظهار کرد: در مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت تمرکز اصلی بر بیمه شدگان روستایی و طرح پزشک روستایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه طرح پزشک روستایی از سال 1384 در کشور اجرایی شده است، اظهار کرد: در این طرح پزشکان در روستاها مستقر شده و از محل سرانه‌ای که سازمان بیمه در اختیار شبکه‌های بهداشت قرار می‌دهد، به روستاییان خدمات می‌دهند.

وی به افزایش 4.5 برابری سرانه سلامت روستاییان اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته سرانه هر روستایی بیمه شده در استان 16 هزار تومان بود که خوشبختانه به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت این میزان سرانه به 4.5 برابر افزایش و به مبلغ 83 تا 87 هزار تومان رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 640 هزار بیمه شده روستایی در استان وجود دارد، اظهار کرد: قطعا افزایش این سرانه می‌تواند تاثیر چشمگیری در ارائه خدمات درمانی به روستاییان داشته باشد.

قادری افزود: همچنین در این طرح حقوق پزشکان مشمول طرح پزشک روستایی به 4.5 برابر افزایش پیدا کرده و از رقم حدود دو تا سه میلیون تومان به هشت تا 11 میلیون رسیده است.

به گفته قادری، کل هزینه‌های این طرح تا آخر آبان ماه از طرف سازمان‌های بیمه‌ای در اختیار مراکز بهداشتی استان و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قرار داده شده است.

وی خاطر‌نشان کرد: دراین طرح مراکز بهداشتی موظفند علاوه بر خدمات رسانی از ساعت 8 صبح تا 16 بعدازظهر، مراکزی را نیز برای خدمات دهی شبانه روزی به بیماران تعیین کنند.

وی تصریح کرد: همچنین این مراکز باید در داروخانه‌های خود داروهایی را که بر اساس تفاهم نامه میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیر عامل بیمه سلامت منعقد شده داشته باشند.

وی تصریح کرد: همچنین امکانات آزمایشگاهی و رادیولوژی نیز باید برای روستاییان در نظر گرفته شده باشد و برخی مکمل‌ها بصورت رایگان در اختیار مادران بارار و سالمندان قرار داده شود.

قادری اظهار کرد: همچنین در این طرح باید خدمات دندانپزشکی بصورت رایگان به مادران باردار و کودکان زیر 14 سال داده شود و برای مادران باردار دو بار سونوگرافی رایگان نیز انجام شود.

وی با اینکه سازمان بیمه سلامت ایران بر طبق تفاهم نامه انعقادی میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و این سازمان کار نظارت بر اجری این طرح را بر عهده دارد، اظهار کرد: در حال حاضر تیم‌هایی در سطح استان کار پایش و نظارت بر اجرای طرح را بر عهده دارند.

قادری به اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت از اواخر مهرماه سال جاری اشاره و تصریح کرد: در این طرح برخورد با معضل زیر میزی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل بیمه سلامت استان کرمانشاه با بیان اینکه برای تعرفه گذاری هر رشته تخصصی ضریبی با نام ضریب K لحاظ می‌شود، مدعی شد: متاسفانه کتابچه تعرفه‌گذاری در ایران تقلیدی از یک کتاب در آمریکا بود و همین مساله موجب مشکلاتی در بحث تعرفه گذاری شده بود.

وی تصریح کرد: این کتابچه از 30 سال پیش تاکنون تغییر نکرده بود و نمی‌توانست برای تعرفه‌گذاری خدمات جدید کارایی داشته باشد و به نحوی تعرفه‌ها در آن واقعی نبود.

قادر با اشاره به تدوین کتاب جدید تعرفه‌گذاری اظهار کرد: از ابتدای مهرماه تعرفه‌گذاری بر اساس این کتاب به مدت سه ماه بصورت آزمایشی انجام خواهد شد تا بتوان طی این مدت مشکلات احتمالی آن را پیدا کرد.

به گفته قادری، در تدوین کتاب جدید تعرفه ها تا حد زیادی واقعی شده و میزان تعرفه‌ها افزایش 120 تا بیش از 300 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه افزایش تعرفه‌ها باری را به دوش مردم اضافه نخواهد کرد، افزود: این افزایش تعرفه از محل طرح تحول نظام سلامت تامین خواهد شد و دولت این افزایش تعرفه‌ها را متقبل می‌شود.

به گفته قادری، با اجرای این طرح نظارت بر پدیده زیرمیزی افزایش پیدا خواهد کرد و برخورد‌ها نیز با پزشکان متخلف با شدت بیشتری صورت خواهد گرفت که بسته به میزان تخلف از سه ماه تا پنج سال محرومیت و حتی محرومیت دائم و لغو پروانه پزشکی نیز برای آنها لحاظ می‌شود.

مدیر کل بیمه سلامت استان کرمانشاه اظهار کرد: برای رسیدگی به شکایات در این زمینه سامانه‌ای طراحی شده که افراد می‌توانند شکایات خود را با شماره تماس 1690 در میان بگذارند.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی بیمارستان‌ها همواره از پرداخت دیرهنگام پول خود از بیمه شکایت داشتند، اظهار کرد: در حال حاضر این روند معکوس شده و سازمان‌های بیمه حتی در برخی موارد بصورت علی الحساب پول را به بیمارستان‌ها پرداخت کرده‌اند تا کار آنها به مشکل برنخورد.

وی به تسهیلات ویژه بیمه سلامت برای بیماران خاص نیز اشاره و تصریح کرد: از مرداد ماه سال جاری بسیاری داروهای بیماران خاص که تحت پوشش بیمه نبودند، پوشش بیمه‌ای گرفتند و در حال حاضر تمام برندهای داروهای آن برای شرکت‌های بیمه‌ای قابل قبول است.

قادری در ادامه با بیان اینکه یک میلیون و 138 هزار و 348 نفر در استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، اظهار کرد: در حال حاضر این آمادگی را داریم که به تمامی افراد فاقد دفترچه بیمه، دفترچه بدهیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری در راستای اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت، طرح پوشش بیمه ای تمامی افراد فاقد بیمه پایه در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: از ابتدای این طرح 279 هزار نفر در استان کرمانشاه در سامانه مربوط به بیمه سلامت ایرانیان ثبت نام کردند.

وی تصریح کرد: از این تعداد برای 232 هزار نفر دفترچه بیمه صادر و پرونده 23 هزار نفر دیگر نیز در مراحل تایید قرار دارد.

قادری خاطر‌نشان کرد: از این تعداد همچنین 24 هزار نفر به دلیل همپوشانی بیمه‌ای فاقد شرایط دریافت این دفترچه بودند.





ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: