کد خبر: ۳۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 03
شفا آنلاین:یکی از محدودیت‌های دوران بارداری، مصرف دارو است. هر چند این محدودیت، سلامت مادر و جنین را به همراه دارد ولی مصرف برخی داروها طی این دوران بدون اشکال است.
به گزارش شفا آنلاین-دکتر فریده موحد، متخصص زنان و زایمان  گفت: داروها از نظر بروز یا عدم بروز مشکل طی بارداری به 5 گروه A،  B، C،  D ، X   تقسیم‌بندی می‌شوند که در گروه A داروهایی مثل ویتامین‌های محلول در آب قرار دارند و در گروه B آنتی بیوتیک‌هایی مثل آنتی‌بیوتیک های گروه پنی سیلین، که مصرف این دو گروه طی بارداری بدون مشکل است.
 
وی ادامه داد: در گروه C ، داروهایی قرار دارند که در حیوانات کراتوژن است یعنی منجر به ناهنجاری جنینی می‌شود، ضمن اینکه این اثر در مورد جنین انسان ثابت نشده است. بعضی داروهای ضد تشنج در این گروه قرار دارند.
 
در گروه دارویی D که در جنین انسان هم ممکن است منجر به کراتوژن شود، می توان به داروهای ضد صرع اشاره کرد.
 
دکتر موحد در ادامه گفت: گروه X داروهایی است که صد در صد در جنین انسان ایجاد ناهنجاری می‌کند که از این گروه می توان به داروهای شیمی‌درمانی، قرص‌های ضد بارداری و برخی هورمونها اشاره کرد و از جمله یکی از عواقب مصرف داروهای این گروه می توان به بروز ابهام در دستگاه تناسلی جنین، اشاره کرد.
 
وی در ادامه در خصوص مصرف مسکن گفت: مصرف استامینوفن طی بارداری، اشکالی ندارد به شرط اینکه دوز مصرفی روزانه آن معین باشد.
 
ولی در خصوص گروه مسکن های بروفن، چون این داروها ضد التهابی هستند، در سه ماهه آخر بارداری، موجب بسته شدن مجرای شریانی قلب در جنین می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: