کد خبر: ۳۸۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 29
شفاآنلاین-یک روانشناس بالینی با اشاره به اینکه ترس از رها شدن در کودکی زمینه‌ساز ابتلا به اختلال شخصیت وابسته است، گفت: مبتلایان به این اختلال، اعتماد به نفس پایینی دارند، از طرد شدن می‌ترسند و نمی‌توانند خانواده مستقلی را تشکیل دهند.

به گزارش شفا آنلاین، عبدالله امیدی  با توضیح درباره اختلال شخصیت وابسته، اظهار داشت: مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته به طور انعطاف‌ناپذیر و گسترده‌ای از نظر فکری، احساسی و رفتاری به دیگران وابستگی دارند.

* مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته اعتماد به نفس پایینی دارند

وی افزود: این افراد معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارند مگر آنکه از طرف فردی که به آن وابسته هستند مورد حمایت قرار گیرند، به عبارتی اعتماد به نفس این افراد متکی به فردی است که به آن وابستگی دارند.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: مبتلایان در تصمیم‌گیری مشکلات جدی داشته و دچار شک و تردید می‌شوند، این افراد معمولاً تائید کننده مطلق فردی هستند که به او وابستگی دارند و به نوعی مستعمره آن فرد تلقی می‌شوند.

* افرادی که از طرد شدن می‌ترسند

امیدی تصریح کرد: مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته، ترس از رها شدن دارند و از اینکه افرادی که به آنها وابستگی دارند طردشان کنند می‌ترسند، این ترس باعث می‌شود فرد مبتلا، به فرد یا افرادی که به آنها وابسته است، باج دهد.

این روانشناس بالینی تأکید کرد: مبتلایان نمی‌توانند زندگی مستقلی داشته باشند و به لحاظ فکری به دیگران وابسته هستند چنانچه به دلایلی مانند ادامه تحصیل، خدمت سربازی و ازدواج ناچار به جدایی از خانواده باشند دچار اضطراب، علائم افسردگی و شک و تردید در تصمیم‌گیری می‌شوند.

* مبتلایان نمی‌توانند خانواده مستقلی را تشکیل دهند

این متخصص حوزه بهداشت روان با اشاره به اینکه مبتلایان به اختلال شخصیت نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند، گفت: چنانچه این افراد تشکیل خانواده دهند به خانواده خود وابسته بوده و این موضوع مشکلاتی را برای آنها فراهم می‌کند چرا که ممکن است خانواده آنها در امورشان دخالت کند.

* ترس از رها شدن در کودکی زمینه‌ساز اختلال شخصیت وابسته

امیدی اظهارداشت: مبتلایان معمولاً در کودکی ترس از رها شدن و اضطراب جدایی را تجربه کرده‌اند این حالات به ویژه در موقعیت‌های جدید مانند روز اول مدرسه به چشم می‌خورد، اما در کودکی اختلال شخصیت محسوب نمی‌شود چرا که اختلالات شخصیت از حدود 18 سالگی به بعد خود را نشان می‌دهد.

امیدی ادامه داد: این افراد چنانچه در رشته مورد علاقه‌شان قبول و قرار باشد از والدین خود که به آنها وابسته هستند جدا شوند ترجیح می‌دهند شهر و رشته‌ای را انتخاب کنند که خانواده‌شان نیز در کنارشان باشد، همچنین ممکن است افرادی را برای ازدواج برگزینند که مورد تائید صد درصدی والدینشان باشد.

* درمان اختلال شخصیت وابسته

این روانشناس بالینی با بیان اینکه اضطراب و افسردگی در پی ابتلا به اختلال شخصیت ایجاد می‌شود، گفت: اختلال شخصیت با روان درمانی توسط روانشناسان بالینی قابل درمان است و علائمی مانند اضطراب و افسردگی که در پی ابتلا به اختلال شخصیت ایجاد می‌شود به دارو درمانی و روان‌ درمانی به موازات یکدیگر نیازمند است.

وی خاطرنشان کرد: مهارتهای ابراز وجود و جرأت ورزی و تصمیم‌گیری در درمان مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته موثر است چرا که این افراد در موقعیت‌های اجتماعی احساس نقص در برقراری ارتباط با دیگران دارند و به نظر می‌رسد مهارتهای اجتماعی مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته به خوبی رشد نکرده است چرا که مسائلشان توسط دیگران حل می‌شود.

فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سمانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
0
0
سلام من دختر 25 ساله ای هستم . همیشه وابسته به خانواده بودم چندسالیه پدرم رو از دست دادم و با مادرم زندگی میکنم ، الان موقعیت شغلی برام در تهران پیش اومده و خیلی مضطربم ، خیلی دو دلم و اصلا نمیتونم تصمیم بگیرم انگار میخوام برم اون دنیا ، خانواده خیلی مشوق منن که برم ولی باز سخته برام ... چجوری از پس این موضوع بر بیام؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: