تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 29
شفا آنلاین:بیماری فلج اطفال می‌تواند از طریق مدفوع آلوده و یا از راه دهانی، منتقل شود و باعث فلج فیزیکی فرد یا حتی مرگ وی گردد.
به گزارش شفا آنلاین-جوناس ادوارد سالک پزشک آمریکایی در سال ۱۹۱۴ در نیویورک متولد شد. شهرت وی به خاطر کشف اولین واکسن فلج اطفال است.

سالک در دههٔ ۱۹۳۰ به عنوان دانشجوی سال اول رشتهٔ پزشکی وارد دانشگاه نیویورک شد و پس از مدتی به حدی نسبت به تحقیقات پزشکی علاقه‌مند گردید که مدت یک سال دانشکده را ترک و به تحقیق در زمینهٔ شیمی- پروتئین پرداخت. او به عنوان سخنوری چابک منطقی و متفکر با انرژی بیش از حد به تحقیقات خود ادامه می‌داد.

سالک بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه نیویورک و دریافت مدرک به سمت دانشگاه می‌شیگان عزیمت نمود تا به همراه یکی از استادانش به کار تحقیق ادامه دهد. ابتدا کار را بر ویروس آنفلوآنزا آغاز نمود. اما بعد از مدتی با مشاهده بیماری فلج اطفال که هر ساله بر تعداد بیماران مبتلا به این بیماری افزوده می‌شد و این بیماری موجب روانه شدن هزاران انسان به بیمارستان‌ها و نتیجتاً استفاده از ویلچر می‌گردید تصمیم گرفت به تحقیق در زمینه ویروس همه گیر فلج اطفال بپردازد.

پس از کشف ویروس فلج اطفال توسط جان اندرز در بافت‌های گرفته شده از کلیه‌های میمون‌ها سالک به دنبال کشف واکسن رفت او اعتقاد داشت که ساخت واکسنی که در آن از ویروس‌های کشته شده استفاده می‌شود امکان پذیر است و قدم به قدم نسبت به ساخت واکسن‌های آزمایشگاهی و تست آن‌ها بر روی میمون‌ها اقدام نمود و در ژوئن ۱۹۵۲ متوجه شد واکسنی که تهیه کرده بر روی انسان نیز نتایج مثبتی در پی دارد.

جوناس بعد از شیوع ویروس ایدز در دههٔ ۱۹۸۰ تصمیم گرفت تا واکسنی را برای آن بیابد اما موفق نشد. و این دانشمند برجسته در ۲۳ ژوئن ۱۹۹۵ در سن ۸۰ سالگی در کالیفرنیا درگذشت.

بیماری فلج اطفال می‌تواند از طریق مدفوع آلوده و یا از راه دهانی، منتقل شود و باعث فلج فیزیکی فرد یا حتی مرگ وی گردد. برنامه‌های جهانی برای حذف این بیماری از سال ۱۹۸۸ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

در سال ۱۹۸۸ در بیش از ۱۲۵ کشور جهان، ۳۵۰ هزار آلوده به این ویروس شناسایی شدند. و در‌‌ همان سال سازمان جهانی بهداشت، در ادامهٔ برنامهٔ مقابله با بیماری آبله، برنامهٔ حذف فلج اطفال را نیز آغاز کرد. در حال حاضر حدود ۹۹ درصد از این بیماری در جهان حذف شده است اما همچنان کشور‌هایی نظیر نیجریه، افغانستان و پاکستان، با مبتلایان فلج اطفال روبرو هستند.

پروفسور گرسلی از دانشگاه لندن می‌گوید: نمی‌شود که شما هم محدود باشید و هم بهترین نتیجه را داشته باشید. اگر شما بتوانید علاوه بر واکسن خوراکی به واکسن تزریقی غیرفعال نیز دسترسی داشته باشید نتیجهٔ بسیار بهتری نسبت به واکسن‌های خوراکی خواهید داشت.

اما محققان در حال بررسی این نوع واکسیناسیون در نیجریه و پس از آن در پاکستان هستند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که اگر نتایج تحقیقات اثر بخش باشد، یک اتفاق تاریخی در جهان روی خواهد داد.