شفاآنلاين -رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: یک سوم تا یک چهارم تولیدات پزشکی و مقالات علمی در ایران و جهان ، مربوط به حوزه علوم اعصاب است .
به گزارش
شفاآنلاين، دکتر « محمدتقی جغتایی » درباره جایگاه علوم
اعصاب در زندگی انسان به بیان مصادیقی از آن پرداخت و گفت : حوزه علوم
اعصاب و علوم شناختی ، بیشترین کاربرد را در آموزش و پرورش دارد که بخشی
از آن به درمان ، بخشی در زمینه اختلالات روانی و بخش دیگری به توانبخشی
شناختی به لحاظ تکنیک ها و درمان ها مربوط می شود.
وی به جایگاه
علوم اعصاب در ارتقای سلامت کودکان اشاره کرد و افزود: امروزه معلوم شده که
توانایی های فرد عمدتا به توانایی و پتانسیل مغزی او بستگی دارد و با
توجه به اینکه مغز حالت پویا ( داینامیک) دارد، می تواند در اثر شرایط
محیطی و اجتماعی تغییراتی داشته باشد.
رییس انجمن علوم اعصاب
ایران همچنین با اشاره به اینکه افزایش وزن مغز عمدتا مربوط به قبل از تولد
و سال های اول زندگی فرد می شود، گفت: وزن مغز نوزاد هنگام تولد ، به طور
متوسط یک ششم وزن بدن اوست یعنی اگر حدود سه هزار گرم وزن نوزاد بطور
متوسط باشد ، حدود 400 گرم از آن مربوط به وزن مغز نوزاد است درصورتی که
وزن مغز در یک فرد بالغ که بطور متوسط 75 کیلوگرم وزن دارد ، حدود 1400 گرم
است.
وی افزود: از بعد تولد نوزاد تا سه سالگی او (سه سال اول
زندگی ) ، بیشترین افزایش رشد مغز را شاهد هستیم به نحوی که در سه سالگی ،
وزن مغز کودک به یک هزار و 100 گرم می رسد و در واقع پس از سه سالگی ، فقط
300 گرم به وزن مغز فرد اضافه می شود.
به گفته این متخصص علوم
اعصاب ، تغذیه کودک در سه سال ابتدای زندگی به ویژه با شیرمادر و ریزمغذی
ها به رشد حجم مغز او بسیار کمک می کند و پس از آن نیز، غنی سازی محیط
(چگونگی ارتباط با همسالان ، نوع اسباب بازی ها و امکانات محیط اطراف او)
وهمچنین روابط اجتماعی کودک ( روابط با خانواده، دوستان و آشنایان ) در
شکل گیری شخصیت او و کسب مهارت های لازم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی
تصریح کرد: برخلاف تصور عامه مردم ، گیرایی کودک از محیط خانواده و
اجتماع بیشتر از سنین بزرگسالی او بوده و چون دوران یادگیری کودکان ،
تقلیدی است بنابراین محیط و روابط اجتماعی در رشد مغزی و شکل گیری شخصیت
کودک بسیار تاثیرگذار است.
رئیس انجمن علوم اعصاب ایران افزود: چون
مغز در دوران کودکی ، درحال رشد بوده و حالت انعطاف پذیری دارد بنابراین
اگر مشکلی یا اختلالی نیز در این دوران ، در مغز ایجاد شود با اقدامات
پزشکی و توانبخشی قابل درمان و بهبودی خواهد بود .
جغتایی گفت: به
همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا برای پیشگیری از اختلالات مغزی کودکان
و یا انجام درمان های به موقع ، غربالگری کودکان برای ارزیابی عملکرد مغزی
آنان، انجام می شود .
رییس کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ادامه
داد: با توجه به حساسیت سال های ابتدای زندگی از نظر رشد مغزی ، مبحث ' رشد
و فعالیت های مغزی در سالهای ابتدای زندگی یکی از حوزه های علوم اعصاب
محسوب می شود که با عنوان ' علوم اعصاب تکاملی ' در دنیا رشد زیادی داشته و
از جمله مباحث و مقالات سومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی نیز خواهد
بود.
وی همچنین درباره دیگر کاربردهای علوم اعصاب گفت : با استفاده
از دانش ریاضی ، کامپیوتر (هوش مصنوعی) در مدل سازی مغزی ، می توان به
دنیای اسرارآمیز مغز و شبکه های پیچیده آن پی برد.
رئیس انجمن علوم
اعصاب ایران به کاربرد علوم اعصاب در پیشگیری و درمان بیماری ها نیز اشاره
کرد و افزود: علوم اعصاب ، علم بین رشته ای است بنابراین می توان از آن در
پیشگیری و درمان بیماری های پیشرونده مانند آلزایمر و پارکینسون ، استفاده
کرد.
وی هم چنین خبر داد که سومین کنگره ' علوم اعصاب پایه و
بالینی' فردا (چهارشنبه) برگزار می شود که برای همه گروههای پزشکی ، علوم
پایه پزشکی ، توانبخشی و فنی – مهندسی ، قابل استفاده بوده و علاوه برآن
برخی از مباحث آن که کاربرد علوم اعصاب را در صنعت و زندگی مطرح می کند
، قابل استفاده برای عموم مردم به ویژه والدین و خانواده ها است.
وی
خاطرنشان کرد: فعالیت کمیته های دانشجویی و دانش آموزی کنگره که ارتباط
علوم اعصاب با مسایل این دو قشر را مطرح می کنند و همچنین طرح مباحثی مانند
' علوم اعصاب تکاملی ' و ' چگونگی رشد و فعالیت های مغزی در سال های
ابتدای زندگی ' در سومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ، این کنگره را
برای عموم مردم به ویژه والدین ، قابل استفاده می کند.
وی ادامه
داد: با توجه به اینکه یک سوم تا یک چهارم تولیدات پزشکی و مقالات علمی در
ایران و جهان ، مربوط به حوزه علوم اعصاب است ، تازه ترین مقالات و یافته
های علمی در این خصوص ، در کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ، به متخصصان و
کارشناسان رشته های مختلف ارائه می شود.
رئیس انجمن علوم اعصاب
ایران اظهارداشت : گستردگی این حوزه باعث شده است که بسیاری از روانشناسان ،
روانپزشکان ، نورولوژیست ها ، جراحان مغزو اعصاب ، متخصصان آناتومی ،
فیزیولوژی ، ایمونولوژی ، بیوشیمی ، علوم زیستی ، بیولوژی سلولی ، فلسفه ،
علوم ریاضی ، برق ، کامپیوتر ( هوش مصنوعی)، طب فیزیکی ، مهندسی پزشکی و
رشته های مختلف توانبخشی در این کنگره شرکت کنند.
جغتایی همچنین به
عنوان رئیس سومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی خاطرنشان کرد: به دلیل
گستردگی شرکت کنندگان و تنوع در تخصص آنان از پنج تا 17 امتیاز بازآموزی
برای شرکت کنندگان این کنگره علمی با توجه به رشته تخصصی آنان ، درنظر
گرفته شده است.
وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف در
سه روز کار کنگره علوم اعصاب به متخصصان شرکت کننده کمک می کند تا با
کاربرد علوم اعصاب در زمینه های مختلف آشنا شوند که کارگاههای تشریح مغز
انسان ، تصور حرکتی و کارگاههای EEG و ERP از آن جمله به شمار می
روند.
سومین کنگره علوم اعصاب از هفتم الی نهم آبان ماه در مرکز
همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود و در آن 280 مقاله
به صورت سخنرانی و 550 مقاله به شکل پوستر ارائه می شود.
سومین
کنگره ' علوم اعصاب پایه و بالینی ' به همت انجمن علوم اعصاب ایران با
همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و با حضور طیف وسیعی از متخصصان و
کارشناسان ایرانی و خارجی، برگزار خواهد شد.