کد خبر: ۳۷۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 18
شفا آنلاين-پس از گذشت يک دهه از آخرين تاييد، تحقيقات نشان داده‌اند، واکسن جديد ضدويروس پاپيلوماي انساني تا 90 درصد از وقوع بدخيمي‌هاي سرويکس پيشگيري مي‌کنند.

به گزارششفا آنلاين،نتايج اين تحقيق در نشريه «اپيدميولوژي، بيومارکرها و پييشگيري از سرطان» به چاپ رسيده است. در 2006 ميلادي سازمان غذا و داروي آمريکا، واکسني را براي ويروس پاپيلوماي انساني مورد تاييد قرار داد که 4 ژنوتايپ ويروسي 6، 11، 16 و 18 را پوشش مي‌داد.


ژنوتيپ‌هاي 16 و 18، شايع‌ترين علل مسبب بدخيمي ‌سرويکس و ژنوتيپ‌هاي 6 و 11، علت شايع زگيل‌هاي تناسلي هستند.

واکسن تحت‌نام گارداسيل مي‌تواند تا 70 درصد از بدخيمي ‌سرويکس و ساير بدخيمي‌هاي مرتبط با ويروس پاپيوماي انساني جلوگيري کند،اما واکسن جديد تا 90درصد قابليت پيشگيري‌کنندگي دارد.

در دنياي واکسن‌ها، به ندرت کارايي واکسني کمتر از 10 سال است. براي مثال واکسني که هم‌اکنون براي پيشگيري از تب زرد توليد شده، (با نام D17) از سال 1950 مورد استفاده قرار گرفته است.

واکسن هپاتيت A (با نام‌ هاوريکس) که در سال 1995 مورد تاييد سازمان غذا و داروي آمريکا قرار گرفت و وارد بازار شد از آن زمان تاکنون تغييري نداشته، اما ويروس پاپيلوماي انساني متفاوت است.

ويروس پاپيلوماي انساني در واقع مجموعه‌اي از سوش‌هاست که نياز به حفاظت در برابر ويروس‌ها را مي‌طلبد. گارداسيل در برابر 4 والانس ويروس حفاظت مي‌کرد، اما واکسن جديد در برابر 9 والانس قدرت مقابله دارد. يعني به دنبال 2 برابر شدن والانس‌هاي موجود در واکسن گارداسيل، قدرت حفاظت آن نيز افزايش يافته است.

طبق آمار منتشر شده از سوي سازمان کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي آمريکا، در حدود 79 ميليون نفر از مردم اين کشور با ويروس پاپيلوماي انساني زندگي مي‌کنند، بنابراين ويروس شايعي است. همين سازمان تخمين زده که تمام افرادي که در سنين فعاليت جنسي هستند در مرحله‌اي از زندگي خود با ويروس تماس خواهند داشت.

نزديک به 70 درصد تمام موارد بدخيمي‌سرويکس پس از آلودگي به ويروس پاپيلوما ايجاد مي‌شوند.

در يک مطالعه، 12514 زن تحت بررسي قرار گرفتند و مشاهده شد که 32 درصد از زنان 26-15 ساله که به نوعي به ضايعات پيش سرطاني مبتلا بودند، به بيش از يک نوع از ويروس پاپيلوما ويروس آلوده هستند. بين 45-24 سال، اين ميزان 19درصد است.

واکسن جديد هم‌اکنون تحت بررسي سازمان غذا و داروي آمريکا قرار دارد و انتظار مي‌رود که تا پايان 2014 اين واکسن به بازار مصرف عرضه شود. تجويز واکسن پاپيوما ويروس باعث افزايش خطر فعاليت جنسي در نوجوانان کم سن و سال نخواهد شد.




سلامت نیوز




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: