کد خبر: ۳۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 12
شفا آنلاين-مراقبت از دندان‌هاي شيري تا وقتي که در دهان هستند، به اندازه دندان‌هاي دائمي مهم است و نبايد زودتر از موعد از دست بروند.
به گزارش شفا آنلاين، کودکان 20 دندان شيري دارند؛ 10 دندان در آرواره بالا و10 دندان در آرواره پايين. رويش اين دندان‌ها تقريبا از 6 ماهگي آغاز و تا 5/2 سالگي تکميل مي‌شود. بسياري از پدر و مادرها با اين تصور که دندان‌هاي شيري موقت هستند چندان توجهي به نگهداري و حفظ آنها ندارند. اما دکتر ساينا شمس‌زاده، دندان‌پزشک و عضو پژوهشکده دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي مي‌گويد: «مراقبت از دندان‌هاي شيري تا وقتي که در دهان هستند، به اندازه دندان‌هاي دائمي مهم است و نبايد زودتر از موعد از دست بروند.»


چرا جلوگيري از پوسيدگي دندان کودکان اهميت دارد؟

دندان‌هاي شيري هم مانند دندان‌هاي دائمي به مراقبت دائم نياز دارند و مراقبت نکردن از‌ آنها باعث پوسيدگي و از بين رفتن زودتر از موعد دندان و ايجاد مشکل در رويش دندان‌هاي دائمي و بي‌نظمي دنداني در آينده مي‌شود.

سياه‌شدن دندان‌هاي جلويي بر زيبايي دهان کودک نيز تاثيري منفي دارد. از طرفي کودکان در اين سنين براي درمان پوسيدگي اصلا همکاري ندارند و پوسيدگي ساده، گرفتاري‌هاي زيادي را براي والدين و دندان‌پزشک به‌وجود مي‌آورد.

آيا مکانيسم پوسيدگي دندان در کودکان مانند بزرگسالان است؟

پوسيدگي دندان بعد از سرماخوردگي يکي از شايع‌ترين بيماري‌هاي عفوني محسوب مي‌شود. عوامل متعددي هم بر آغاز و پيشرفت آن نقش دارند. مواد قندي و ميکروب‌هاي موجود در دهان پس از خوردن هر وعده غذايي بر سطح دندان جمع مي‌شوند و لايه چسبنده‌اي موسوم به پلاک ميکروبي به‌وجود مي‌آورند. اين پلاک‌ها نبايد به مدت طولاني روي دندان بمانند و خيلي زود بايد از روي دندان پاک شوند چون به‌تدريج باعث تخريب مينا و عاج دندان مي‌شوند که سرآغاز پوسيدگي دندان و معمولا با تغيير رنگ قهوه‌اي يا سياه دندان همراه است. وقتي پوسيدگي به عاج مي‌رسد، دندان‌هاي کودک به گرما، سرما و شيريني حساس و بي‌قرار و بي‌حوصله مي‌شود.

اگر پوسيدگي عصب دنداني را درگير کند، درد، عفونت و حتي تورم و ايجاد آبسه دنداني نيز ممکن است ديده شود اما آنچه احتمال پوسيدگي دندان را در کودکان بالا مي‌برد، نوع خاصي از پوسيدگي در اثر ابتلا به نشانگان شيشه شير است.

نشانگان شيشه شير يعني چه؟

يکي از مشکلات جدي دنداني در کودکان زير 3 سال اتفاق مي‌افتد و دندان‌هاي شيري را درگير مي‌کند. علت اصلي بروز نشانگان شيشه شير، تغذيه طولاني مدت کودکان با شيشه حاوي شير يا مايعات شيرين به خصوص هنگام خواب است. جريان بزاق هنگام خواب کاهش مي‌يابد (بزاق نقش محافظتي براي دندان‌ها ايفا مي‌کند.) از طرفي شير حاوي مواد قندي است و در صورت باقي ماندن بر سطح دندان به‌مدت طولاني، محيط مناسبي را براي باکتري‌هاي موجود در دهان فراهم مي‌کند. تکرار اين وضعيت، پوسيدگي زودرس و پيشرفته‌اي را در دندان‌هاي کودک ايجاد مي‌کند. اين پوسيدگي ابتدا از سطح بيروني دندان‌هاي جلويي فک فوقاني آغاز مي‌شود و سپس دندان‌هاي آسياي فک بالا و پايين را درگير مي‌کند.

با توجه به گفته‌هاي شما، مراقبت از دندان‌هاي شيري بايد از همان 6 ماهگي آغاز شود؟

از همان ابتدا که دندان‌هاي شيري جوانه مي‌زنند، مراقبت از آنها نيز آغاز مي‌شود. تا 3 سالگي پدر و مادر بايد دنداهاي کودک را تميز کنند و بعد از آن هم حتما روي مسواک زدن کودک نظارت داشته باشند.

چگونه بايد از دندان‌هاي کودک محافظت کرد؟

وقتي کودک کمتر از 3 سال دارد، بهتر است پدر و مادر روزي 2 بار با استفاده از يک گاز استريل مرطوب يا با مسواک‌هاي بسيار کوچک، آرام سطح دندان‌هاي کودک را پاک کنند. دقت کنيد کودکان قبل از 6 سالگي چندان نمي‌توانند مسواک را خوب در دست گيرند و بهتر است هميشه در اين کار به آنها کمک کنيد. استفاده از خمير دندان مخصوص کودک به اندازه يک نخود کوچک و حاوي فلورايد دندان‌ها را مستحکم‌تر مي‌کند. همچنين بعد از خوردن شير يا مايعات شيرين مقداري آب به او بدهيد.

چون آب پلاک‌هاي چسبيده به دندان را پاک مي‌کند. دقت کنيد بعد از يک سالگي حتما مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنيد. وقتي پوسيدگي دندان قطعي مي‌شوم، حتما لازم است دندان پوسيده ترميم شود. دندان‌هاي شيري بايد تا آخرين لحظه حفظ شوند مگر اينکه از نظر دندان‌پزشک ديگر قابل نگهداري نباشند.





سلامت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: