کد خبر: ۳۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 11
شفاآنلاین- فوق تخصص بیماری های ریه گفت: بیماری آسم شایع ترین بیماری مزمن در اطفال و یک بیماری شایع در بزرگسالان است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر «حمیدرضا معزی» با بیان اینکه در دهه های گذشته، شیوع بیماری آسم در جوامع صنعتی و غیرصنعتی افزایش پیدا کرده است، افزود: آسم یک بیماری التهابی مزمن مجاری تنفسی است و معمولا علائم شایع آن سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه است که ممکن است فرد به هر سه علامت و یا یکی از آنها دچار شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی که در برنامه «مجله پزشکی» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت سخن گفت، اظهار داشت: بروز بیماری آسم در سنین پایین در پسرها مقداری بیشتر است اما در مجموع موارد ابتلا به آن در مردان و زنان به یک اندازه است.

وی با بیان اینکه آسم یک بیماری چند بعدی است که ژنتیک و محیط در ایجاد آن بسیار مهم هستند، ادامه داد: اگر پدر یا مادر و یا خواهر و برادر آسم داشته باشد، احتمال اینکه فرد به آسم مبتلا شود 20 تا 25 درصد است.

به گفته این فوق تخصص ریه، آلودگی های محیطی در منزل و محل کار و آلودگی هوا هم در ایجاد این بیماری نقش دارند. کشیدن سیگار توسط خانم باردار نیز می تواند در جنین تاثیرگذار باشد و نوزاد را مبتلا به آسم کند.

وی اظهار داشت: وجود دود سیگار در خانه، محیط های کاری آلوده مانند محیط کار یک نقاش می توانند در ایجاد آسم دخیل باشند. همچنین نگهداری حیوانات خانگی و وجود حیوانات ریز ذره بینی در رختخواب، پرده و موکت می توانند تشدید کننده این بیماری باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: چاقی، عدم شیردهی مادر و تغذیه نامناسب هم جزء عوامل ایجاد کننده آسم هستند، افرادی که غذاهای دریایی استفاده می کنند، احتمال ابتلاء به آسم در آنها کمتر است.

وی با بیان این که ابتلا به آسم در کودکی در خیلی از موارد ژنتیکی است و در بسیاری از موارد با افزایش سن از بین می رود، گفت: داروهای بیهوشی، سرماخوردگی ها، وسائل نظافت مانند وایتکس علت ایجاد کننده بیماری آسم نیستند؛ اما می توانند تلنگری باشند تا علائم این بیماری ظاهر شوند.

فوق تخصص ریه یکی از دلایل تشدید آسم را سرماخوردگی عنوان کرد و گفت: اگر حال بیمار وخیم نباشد، باید به طور معمول و از داروهای سرما خوردگی استفاده کرد ولی اگر تشدید علائم زیاد باشد، حتما به پزشک مراجعه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینک سه بیماری اگزما، رینیت آلرژی و آسم در حال حاضر ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و وجود یکی؛ احتمال وجود دیگری را زیاد می کند، ادامه داد: 80 درصد بیماران مبتلا به آسم دارای رینیت آلرژی و 40 درصد بیماران مبتلا به التهاب مخاط بینی آلرژی دارای آسم نیز می باشند.

وی با بیان این که باور وحشتناک بودن بیماری آسم غلط است، گفت: آسم یک بیماری واگیر نیست و درصد قابل توجهی از این بیماران ( حدود 90 تا 95 درصد) اگر تحت درمان مناسب قرار گیرند به راحتی قابل کنترل است.

به گفته معزی، افسردگی یکی از عوارض افراد مبتلا به آسم است، چون جامعه از فردی که دائم سرفه می کند، فاصله می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: آسم مانع ورزش نیست و در بسیاری از موارد چون باعث جلوگیری از چاقی می شود، برای بیمار نیز مفید است و یک ششم ورزشکارانی که به المپیک سال 1996 راه یافته بودند، سابقه بیماری آسم داشتند.

معزی تصریح کرد: آسم را می توان بدون داروی کورتون سیستمیک (خوراکی و عضلانی) کنترل کرد، در صورتی که بیماران دچار موارد حاد آسم باشند، از کورتون و ترجیحا به صورت خوراکی و در کمتر از 14 روز استفاده می شود و این دارو جایی در درمان طولانی مدت این بیماری ندارد.

فوق تخصص بیماری های با بیان اینکه امید به بهبود بیماری در کودکان مبتلا به آسم خیلی بیشتر از بزرگسالان درگیر این بیماری است، اظهارکرد: یک فرد پنج سال پس از بهبود بیماری آسم، یک فرد عادی است و احتمال اینکه مجدد به این بیماری مبتلا شود، مانند افراد دیگری است که تاکنون به این بیماری مبتلا نشده اند.
برچسب ها: بیماری ، مزمن ، آسم ، کودکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: