کد خبر: ۳۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 05
شفا آنلاين-یک متخصص گوش، حلق و بینی تغییر فشار هوا را عامل آسیب به گوش میانی افراد دانست و به افراد مبتلا به سرماخوردگی توصیه کرد از غواصی پرهیز کنند.
به گزارش شفا آنلاين،ابراهیم رزم پا متخصص گوش، حلق و بینی تغییرات فشاری را یکی از علل آسیب به گوش میانی تصریح کرد: در این‌اُستاش یعنی مجرایی‌ که‌ محفظه‌ گوش‌ میانی‌ را به‌ حلق‌ وصل‌ می‌کند و ‌ اعصابی‌ که‌ در گوش‌ وجود دارند متأثر می‌شوند.

وی تصریح کرد: نشانه‌های شایع‌ ناشنوایی‌ احساس‌ گرفتگی‌ در گوش‌، درد خفیف‌ تا شدید در گوش‌، یا در ناحیه‌ فک‌ و پیشانی‌، گیجی‌ و منگی‌، وزوز گوش،‌ گریه‌ در شیرخواران‌ و خردسالان است.

رزم پا ‌افزود: هنگام افزایش‌ ناگهانی‌ فشار محیط‌ اطراف‌ در مواقعی همچون کاهش ارتفاع‌  سریع‌ هواپیما یا به‌ هنگام‌ غواصی‌،هوا از راه‌ بینی‌ و حلق‌ به‌ محفظه‌ گوش‌ میانی‌ می‌رود تا فشار در دوطرف‌ پرده‌ گوش‌ متعادل‌ شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان کرد: اگر مجرایی‌ که‌ از حلق‌ به‌ محفظه‌ گوش‌ میانی‌ کشیده‌ شده‌ است‌ یعنی شیپور اُستاش درست‌ عمل‌ نکند، فشار در محفظه‌ گوش‌ میانی‌ کمتر از فشار محیط‌ خواهد بود که این‌ فشار منفی‌ در گوش‌ میانی‌ باعث‌ می‌شود پردة‌ گوش‌ به‌ درون‌ گوش‌ کشیده‌ شود.

وی گفت: در صورت کشیده شدن پرده گوش به درون گوش ممکن‌ است‌ خون‌ و مخاط‌ در گوش‌ میانی‌ ظاهر شود و احتمال‌ بروز این‌ آسیب‌ وقتی‌ که‌ فرد سرماخوردگی‌ دارد و به‌ غواصی‌ می‌پردازد یا با هواپیما سفر می‌کند بیشتر است.

رزم پا خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از بروز آسیب به گوش میانی غواصی نکردن در هنگام سرماخوردگی، استفاده از قرص‌ها یا اسپری‌های تخفیف دهنده تورم مخاط حلق و بینی در هنگام سفر با هواپیما و جویدن یک شیرینی سفت یا آدامس برای قورت دادن آب دهان به دفعات در هنگام اوج گرفتن یا فرود هواپیما لازم است.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: در هنگام گرفتگی گوش یک‌ نفس‌ متوسط‌ بکشید، بینی‌ خود را با دست‌ بگیرید و دهان‌ خود را ببندید و سعی‌ کنید با راندن‌ آهسته‌ هوا به‌ لُپ‌ها، هوا را به‌ داخل‌ شیپور اُستاش‌ برانید و در شیرخواران به‌ هنگام‌ ارتفاع‌ گرفتن و کم‌کردن‌ ارتفاع‌، به‌ شیرخوار یک‌ شیشه‌ آب‌ یا آب‌ میوه‌ بدهید.

وی درباره عوارض آسیب به گوش میانی تصریح کرد: اغلب آسیب‌ها با درمان‌ قابل‌ برگشت‌ هستند، بدون‌ اینکه‌ آسیب‌ یا ناشنوایی‌ دایمی‌ رخ‌ دهد اما در مواردی به علت پاره شدن پرده گوش وعفونت گوش میانی ناشنوایی دایمی روی می‌دهد.

رزم پا خاطرنشان کرد: در اغلب‌ موارد، هیچ‌ درمانی‌ لازم‌ نیست‌ و علایم‌ در عرض‌ چند ساعت‌ یا چند روز برطرف‌ می‌شوند و اگر گوش‌ ترشح‌ داشته باشد یک‌ تکه‌ کوچک‌ پنبه‌ را در کانال‌ گوش‌ خارجی‌ بگذارید تا ترشح‌ را جذب‌ کندو ندرتاً لازم‌ می‌شود که‌ برای‌ آزاد کردن‌ مایع محبوس‌ شده‌ در گوش‌ میانی‌، پرده‌ گوش‌ با جراحی‌ باز شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: برای رفع درد و ناراحتی خفیف می‌توان از داروهای‌ کاهنده‌ تورم‌ مخاط‌ بینی‌ و حلق‌، و داروهای‌ ضددرد مثل‌ استامینوفن‌ استفاده‌ کرد و در صورت وجود عفونت آنتی‌بیوتیک‌ تجویز می‌شود.




فارس



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: