کد خبر: ۳۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 30
شفاآنلاین-وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: با هماهنگی های به عمل آمده با وزارت اقتصاد و تعزیرات قرار است با پزشکان متخلف به طور جدی برخورد می شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی روز سه شنبه در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در وزارت بهداشت افزود: با برنامه ای که داریم در شهرهای کوچک و مناطق محروم هیچ خبری از تخلف حوزه پزشکی - تخلف به معنای رعایت نکردن قانون- نخواهیم داشت و این را قول می دهم.

وی تصریح کرد: تخلف در حوزه پزشکی در چند شهر و در چند رشته خاص وجود دارد که با آنها به شدت برخورد می کنیم و اولویت ما ابتدا در تهران است.

وزیر بهداشت با اشاره به پدیده زیرمیزی گفت: اکثریت جامعه پزشکی آراسته به فضیلت های اخلاقی هستند؛ اگر ایران امروز مقام 17 رشد علمی را در دنیا دارد ، 40 درصد مقالات آن مربوط به جامعه پزشکی است بنابراین باید طوری رفتار کنیم که جامعه پزشکی آسیب نبیند.

هاشمی افزود: باید هزینه های تخلف پزشکی را بالا برد که معنی آن فقط مادی نیست.

وی اظهار داشت: سامانه ای برای رصد متخلفان جامعه پزشکی ایجاد خواهد شد ؛ برخورد با متخلفان پزشکی موجب عزت ما و احترام نظام پزشکی و انجمن های پزشکی است و حق و مطالبه آنان به شمار می رود.

وزیر بهداشت گفت: روسای بیمارستان های خصوصی متعهد به اجرای مفاد کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت شده اند و اجازه نمی دهیم در این زمینه تخلفی انجام شود.

هاشمی افزود: اگر تخلفی در بیمارستان های خصوصی صورت گیرد ، این تخلف در اعتبارسنجی آنها تاثیرمنفی خواهد داشت و در بیمارستان های دولتی نیز که این امر مهم تر است.

وی تصریح کرد: امکان ندارد اجازه دهیم در بیمارستان های دولتی در این زمینه تخلفی به ویژه از سوی رئیس گروه یا فرد دارای عنوان آکادمیک، صورت گیرد در این صورت حکمش را می گیرم.

وزیر بهداشت گفت: جدی بودن برخورد متخلفان ابتدا باید به یقیین و باور خودمان تبدیل شود و اعتبارهای ویژه ای برای نظارت بر این کار لحاظ شده است و دوست ندارم حتی یک پرونده تخلف پزشکی تشکیل شود .



**اعتراضات بی مورد به طرح تحول نظام سلامت

وزیر بهداشت گفت: تغییرات وسیع حوزه بهداشت و درمان کشور بیش از دو دهه معطل مانده و هرگاه قرار شده که کار بزرگی در این زمینه انجام شود ، بازیگران ناشناخته و بی ریشه ای پیدا شده و شروع به حاشیه سازی کرده اند.

هاشمی افزود: با این حاشیه سازی ها ، گاهی مسوولان در ادامه مسیر تغییرات حوزه سلامت تردید کرده اند و نه تنها کار بر زمین مانده بلکه آرزو کرده ایم که کاش کار را شروع نمی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در زندگی ام هیچگاه در امری تا این اندازه که در اجرای طرح تحول نظام سلامت ، مصمم هستم، نبودم و حتی باید این گام برداشته شود.

وی گفت: اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت در آینده مشخص می کند که بزرگ ترین خدمت به مردم بوده است و حتی وزارت بهداشت آماده است این مسیر را به تنهایی برود اما انتظار داریم که هیچکدام از دستگاه ها عهد شکنی نکند.

وی اضافه کرد: پیشنهادات انجمن های پزشکی درباره طرح ارزش نسبی خدمات سلامت را طی سه ماه آینده جمع آوری کرده و طی دو سال آینده نیز امیدواریم به نتیجه مطلوب در این زمینه برسیم.

هاشمی تصریح کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت متهم شدیم که به بخش 'بهداشت' توجهی نداریم درحالیکه یکی از افتخارات این دولت، توجه به بخش بهداشت است اما اگر کارهای بخش درمان نظام سلامت را کامل انجام ندهیم کارهی قبلی در طولانی مدت از بین خواهد رفت.



**واریز پول سلامت قبل از یارانه مردم

وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: دلواپس اعتبارات نباشید و نباید در این زمینه نگرانی ایجاد شود زیرا در جلسه شورای اقتصاد ، رئیس جمهور خواسته اند که قبل از واریز یارانه مردم باید پول سلامت آنان واریز شود.

هاشمی افزود: کشوری که 170 هزار میلیارد تومان درآمد دارد دیگر دوهزار و چهار هزار میلیارد تومان برای نظام سلامت پولی نیست ؛ چرا باید در این زمینه تردید ایجاد کنیم.

وی با تاکید براینکه سلامت اولویت کاری رئیس جمهور است ، افزود: اگر مسوولان نظام سلامت محکم قدم بردارند ، حمایت ها از این حوزه ده ها برابر بیشتر می شود.

هاشمی اضافه کرد: از دست اندرکاران امر دست خط و امضا گرفته ام که هر اتفاقی که در کشور بیفتد منابع حوزه سلامت تامین خواهد شد.



**لزوم استفاده از سرمایه های بخش خصوصی در ساخت و تجهیز بیمارستان ها

وزیر بهداشت گفت: ارائه خدمات پزشکی صرفا با ارائه خدمات دولتی میسر نیست و باید سرمایه های بخش خصوصی را وارد این عرصه کنیم.

هاشمی افزود: سلامت حق همگانی است اما پول و امکانات فراهم کردن آن را ندرایم بنابرایم حتما باید از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم و هیچگونه سختگیری در این زمینه نباید وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: علاوه برآن باید بخش خصوصی را تشویق کنیم که به ویژه در مناطق محروم و دوردست نیز خدمات ارائه کند.

وزیر بهداشت با اشاره به فرسوده بودن بیش از 50 درصد بیمارستان های این وزارتخانه، گفت: هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله و سیل ، اولین پناهگاه مردم بیمارستان است که ما نداریم.

هاشمی افزود: بیمارستان های در دست ساخت نیز تا 20 سال آینده راه اندازی نخواهند شد؛ بسیاری از بیمارستان هایی نیز که ساخته و تجهیز شده اند، درشان قفل است چون نیرو نداریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: