کد خبر: ۳۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 28
عضو انجمن ارولوژی ایران در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- عضو انجمن ارولوژی ایران عدم نزول بیضه ها را یکی از ناهنجاری های شایع کودکان و جزء اولین عمل های جراحی شایع در اطفال اعلام کرد.

دکتر لطف الله ارمنده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: علت احتمالی بیضه نهفته یا بیضه نا به جا می تواند ناشی از اختلالات هورمونی و کوتاهی طناب بیضوی باشد.

وی خاطرنشان کرد: عدم نزول بیضه ها در نوزادان نارس 30 درصد و در نوزادان کامل حدود 4/3 دهم درصد و در کودکان سالم 8 دهم درصد شیوع دارد.

به گفته وی این بیضه ها در 3 قسمت داخل شکم، کانال مغبنی و بالای کیسه بیضه وجود دارند و برای تشخیص آن که باید در محیطی آرام و گرم باشد باید تمامی این 3 قسمت با لمس معاینه شود.

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار، ساده ترین روش تشخیص این ناهنجاری را سونوگرافی دانست و گفت: در کودکان بالای 5 سال انجام سی تی اسکن توصیه می شود. همچنین رنوگرافی و لاپاراسکوپی هم از دیگر روش های تشخیصی به حساب می آیند.

وی علائم این ناهنجاری را واضح ندانست اما شایع ترین عارضه ناشی از آن را درد اعلام و تأکید کرد: عدم نزول بیضه ها موجب اختلالات باروری شده و شانس ابتلا به سرطان بیضه در مبتلایان به این نا هنجاری نسبت به دیگر افراد افزایش می یابد؛ البته پیچ خوردگی بند بیضه، فتق و در نهایت ناراحتی های روانی نیز برای آنها ایجاد می شود.

به گفته عضو انجمن ارولوژی ایران ،به طور معمول امکان دارد بیضه ها تا یک سالگی وارد کیسه های بیضه شوند؛ حال در غیر این صورت، بر اساس سن کودک باید درمان هورمونی انجام شود و اگر این روش هم جواب نداد درمان قطعی جراحی است.

وی توصیه کرد: والدین از معاینه اندام تناسلی فرزندان پسر در هیچ شرایطی غافل نشوند زیرا با عدم پیگیری و معاینه به موقع مشکلات مذکور گریبان گیرخود و فرزندشان خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: