کد خبر: ۳۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 27
شفاآنلاین-مدیر گروه طب دریایی و هایپربار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا نقش پزشکی هایپربار را در پیشگیری، کنترل و درمان عوارض جراحی و تسریع فرایند ترمیم بافت بسیار تاثیرگذار دانست.
به گزارش شفا آنلاین،ناخدایکم دکتر شهرام اولیائی به تشریح نقش پزشکی هایپربار در درمان و پیشگیری از عوارض برخی بیماری ها همچون جلوگیری از قطع عضو مبتلایان به زخم پای دیابتی و تسریع در ترمیم بافت بیماران تحت اعمال جراحی پیوندی پرداخت.

مدیر بخش تحقیقات طب زیرسطحی و هایپربار دیپارتمان طب دریایی با یادآوری اینکه در گذشته کاربردهای اکسیژن هایپربار بیشتر محدود به درمان بیماری های غواصی از جمله دکامپرشن سیکنس یا بیماری برداشت فشار بود، گفت: امروزه کاربردهای روز افزون پزشکی هایپربار در درمان بیماری های صعب العلاج و بعضا لاعلاج حوزه دانشی گسترده ای را فرا روی علاقه مندان به عرصه های جدید و متفاوت پژوهشهای علوم پزشکی گشوده است .

وی خاطرنشان کرد: یکی از این عرصه ها درمان عوارض اعمال جراحی بخصوص عفونت های مقاوم به درمان است که با افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک ها عملا به چالشی جدی برای جراحان خصوصا در اعمال جراحی وسیع تبدیل شده است.

اولیائی درباره کاربردهای اکسیژن هایپربار نیز توضیح داد: کاربرد اکسیژن هایپربار به عنوان یک روش غیر تهاجمی، موثر و کم هزینه در درمان برخی عوارض غیر عفونی جراحی، مانند لنف ادم بعد از رادیکال ماستکتومی که سبب تورم یک طرفه اندام فوقانی در بیماران پس از اعمال جراحی شده و موجبات نا خوشنودی بیماران به دلیل درد و یا مشکلات ناشی از عدم تقارن و نا زیبایی را فراهم می آورد به عنوان تنها روش موثر غیر جراحی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: درمان عارضه آمبولی گازی ناشی از اعمال جراحی توراکس و قلب باز و ناحیه ابدومن با استفاده از اکسیژن هایپربار یکی دیگر از کاربردهای روتین اتاق های فشار پزشکی محسوب می شود به طوریکه 60 درصد موارد ارجاع به مراکز هایپربار ایالات متحده را آمبولی گازی به خود اختصاص داده است و اغلب مراکز پیشرفته و بیمارستان هایی که اعمال جراحی توراکس و قلب باز انجام می دهند حداقل دارای یک اتاق فشار پزشکی مجهزند و جالب تر اینکه برخی اتاق های فشار پزشکی در نیروی دریایی ارتش ایالات متحده دارای اتاق عمل تحت فشار است.

مدیر مرکز تحقیقات علوم و فناوری طب زیر سطحی و هایپر بار نیروی دریایی راهبردی یادآور شد: درمان عوارض ناشی از نصب پروتزها مانند ایمپلنت های دندانی که بعضا مشکلات پیچیده و ناراحت کننده ای برای بیمار و جراح فک و صورت ایجاد می کند نیز از دیگر کاربردهای پزشکی هایپربار است.

به گفته وی مقابله با عوارضی مانند استئومیلیت پس از اعمال جراحی نیز از دیگر کاربردهای این روش درمانی است که حتی در مواردی بدون تجویز آنتی بیوتیک و در مواردی به همراه آنتی بیوتیک سبب بهبود سریع بیمار می شود.

اولیائی، درمان عوارض ناشی از کاربرد لیزر در اعمال جراحی و کمک در تسریع ترمیم بافت در بیماران تحت اعمال جراحی پیوندی از جمله پیوند کبد و جلوگیری از فولمینانت هپاتایتیس پس ازعمل جراحی پیوند را از دیگر کاربردهای پزشکی هایپربار معرفی کرد.

وی بیان داشت: در جراحی اعصاب ، یکی از پیچیده ترین و پر عارضه ترین اعمال جراحی در ناحیه پوستریور فوسا که می تواند سبب آسیب عصب فاشیال شود عمل جراحی تخلیه آبسه های ناحیه پوستریور فوسا است که پس از عمل نیز عوارض ناشی از گذاشت شانت از چالش های پیش روی بیماران و جراحان است، به وسیله اکسیژن هایپربار که یک روش غیرتهاجمی، موثر و مقرون به صرفه است می توان بدون عمل جراحی این آبسه ها را درمان کرد.

اولیائی ادامه داد: یکی دیگر از اندیکیشن های مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده ، درمان سوختگی هاست خصوصا سوختگی های شدید، اکسیژن هایپربار جایگاه ویژه ای در اعمال جراحی ترمیمی و زیبایی جهت جلوگیری از عفونت ها و ترمیم سریع وکنترل تورم و اکیموز پیدا کرده است و ترمیم سریع و فوق العاده مستحکم ناحیه تحت عمل جراحی در صورت اجرای صحیح پروتکل های درمانی با اکسیژن هایپربار قبل و بعد از عمل جراحی از ویژگی های مهم این روش درمانی محسوب می شود که به اعمال جراحی رینوپلاستی ، اعمال جراحی فک و صورت می توان اشاره کرد.

مدیر گروه طب دریایی و هایپربار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا همچنین به تاثیر اکسیژن هایپربار در اعمال جراحی ارتوپدی و در پزشکی ورزشی به منظور بازگشت سریع ورزشکاران به مسابقات ورزشی بسیار کاربردی دانست و گفت: استفاده از این روش درمانی برای رساندن ورزشکاران حرفه ای مصدوم به مسابقات مهم تعیین کننده است زیرا به عنوان نمونه زمان ترمیم شکستگی ها، در رفتگی ها، پارگی ها، له شدگی ها در ورزشکاران پس از اعمال جراحی، حتی تا شش ماه هم به طور می انجامد درصورتی که می توان این مدت را با استفاده از اجرای منظم پروتکل درمانی اکسیژن هایپربار کوتاهتر کرد و ورزشکاران را به مسابقات مهم رساند.

وی اضافه کرد: در زخم پای دیابتی و نکروز بافت نرم در صورتی که به موقع اقدام به درمان پیشگیرانه با اکسیژن هایپربار کنیم می توان از قطع عضو (آمپوتیشین) جلوگیری کرد و در اعمال جراحی قطع عضو جهت پیشگیری از عوارض پس از عمل و یا درمان موفق عوارضی مانند عفونت ها اکسیژن هایپربار بسیار سودمند است.

اولیائی درعین حال تاکید کرد که درخصوص این روش درمانی و اندیکیشن های درمان با اکسیژن هایپربار نباید اغراق کرد زیرا محدودیت هایی مانند گرانی دستگاه اتاق فشار پزشکی و هزینه بالای تعمیر و نگهداری، ترس از محیط بسته یا کلاستروفوبیا، نیاز به فضای نسبتا زیاد برای استفاده از این روش درمانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه متخصصان جراح در رشته های مختلف با استفاده از این روش درمانی می توانند ضریب موفقیت اعمال جراحی خود را ارتقا دهند ابراز امیدواری کرد با افتتاح اولین مرکز آموزشی و تحقیقاتی و درمانی هایپربار دانشگاهی کشور تا پایان امسال در نیروی دریایی راهبردی، زمینه مشاوره و انتقال دانش در زمینه پزشکی هایپربار به بخش های درمانی کشور فراهم شود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: