کد خبر: ۳۵۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 25
شفا آنلاین:مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: درمان نشدن بیماری های روانی منجر به بروز مشکلات خانوادگی، تحصیلی و شغلی و حتی ترک شغل می شود.
به گزارش شفا آنلاین-دکتر «فربد فدایی» افزود: چون بیماری های روانی به صورت ضایعه جسمی با چشم مشاهده نمی شوند، پذیرش آنها برای بسیاری از مردم سخت است.

وی گفت: بطور مثال هنگامی که دست کسی می شکند، نزد پزشک می رود، اما به کسی که دچار اضطراب یا وسواس است گفته می شود که «بیمار نیستی و همه چیز دست خودت است»، بنابراین بسیاری از افراد از مراجعه به روانپزشک خودداری می کنند.

دکتر فدایی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بسیاری از مردم می ترسند که با مراجعه به روانپزشک از نظر دیگران غیرعادی به نظر برسند که این مساله نیز مانعی برای تشخیص ندادن و درمان نشدن بیماری های روان مردم است.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: مهمترین عارضه تشخیص ندادن و درمان نشدن بیماری های روانی، پایین آمدن کیفیت زندگ است.

فدایی افزود: بطور مثال فرد مبتلا به افسردگی مانند بقیه مردم غذا می خورد، می خوابد و کار می کند، اما هیچ رضایتی از زندگی خود نداشته و لذت نمی برد.



** تشخیص و درمان بیماری های روانی فقط برعهده روانپزشک است

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: تشخیص و درمان بیماری های روانی فقط برعهده روانپزشکان است.

دکتر فدایی افزود: سایر پزشکان مانند پزشکان عمومی برحسب دانش و تجربه خود نیز بخشی از تشخیص و درمان را برعهده می گیرند و در صورت ضرورت، فرد را به روانپزشک ارجاع می دهند.

وی یادآور شد: روانشناسان فقط کارهایی مانند آزمون های روانشناسی و مشاوره های تحصیلی و خانوادگی را برعهده دارند، اما در مورد تشخیص و درمان بیماری های روانی، فقط روانپزشک می تواند اقدام کند.

دکتر فدایی تاکید کرد: مراجعه مستقیم بیماران روانی به روانشناس و مشاور با توجه به صلاحیت حرفه ای، مصلحت نیست و روانشناسان در صورت مراجعه این بیماران باید در اسرع وقت آنان را به روانپزشکان ارجاع دهند.



** 80 درصد مبتلایان به اختلالات روانی بهبود می یابند

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش روانپزشکی در ایران و توانایی روانپزشکان در انواع درمان های دارویی و روان درمانی، مسایل مبتلایان به اختلالات روانی در صورت مراجعه به خوبی قابل برطرف شدن است.

دکتر فدایی گفت: حتی در شدیدترین بیماری های روانی مانند روان پریشی، حدود 80 درصد بیماران بهبود می یابند.

وی یادآور شد: درمان بیماری های روانی یا به تنهایی از سوی روانپزشک یا با کمک تیم درمانی روانپزشکی شامل روانشناس بالینی، روان پرستار، کار درمان و مددکار اجتماعی انجام می شود.



** داروسازان بر داروهای روانی بدون نسخه نظارت کنند

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: برخی داروهای اختلالات روانی در داروخانه ها، بدون نسخه به مردم ارائه می شود.

دکتر فدایی افزود: اگر داروسازان بر ارائه این داروها به مردم نظارت کنند می توانند از بروز مشکلات و عوارض دارویی جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: چهار هزار نوع بیماری در طبقه بندی بین المللی بیماری ها وجود دارد که بیماری های روانی با 400 نوع، بیشترین تعداد نوع بیماری ها را در بین آنها دارند، بنابراین بر تشخیص و درمان اینگونه بیماری ها تاکید می شود.

به گزارش شفا آنلاین، طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مجموع 7/34 درصد جمعیت کشور نیاز به استفاده از خدمات روانی دارند، درحالیکه فقط 18 درصد برای دریافت خدمات درمانی و مشاوره ای به متخصص مراجعه کرده و 82 درصد مراجعه نمی کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: