کد خبر: ۳۵۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 20
اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به کاهش محسوس دما، بارش باران و وزش باد شدید هشدار داد.

شفاآنلاین:سلامت>اداره کل هواشناسی تهران با انتشار هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: کاهش محسوس دما به‌ویژه سه‌شنبه تا پنجشنبه (۱ تا ۳ آبان) در همه مناطق استان پیش‌بینی می‌شود. در نواحی شمالی و دامنه‌ها و ارتفاعات به‌طور میانگین بین ۱۲ تا ۱۷ درجه سلسیوس و در نیمه جنوبی و نواحی مرکزی به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس کاهش دما قابل پیش‌بینی است. 

به گزارش شفا آنلاین:از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به رخداد تنش دمایی به‌ویژه در نیمه شمالی استان، گاهی بارش برف در نواحی شمالی به‌ویژه چهارشنبه تا پنجشنبه (۲ تا ۳ مهر) در ارتفاعات و وزش سوزباد در ارتفاعات بالادست به‌ویژه قله‌های البرز مرکزی، یخبندان شبانه سطح زمین و ماندگاری توده هوای سرد به‌ویژه از چهارشنبه تا جمعه در دامنه‌ها و ارتفاعات شمالی اشاره کرد. اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به بازبینی و مهیاسازی سامانه‌های گرمایشی تنظیم دمای گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ و طیور و دامداری‌ها، استفاده از ضدیخ در خودروها و تأسیسات حساس به دما به‌ویژه در نیمه شمالی استان، پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات و مدیریت حامل‌های انرژی به‌ویژه گاز و برق توصیه می‌کند. همچنین اداره کل هواشناسی تهران با توصیف فعالیت سامانه دوم آورده است: بارش باران، مه، رگبار و رعدو‌برق، وزش باد شدید لحظه‌ای در دامنه‌ها و ارتفاعات و گاهی بارش برف، دوشنبه و سه‌شنبه (۳۰ مهر و اول آبان) در دامنه و ارتفاعات شمالی استان تهران و چهارشنبه و پنجشنبه (۲ و ۳ آبان) در نیمه شمالی استان تهران پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت آب‌و‌هوایی لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، وزش باد شدید تا خیلی شدید لحظه‌ای و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و پوشش گلخانه‌ها و سازه‌های موقت و داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال، گاهی رگبار متوسط تا شدید و آب‌گرفتگی بعضی معابر و جاری‌شدن رواناب در دامنه‌ها و ارتفاعات شمالی، احتمال رخداد صاعقه و در نقاط مستعد بارش تگرگ، خطر سقوط سنگ در نواحی کوهستانی، گاهی مه و کاهش شعاع دید به‌ویژه در ارتفاعات طی چهارشنبه و پنجشنبه، گاهی بارش برف در ارتفاعات و کولاک برف در ارتفاعات بالادست و قله‌ها، بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلابی‌شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست. احتیاط در سفرها به‌ویژه در نواحی کوهستانی و گردنه‌ها، خودداری از تردد یا اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از پرواز گلایدر و هواپیماهای آموزشی و بالگرد، عدم جابه‌جایی عشایر یا چرای دام در ارتفاعات پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع هنگام وزش باد و بارندگی، هشدار به بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی، آمادگی راهداری‌ها و دستگاه‌های اجرائی و امدادی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است. به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی‌‌رنگ اداره کل هواشناسی استان تهران پیش‌بینی می‌شود‌ پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود./شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: