کد خبر: ۳۵۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 23
شفاآنلاین-بانک جهانی هشدار داد هزینه‌های اقتصادی شیوع ابولا در غرب آفریقا در صورت گسترش این ویروس مرگبار ابعاد فاجعه آمیزی پیدا خواهد کرد.
به گزارش شفا آنلاین،فرانسیسکو فرئیرا، رییس اقتصاددان بانک جهانی در امور آفریقا اظهار کرد: اگر کشورهای دیگر آفریقایی نتواند همانند نیجریه و سنگال که گسترش ابولا را تحت کنترل قرار داده‌اند موفق به چنین کاری شوند در این صورت هزینه‌های اقتصادی این بیماری بسیار بیشتر خواهد بود.

بانک جهانی اعلام کرده است گسترش این ویروس ممکن است برای گینه، لیبریا و سیرالئون که بیشترین ابتلای این بیماری را داشته اند 809 میلیون دلار خسارت به همراه داشته باشد. با اینهمه یافته‌های اولیه این وام دهنده جهانی نشان می‌دهد ریسک‌های اقتصادی گسترش این بیماری به کشورهای دیگری ممکن است خسارت شدیدتری را به دنبال داشته باشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اپیدمی ابولا ممکن است تولید ناخالص داخلی در غرب آفریقا را حدود 3.6 درصد کاهش دهد. از سوی دیگر کمک‌های بین‌المللی که اعلام شده‌اند هنوز به مناطق آسیب دیده از این اپیدمی نرسیده‌اند و واکنش وحشت زده کشورهایی که اقدام به بستن مرزهایشان کرده‌اند و همچنین ایرلاین‌هایی که پروازهایشان به مناطق ابولا زده را لغو کرده‌اند، خسارت بدتری به این اقتصادها وارد کرده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا این بیماری را تهدیدی برای امنیت جهانی خوانده است.

به گفته رییس اقتصاددان بانک جهانی، هزینه‌های اقتصادی اپیدمی ابولا عمدتا نتیجه ترس و نفرت است که به محض تصور مردم در مورد خارج از کنترل شدن بیماری بروز می‌کند. گزارش بانک جهانی در مورد این موضوع در نشست سالانه این وام دهنده در ماه آینده مطرح خواهد شد.

سنگال و نیجریه که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت آفریقا هستند موفق شده اند با تدابیری از جمله ایجاد مراکز درمانی که به آرام کردن احساس وحشت مردم کمک کرده است، گسترش این بیماری را کنترل کنند.

بانک جهانی در راستای تعهد 200 میلیون دلاری بری کمک به مهار ابولا در لیبریا، سیرالئون و گینه، پرداخت 105 میلیون دلار کمک را تصویب کرده است.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: