کد خبر: ۳۵۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 14
شرکت‌های بزرگ داروسازی در زمینه تولید مواد اولیه داروهای ضروری، گام‌های اساسی برداشته‌اند؛ زیرا با وجود تحریم‌های وارد‌شده به کشور عزیزمان ایران، باید برای نیاز هم‌وطنان تلاش بسیاری کرد.
شفاآنلاین:سلامت>رئیس هیئت‌‌مدیره انجمن دیابت ایران گفت: ضروری است که همه افراد جامعه از پوشش بیمه‌ای مناسب دارویی به‌ویژه داروهای جدید مانند دیابت برخوردار شوند تا امکان تهیه داروی مورد نیازشان را داشته باشند و سلامت آنها دچار مشکل نشود.
به گزارش شفا آنلاین:سعید کلباسی روز شنبه افزود: اکثر افراد، تحت پوشش بیمه‌هایی مانند بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی و... هستند که درباره انسولین هم پوشش خوبی ارائه می‌دهند، ولی اغلب داروهای خوراکی‌ کمتر از پوشش بیمه‌ای برخوردارند. اکثر داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود ولی مواد اولیه آنها غالبا باید از کشورهای دیگر وارد شود، بنابراین باید بیشتر در زمینه تولید مواد اولیه داروها گام برداشت. شرکت‌های بزرگ داروسازی در زمینه تولید مواد اولیه داروهای ضروری، گام‌های اساسی برداشته‌اند؛ زیرا با وجود تحریم‌های وارد‌شده به کشور عزیزمان ایران، باید برای نیاز هم‌وطنان تلاش بسیاری کرد.

کلباسی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند «ایران فارما» می‌تواند به هم‌افزایی صنعت دارویی کشور کمک کند، گفت: به‌طور کلی در هر رشته‌ای، لازم است افرادی که در آن زمینه کار می‌کنند، به‌طور مداوم با جدیدترین روش‌ها و ایده‌ها آشنا شوند و تبادل اطلاعات انجام شود. در صنعت داروسازی نیز لازم است ‌داروسازان، پزشکان بالینی، شرکت‌های دانش‌بنیان و همه افراد مرتبط با این رشته با برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند ایران فارما از جدیدترین محصولات دارویی و راه‌های درمان اطلاع پیدا کرده یا اطلاعات خویش را به اشتراک بگذارند تا گامی مهم در راستای سلامت افراد جامعه برداشته شود.

با پیشرفت علم در دنیا، دسترسی به داروها حق بیماران است

محمدرضا مهاجری‌تهرانی، فوق‌تخصص غدد و متابولیسم‌ نیز با اشاره به اینکه با پیشرفت علم در دنیا، دسترسی به داروها حق بیماران است، افزود: دسترسی دارو برای بیماران بسیار با‌اهمیت است و این موضوع برای بیماری‌های مزمن مثل دیابت، فشار خون و افرادی که به مشکلات قلبی دچار هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. او تصریح کرد: بیماران حق دارند ‌به آخرین دستورالعمل‌های علمی دنیا که در حوزه بیماری آنها وجود دارد، دسترسی داشته باشند. او افزود: استفاده از داروهای جدید به‌ویژه در زمینه درمان دیابت، باعث شده طول عمر بیماران افزایش پیدا کرده و مرگ‌ومیر کاهش پیدا کند. به گفته مهاجری، آمار مشکلات قلبی که بر اثر بیماری‌های مزمن مانند دیابت ایجاد می‌شود، با مصرف این داروها کمتر شده و این داروها کمک کرده‌اند نارسایی کلیه کاهش پیدا کند و در نهایت، کیفیت زندگی بیماران بهتر شده است و دلایل و مطالعات بالینی این را نشان می‌دهد. او اظهار کرد: در کشور ما با توجه به پیشرفت زیادی که شرکت‌های تولید دارو دارند، دسترسی به داروهای روز وجود دارد و قیمت دارو در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین‌تر است و بیشتر داروهای انسولین، حتی نسل جدید، بیمه بوده و برای تهیه آنها از بیمار حمایت می‌شود. این پزشک تأکید کرد: در مقایسه با دیگر کشورها دارو در کشور ما قیمت بسیار مناسبی دارد و در این زمینه نباید بی‌انصاف بود. با وجود ‌این، باید کاری کرد که همه بیماران به این داروها دسترسی داشته باشند و نباید دسترسی‌نداشتن به منابع مالی سبب دسترسی‌نداشتن بیمار به داروها شود.

مهاجری به هزینه ویزیت پزشکان در ایران نیز اشاره کرد و افزود: هزینه ویزیت پزشکی برای بیماران در ایران از تمام کشورهای دنیا پایین‌تر است. البته بیمه‌ها باید در این بخش هم ورود پیدا کرده و هزینه درمان و ‌‌ویزیت را تقبل کنند تا در حق بیماران اجحاف نشود. در ایران هزینه ویزیت پزشک فوق‌تخصص حدود سه تا چهار دلار است، در‌حالی‌که در کمترین میزان ویزیت در حتی کشورهای اطراف ایران حدود ۵۰ دلار تمام می‌شود. به گفته او، باید بیمه‌ها قدرتمند باشند تا بتوانند هزینه بیماری را کاهش دهند. در‌حال‌حاضر بیمه‌ها تنها ۳۰ درصد از هزینه‌ها را در بخش‌های مختلف تقبل می‌کنند و باید قوی‌تر ظاهر شوند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۴/۲ درصد افراد بالغ کشور مبتلا به دیابت و ۲۴/۸ درصد مبتلا به پیش‌دیابت هستند؛ بنابراین شیوع دیابت از متوسط جهانی (۱۲/۲ درصد) بالاتر است. تخمین زده می‌شود که حدود شش میلیون دیابتی و حدود هشت میلیون مبتلا به پیش‌دیابت در ایران وجود دارد؛ بنابراین از هر شش نفر افراد بالغ یک نفر قند خون بالا دارد. در کلان‌شهر تهران از هر سه نفر یک نفر قند خون بالاتر از طبیعی دارد. مطالعات نشان داده است بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افرادی که دیابت دارند، از ابتلای خود به دیابت مطلع نیستند. البته این درصد دارد به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا افراد وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند، معمولا آزمایش قند خون نیز برای آنها نوشته می‌شود./شرق


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: