کد خبر: ۳۵۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 07
ایرج خسرونیا
می‌توان با استفاده از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی به ویژه رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی و پیش بینی سناریوهایی در زمینه بروز مشکلات در استفاده غیر اصولی و غیر مجاز از دارو در کاهش مصرف نقش موثر ایفا کرد.
شفاآنلاین:سلامت>در کشور ما مصرف خودسرانه دارو با نارسایی‌های متعدد همراه است. یکی از دلایل آن تجویز غیر منطقی دارو است و این مساله به سیستم پزشکی و مصرف آنتی بیوتیک‌های مربوط می‌شود. برای ارتقای فرهنگ استفاده از دارو در کشور می‌توان پرداخت‌ها را به سمت سازمان‌های بیمه‌گر هدایت کرد. برای مثال در این اقدام فردی که به دارو نیاز دارد، باید از تسهیلات تامین دارو برخوردار باشد، در غیر این صورت برای استفاده خودسرانه از دارو باید هزینه گران‌تری را برای تامین آن پرداخت کند. هر گونه اقدامات فرهنگی در این زمینه باید به شکل چند وجهی انجام شود. برای مثال تاکنون نحوه تجویز پزشکان تا حدودی تنظیم شده است. درضمن با اعمال نظارت‌ها در زمینه تجویز منطقی داروها می‌توان آن را ساماندهی کرد. از سوی دیگر در زمینه آموزش‌های عمومی نیز می‌توان با استفاده از امکانات وزارت بهداشت و درمان از طریق آموزش‌های چهره به چهره از خانه بهداشت گرفته تا مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت این مقوله را مورد فرهنگسازی قرار داد.

می‌توان با استفاده از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی به ویژه رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی و پیش بینی سناریوهایی در زمینه بروز مشکلات در استفاده غیر اصولی و غیر مجاز از دارو در کاهش مصرف نقش موثر ایفا کرد. همگان باید بدانند که مصرف بیش از حد مجاز هر یک از داروها با صدمات غیرقابل جبران به بدن همراه است. برای مثال مصرف استامینوفن در حد قابل توجهی نارسایی‌های کبدی و کلیوی به دنبال دارد. باید آموزش‌های عمومی در سطح قابل توجهی با هدایت وزارت بهداشت و درمان و رسانه‌ها انجام شود. از طریق اقدامات فرهنگی می‌توان از ضررهای اقتصادی اولیه در حوزه دارو و بروز هزینه‌های سنگین و غیرضرور جلوگیری کرد. این در حالی است که باید آگاهی صحیح نسبت به عوارض داروها به ویژه عوارض مصرف خودسرانه آن وجود داشته باشد. برای مثال مصرف هر دارویی بنام مسکن دلیلی برای درمان هر درد نیست. فرهنگسازی باید صورت گیرد تا هر شخصی در حوزه‌هایی که تخصص دارد، توصیه کند و نظر بدهد. درضمن بحث مسئولیت‌پذیری در حوزه درمان موضوع با اهمیتی است. برای مثال موارد بسیاری بوده که فرد به پیشنهاد دیگران دارویی را مصرف می‌کند و این یکی از خطرناک‌ترین کارهاست. افراد باید بدانند که یک دارو بر روی بدن افراد متعدد یک واکنش را به دنبال ندارد، بلکه می‌تواند منشاء بیماری و عوارض خطرناک باشد.

رئیس انجمن پزشکان متخصص داخلی ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: