کد خبر: ۳۴۹۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 01
کودکان مبتلا به سرطان نیاز به کالری و پروتئین بیشتری دارند. پروتئین برای رشد و کمک به ترمیم بدن مورد نیاز است. دریافت کالری کافی می‌تواند به رشد بدن، بهبود و جلوگیری از کاهش وزن کمک کند.
شفاآنلاین:سلامت>تغذیه خوب برای کودک، نوجوان یا جوان مبتلا به سرطان مهم است تا بافت‌های آسیب‌دیده در اثر درمان ترمیم شود. همچنین باعث می‌شود درمانشان عوارض جانبی کمتری داشته باشد و احساس بهتری کنند. کودکان مبتلا به سرطان نیاز به کالری و پروتئین بیشتری دارند. پروتئین برای رشد و کمک به ترمیم بدن مورد نیاز است. دریافت کالری کافی می‌تواند به رشد بدن، بهبود و جلوگیری از کاهش وزن کمک کند. اگر کودک شما در مصرف کالری و پروتئین کافی مشکل دارد، پزشک یا متخصص تغذیه کودک شما ممکن است توصیه کند غذاهای پرکالری و با پروتئین بالا (مانند تخم‌مرغ، شیر، کره، پنیر، آجیل و لوبیا) در سبد غذایی کودکتان قرار بگیرد. درمان سرطان فرزند شما (شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا جراحی) ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند که خوردن غذای کافی را سخت خواهد کرد. برای کاهش این عوارض می‌توان به توصیه‌های زیر توجه کرد:

به گزارش شفا آنلاین:وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های کوچک‌تر و مکرر را امتحان کنید‌ (حجم وعده‌های غذایی را کم و تعداد وعده و میان‌وعده‌ها را افزایش دهید). ‌ اجازه دهید فرزندتان در خرید و تنظیم وعده‌های غذایی کمک کند. وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های پرکالری و پر‌پروتئین تهیه کنید. فرزندتان را مجبور به غذا‌خوردن نکنید؛ چون ممکن است بی‌اشتهایی کودک شما را بدتر کند.‌ وقت غذا را به زمان شادی تبدیل کنید.‌ از غذاهای نرم که جویدن آنها آسان است استفاده کنید. از غذاهایی که ممکن است باعث تحریک دهان شود مانند مرکبات یا آب‌میوه‌ها (پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت)، غذاهای تند یا شور و غذاهای خشک‌ استفاده نکنید. از مخلوط‌کن استفاده کنید تا غذاها نرم‌تر و راحت‌تر جویده شود.  در صورت احساس سوزش و التهاب در دهان، مایعات خنک و پرکالری مانند انواع اسموتی، شیک و بستنی پیشنهاد می‌شود.‌ از چاشنی‌های خوش‌طعم در غذاها استفاده کنید. با شست‌وشو و مسواک‌زدن، دهان کودک خود را تمیز نگه دارید. اگر کودکتان احساس طعم فلز در دهان دارد از چنگال، چاقو و قاشق پلاستیکی استفاده کنید. ‌برای تحریک اشتها غذاها و نوشیدنی‌های شیرین یا ترش مانند لیموناد را امتحان کنید. غذاهایی پیشنهاد دهید که مایعات بیشتری دارند. برای کودکتان غذاهای آسان‌هضم مانند مایعات شفاف، نان تست، برنج، سیب‌زمینی، پاستا و‌... تهیه کنید.‌ غذاهای سرخ‌شده، چرب، بسیار شیرین، تند یا با طعم قوی تهیه نکنید.‌ در طول روز جرعه‌جرعه آب، آب‌میوه‌ یا سایر نوشیدنی‌ها را به کودکتان بنوشانید.‌ برای رفع یبوست کودکتان، سبوس یا جوانه گندم را به غذاها اضافه کنید.

با وجود توصیه‌هایی که به آن اشاره شد باید در نظر داشت که هر کودک متفاوت است و بنابراین متخصصان کلینیک تغذیه بیمارستان فوق‌تخصصی محک درباره بهترین راه برای کمک به فرزندتان در رسیدن به اهداف تغذیه‌ای خود طی درمان با شما صحبت می‌کنند و شما والدین می‌توانید با بهره‌گیری از برنامه‌های درمانی، بهترین تغذیه را برای فرزندتان آماده کنید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: