کد خبر: ۳۴۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 28
رییس شورای عالی نظام پرستاری، ایجاد مدارس بهیاری را خیانت به مردم دانست.
شفاآنلاین:سلامت>هفتمین نشست شورای عالی سازمان نظام پرستاری با موضوع بررسی مطالبات پرستاران برگزار شد.

در این نشست اعضای شورای عالی نظام پرستاری با بررسی مهم‌ترین مطالبات پرستاران که موجب نارضایتی و اعتراض پرستاران در برخی شهرها شده بر لزوم پیگیری جدی این مطالبات از وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مسئول در دولت تاکید کردند.

به گزارش شفا آنلاین:اعضای شورای عالی نظام پرستاری در این نشست بر این نکته تاکید کردند که مهمترین مطالبه پرستاران دیده نشدن و تبعیض و بی عدالتی در پرداخت‌ها است و بر لزوم پرداخت به موقع تعرفه‌های پرستاران، اصلاح فرمول بازپرداخت تعرفه گذاری خدمات پرستاری و افزایش حق اضافه کاری پرستاران تاکید کردند.

وحید زمان زاده رئیس شورای عالی نظام پرستاری در این نشست گفت: پرستاران مطالبات انباشته شده‌ای دارند. از دیده نشدن و بی عدالتی‌ها گلایه دارند و از مسئولان می‌خواهند هر چه زودتر به مطالبات آنها رسیدگی کنند.

وی همچنین با اشاره به افزایش مدارس بهیاری توسط وزارت بهداشت گفت: حدود ۳۲ مدرسه بهیاری داشتیم که با توجه به آمارهای جدید تعدادی نیز به این مدارس اضافه شده است. به نظر می‌رسد به رغم تذکراتی که به وزارت بهداشت داده شد این موضوع هنوز در وزارت بهداشت جدی گرفته نشده است.

زمان زاده گفت: با وجودی که با کمبود پرستار مواجه هستیم و باید پرستار تربیت کنیم اما افزایش ظرفیت پرستاری نیز بدون در نظر گرفتن زیرساخت مناسب چیزی جز نتیجه معکوس ندارد. کجا می‌خواهیم ظرفیت دانشکده‌های پرستاری را اضافه کنیم در پایتخت که نسبت استاد به دانشجو یک به ۳۰ است یا در شهرهای کوچک که حتی یک استاد ندارند. ما با افزایش ظرفیت پرستاری موافق هستیم، به شرطی که الزامات و زیرساخت‌های آن فراهم باشد.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: افزایش ظرفیت پرستاری بدون ایجاد زیرساخت خیانت به مردم است. ایجاد مدارس بهیاری خیانت به مردم است، این موارد را به وزیر بهداشت هم اعلام کردیم. پرستاری مراقبت نیست، پرستاری تشخیص و درمان است. یعنی پرستار حق تشخیص و درمان دارد.

وی گفت: در مورد صلاحیت حرفه‌ای نیز آنچه در معاونت پرستاری وزارت بهداشت انجام می‌شود، یک حالت نمایشی دارد و در واقع این کاری که به صورت شکسته بسته انجام می‌شود اصلاً صلاحیت حرفه‌ای نیست در حالی که اگر درست انجام شود ضامن سلامت مردم است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری درباره مدارس بهیاری گفت: در مورد مواد مرتبط با پرستاران در برنامه هفتم توسعه نیز هنوز مشخص نیست که معاونت درمان و معاونت توسعه وزارت بهداشت برنامه‌ای برای اجرای این مفاد اعلام کرده اند یا نه.

وی افزود: در مورد دوره‌های آموزشی نیز به یکسری افراد مجوز می‌دهند اما معاون آموزشی وزارت بهداشت نامه زده که هیأت مدیره های نظام پرستاری نمی‌توانند دوره آموزشی برگزار کنند، هیأت مدیره های نظام پرستاری کدام استاندارد را رعایت نکرده اند که از برگزاری دوره‌های آموزشی محروم شده اند.

احمد نجاتیان رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز در این نشست با تشریح اقدامات سازمان نظام پرستاری در ۵۸ روز گذشته از جمله حضور نماینده نظام پرستاری در کمیته انتخاب وزیر بهداشت، دیدارهایی که با رئیس جمهوری، وزیر بهداشت، مسئولان شورای امنیت کشور و دادستان کل کشور برای پیگیری مطالبات پرستاران انجام شده است، پرداخت.

وی گفت: با حضور پر رنگ نماینده سازمان نظام پرستاری در این جلسات و به خصوص در جلسه شورای امنیت کشور، سازمان نظام پرستاری چندین بار در مصوبات این شورا به عنوان نهاد قانونی پیگیری مطالبات پرستاران ذکر شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری همچنین از تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی و پیگیری مطالبات پرستاران بخش خصوصی، فوریت‌های پزشکی و تعرفه گذاری پرستاری اشاره و گفت: کارگروه‌های دیگری نیز از جمله کارگروه بررسی مشکلات پرستاران تأمین اجتماعی تشکیل می‌شود.

در این جلسه همه اعضای شورای عالی نظام پرستاری دیدگاه‌های خود را درباره مهم‌ترین مطالبات پرستاران در سراسر کشور مطرح و بر لزوم توجه به معیشت پرستاران و مطالبه گری خواسته‌های پرستاران از دستگاه‌های دولتی تاکید کردند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: