کد خبر: ۳۴۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 28
آزمایش تب دنگی در مراکز دولتی برای مردم رایگان خواهد بود.
شفاآنلاین:سلامت>تیرماه امسال بود که حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت از تامین کیت تشخیص سریع تب دنگی خبر داد و اینکه به‌زودی این کالاها ترخیص خواهند شد. اما تقریبا  ‌2ماه طول کشید که مراسم ترخیص و تحویل کالاهای سلامت محور اهدایی سازمان‌های بین‌المللی به وزارت بهداشت برگزار شود. بالاخره هم پنجشنبه گذشته (اول شهریور) فرشیدی اعلام کرد که کیت‌های اهدایی تشخیص تب دنگی به همراه سایر کالاهای سلامت‌محور به ارزش 27میلیون دلار تحویل وزارت بهداشت شده است. حالا وزارت بهداشت این کیت‌ها را در اختیار دارد. نکته اینجاست که آزمایش تب دنگی  در مراکز دولتی برای مردم رایگان خواهد بود.

چرا ایران خودش تولید نمی‌کند؟
به گزارش شفا آنلاین:دکتر سیدرضا بنی‌هاشمی، مدیر تحقیق و توسعه مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی‌ رازی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران کیت تشخیص تب دنگی را تولید نمی‌کندمی‌گوید: یک قسمت از بررسی و تهیه کیت، فناوری است که در ایران هم وجود دارد اما بخش دیگر آن جنبه اقتصادی و تجاری است که باید محصول تولید شده بازار مصرف و فروش داشته باشد. درباره برخی بیماری‌ها ازجمله تب دنگی، در حال حاضر چنین توجیهی وجود ندارد.

باز هم پای تحریم در میان است
بنی‌هاشمی با اشاره به اینکه موارد ابتلا به هیچ عنوان قابل توجه نیست و مجموع واردات کیت‌ها هم چیزی حدود یک میلیون عنوان شده، بیان می‌کند: یکی از معضلات در تامین چنین محصولاتی بحث تحریم‌هاست. کشورهایی مثل چین یا برخی کشورهای اروپایی این کیت‌ها را تامین و به کل دنیا صادر می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی برای مواقع بحرانی بروز چنین بیماری‌هایی با چند شرکت بزرگ در این حوزه ارتباط دارد.

آزمایش‌های لاکچری تب دنگی

البته با اینکه گفته می‌شود نخستین محموله کیت تب دنگی به تازگی وارد کشور شده و تنها در اختیار وزارت بهداشت است، اما مدتی است که برخی آزمایشگاه‌ها در تبلیغاتشان از در اختیار داشتن روش‌های تشخیصی این بیماری به روش آزمایش‌های PCR و سرولوژی خبر می‌دهند؛ آزمایشی که به تأکید خودشان به‌طور خاص برای شناسایی ویروس دنگی طراحی شده و قادر است در کمترین زمان ممکن، وجود ویروس را در خون فرد شناسایی کند.





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: