کد خبر: ۳۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 21
شفاآنلاین-آقایان بايد در روزهای اول تولد فرزند شرایط همسرشان را درک کنند. در این دوره مادر حضور عاطفی شما را احتیاج دارد و مایل است عشق‌تان به او و فرزندتان را ببیند.

به گزارش شفا آنلاین، با پیشرفت دانش در تمام عرصه‌های زندگی دیگر نمی‌توان انتظار داشت آموخته‌های سربسته نسل قبل بتواند کفاف نادانسته‌های انسان عرصه ما را بدهد.  هر کس که خواستار یک زندگی پویا و سرشار از رویکردهای مثبت است می‌تواند با مطالعه روش‌های صحیح زندگی، طعم شیرین فرصت‌های هر روزش را بچشد. رابطه زناشویی هم از این قاعده پیروی می‌کند و خانم و آقا باید بدانند تمامی بخش‌های این رابطه از لحاظ علمی توجیه‌هایی دارد. پس باید با کسب آگاهی و کمک گرفتن از افراد متخصص در ایجاد یک رابطه سالم و آرامش‌بخش کوشید. باید گفت یکی از مهم‌ترین برهه‌های رابطه زناشویی نقطه عطفی است که تولد فرزند در آن ایجاد می‌کند؛ امروزه ما به مراجعان‌مان می‌گوییم که در این شرایط چطور حامی هم باشند و از حضور رضایت‌بخش یکدیگر بهره‌مند شوند. در ادامه مقدمه‌ای از نزدیکی بعد از زایمان و روش‌های پیشگیری در دوره شیردهی را بررسي مي‌كنيم.

 

تکلیف روابط زناشویی در دوران بارداری چه می‌شود؟

 

آقایان عجله نداشته باشند

آقایان بايد در روزهای اول تولد فرزند شرایط همسرشان را درک کنند. در این دوره مادر حضور عاطفی شما را احتیاج دارد و مایل است قدردانی و عشق شما به او و فرزندتان را در اعمال و رفتار شما ببیند. از همسرتان انتظار نداشته باشید بعد از زایمان برای رابطه با شما آماده باشد؛ تولد فرزند از شکم مادر درست مانند تجربه یک انفجار است. پس باید در این زمینه صبوری به خرج دهید.

بافت واژن در این دوران آسیب دیده است و بهبود آن چند هفته طول می‌کشد. از سوي ديگر زایمان با تغییرات هورمونی مختلفی همراه است که سبب تنش‌های عاطفی در مادر می‌شود. زوج‌های عزیز بدانند که تا حدود 6 ماه پس از زایمان رابطه جنسی به کیفیت دوران ماه عسل نیست. بنابراین خودتان را برای این شرایط آماده کنید و پشتیبان یکدیگر باشید.

نزدیکی از چه زمانی توصیه می‌شود؟

این مسئله به آمادگی مادر و وضعیت جسمی او بستگی دارد اما معمولا 6 هفته طول می‌کشد که رحم به وضعیت طبیعی خود برگردد. بهتر است قبل از نزدیکی یک جلسه با متخصص زنان معالج خود داشته باشید و تمام سوال‌‌های‌تان را از او بپرسید. او موظف است ابهامات شما را برطرف کند. اما تا زمانی که وضعیت جسمی خانم به حالت طبیعی بازگردد زوجین می‌توانند با تماس عاطفی از حضور یکدیگر بهره‌مند شوند. در این صورت رحم مادر هم دچار تنش نخواهد شد.

آیا موارد قابل پرهیزی وجود دارد؟

1.        در این دوران نباید قسمت‌هایی از بدن که حاوی میکروب هستند را به قسمت زنانه بدن خانم نزدیک کرد، زیرا احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.

2.       گاهی تغییرات فشار هوای رحم می‌تواند سبب ورود هوا به رگ‌های خونی رحم و مشکلات جدی شود.

3.       اگر سینه‌های خانم دچار هر گونه عفونتی شده باید از هر گونه تماسی خود‌داری شود.

 

در این دوران ممکن است ضمن نزدیکی از سینه‌ها شیر تراوش شود. اگر این مسئله برای شما  و همسرتان مشمئزکننده نیست، مانعی ندارد. می‌توانید قبل از نزدیکی به فرزندتان شیر دهید تا سینه‌ها خالی شوند.

نگرانی‌های مردانه:  خانم‌ها در این دوران توجه خود را معطوف فرزندشان می‌کنند و گاهی مجبورند شب‌ها هم بیدار بمانند و این وضعیت ممکن است آن‌ها را به شدت خسته كند. در مقابل، آقایان تصور می‌کنند همسرشان به اصطلاح محل‌شان نمی‌گذارد یا از خود می‌راند و این مسئله گاهی سبب حسادت آن‌ها به فرزندشان هم می‌شود.

اصول پیشگیری بعد از تولد

از چه زمانی باید دوباره مصرف قرص‌های پیشگیری را شروع کرد؟

این موضوع به نحوه تغذیه فرزندتان بستگی دارد. قاعدگی شما از 6 تا10 هفته بعد از زایمان دوباره شروع می‌شود، چه فرزندتان شیر خودتان را بخورد چه شیر خشک.  بهترین زمان مصرف مجدد قرص‌های ضد بارداری 4 هفته بعد از زایمان است. برخی خانم‌هایی که فقط به فرزندشان شیر خودشان را می‌دهند و هنوز غذاهای جامد را برایش شروع نکرده‌اند ممکن است هنوز به قرص پیشگیری نیاز نداشته باشند. گاهی در برخی موارد شاهدیم که تا قطع شیردهی قاعدگی رخ نمی‌دهد اما به هر حال برای این‌که خیا‌ل‌تان راحت باشد و دچار بارداری ناخواسته نشوید، بهتر است مصرف قرص ضدبارداری را از همان هفته 4 شروع کنید.

آیا شیردهی خود یک روش پیشگیری است؟

شیردهی مداوم و منظم  می‌تواند مانند نوعی روش پیشگیری عمل کند و در صورتی که دقیق انجام شود روشی با دقت 98 درصد است. این روش در موارد زیر موثر است:

·         اگر فرزندتان زیر 6 ماه است.

·         قاعدگی‌ها بازنگشته‌اند.

·         تغذیه کودک فقط با شیر مادر – شب و روز: به این معنی که در طول شبانه‌روز حداقل 6 نوبت شیردهی بلندمدت داشته باشید، بین شیردهی‌های‌تان فواصل بیشتر از 4 ساعت در روز و 6 ساعت در شب نیندازید و هیچ خوراکی یا آشامیدنی دیگری به فرزندتان ندهید.

کدام روش پیشگیری در دوران شیردهی موثر است؟

·         کاندوم‌ زنانه و مردانه: این روش ممکن است راحت‌ترین راه ممکن برای شما باشد. اگر از این روش به درستی استفاده کنید می‌توانید از کاندوم مردانه دقت 98 درصد و از کاندوم زنانه دقت 95 درصد را انتظار داشته باشید. برای از بین بردن خشکی دردناک از پمادهای روان‌کننده کمک بگیرید.

·         دیافراگم یا کلاهک: این روش 92 تا96 درصد دقت دارد.

·         قرص‌های مینی: این قرص‌ها مخصوص دوران شیردهی هستند و تولید شیر را مختل نمی‌کنند. شما می‌توانید مصرف این قرص‌ها را 21 روز بعد از زایمان شروع کنید. این قرص‌ها به انواع پروژسترونthe progestogen-only pill (POP),  هم مشهورند و تا 99 درصد دقت دارند. برای تاثیر دقیق این قرص‌ها باید آن‌ها را هر روز راس ساعت مشخصی بخورید به خصوص اگر به شدت از بارداری مجدد اجتناب می‌کنید.

·         تزریق: در این روش، دارویی به بدن تزریق می‌شود که 8 یا 12 هفته اثر دارد. بهتر است 6 هفته بعد از زایمان این تزریق‌ها را شروع کنید. دقت این روش هم 99 درصد است.

·         کاشت: این روش تا 3 سال اثر دارد. پس باید قبل از انجام آن فکرهای‌تان را بکنید. برای این منظور یک لوله پلاستیکی کشسان، باریک و کوچک پروژسترون در بدن گذاشته می‌شود. می‌توانید این روش را از روز 21 بعد از زایمان شروع کنید و به فرزندتان شیر بدهید. مقدار پروژسترون انتقال یابنده به شیر ناچیز است.  لوله در صورت تمایل از بدن خارج می‌شود و دقت آن 99 درصد است.

·         سیستم درون رحمی  IUS: در این روش ایمپلنتی وارد رحم می‌شود که تا 5 روز از خود پروژسترون ترشح می‌کند. مادران می‌توانند 4 هفته بعد از زایمان این روش را اجرا کنند.

·          سیستم درون رحمی IUD  یا فنر : این روش بسته به نوع وسیله استفاده شده برای 3 تا10 سال موثر است. هر مادری می‌تواند از هفته 4 زایمانش‌ روش IUD را اجرا کند. IUD 99 درصد مورد اطمینان است.

روش‌های ممنوع پیشگیری در دوران شیردهی

·         در این دوران مجاز نیستید از داروهای پیشگیری کننده حاوی چند نوع هورمون استفاده کنید زیرا احتمال دارد شیرتان را کاهش دهند از جمله قرص‌ها، برچسب و حلقه

توجه:

اگر به طور اضطراری از قرص‌های پیشگیری ترکیبی استفاده کردید تا 36 ساعت نباید به فرزندتان شیر بدهید.

روش اضطراری:

اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از روش اضطراری شدید باید از داروخانه قرص‌های « روز بعد یا Morning After» را  تهیه کنید.  این قرص‌ها حاوی پروژسترون هستند و تخمک‌گذاری را به تاخیر می‌اندازند یا از لانه گزینی سلول تخم  تشکیل شده جلوگیری می‌کنند. این قرص‌ها را می‌توان تا 72 ساعت بعد از نزدیکی محافظت نشده استفاده کرد اما حداکثر اثر این قرص‌ها در 24 ساعت اول بعد از رابطه است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: