کد خبر: ۳۴۷۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 03
زردی پا ممکن است به دلیل کم خونی، زردی یا کاروتنمی رخ دهد. تغییرات رنگ ناشی از این مسائل معمولاً در بدن گسترده است و با علائم دیگری همراه است.
شفاآنلاین:سلامت>بسیاری از شرایط پزشکی مختلف می توانند باعث شوند پاهای شما رنگ زرد به خود بگیرند. برخی از این شرایط مانند پینه، به راحتی درمان می شوند، در حالی که برخی دیگر، مانند مشکلات کبد، بسیار جدی تر هستند. محل تغییر رنگ روی پای شما و هر گونه علائم همراه می تواند به تعیین اهمیت زردی پا کمک کند.

چرا پاها زرد رنگ می شوند؟

به گزارش شفا آنلاین:شناسایی ناحیه ای از پا که زرد شده است و همچنین علائم دیگری که وجود دارد، می تواند به شما در کشف علت تغییر رنگ کمک کند. برخی از شایع ترین دلایل زردی پا در زیر توضیح داده شده است:

پینه

پینه یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد به زردی پا مبتلا می شوند. این وضعیت زمانی رخ می دهد که اصطکاک یا فشار مزمن باعث ضخیم شدن، سفت شدن و رنگ زرد شدن پوست پیر شود. این وضعیت عمدتا در قسمت پایین پا در نواحی استخوانی مانند پاشنه پا و پایه انگشتان پا (سرهای متاتارس) رخ می دهد.

پوست سفت و زرد نیز ممکن است در امتداد پدهای انگشتان پا ایجاد شود. در حالی که پینه ها ممکن است ناخوشایند به نظر برسند، اما در واقع یک مکانیسم محافظتی هستند که توسط بدن شما برای جلوگیری از آسیب در ناحیه تحت فشار استفاده می شود.

کم خونی

کم خونی یکی دیگر از دلایل بالقوه زردی در پاها است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که تعداد کافی گلبول قرمز سالم نداشته باشید یا گلبول های قرمز شما به درستی کار نکنند. در این موارد، خون شما قادر به حمل صحیح اکسیژن در سراسر بدن نیست و ممکن است علائم متعددی ایجاد شود.

این موارد عبارتند از:

    پوست رنگ پریده یا زرد (روی پاها و سراسر بدن)
    سردی دست یا پاها
    ضعف
    تنگی نفس
    سرگیجه
    ضربان قلب نامنظم یا سریع
    سردرد
    درد قفسه سینه

در صورت سردی پاها یا دست ها همراه با تغییر رنگ کم رنگ و زرد پوست باید به کم خونی شک کرد.

برخی از انواع کم خونی قابل پیشگیری هستند و می توان با خوردن غذاهای غنی از ویتامین B-12 ، آهن و اسید فولیک (ویتامین B9) از آنها جلوگیری کرد. انواع دیگر ژنتیکی هستند یا ناشی از نگرانی های جدی تری مانند از دست دادن خون، بیماری مزمن، کم خونی آپلاستیک (مغز استخوان تولید سلول های خونی را متوقف می کند) یا بیماری کلیوی.

اگر مشکوک به کم خونی هستید، مهم است که با یک متخصص همکاری کنید تا علت اصلی آن را مشخص کند.

کاروتنمی

کاروتنمی زمانی اتفاق می‌افتد که سطوح بیش از حد ترکیبی به نام کاروتن در بدن انباشته می‌شود و پوست شما را به رنگ زرد متمایل به نارنجی تبدیل می‌کند. تغییرات رنگ پوست مرتبط با این بیماری منحصراً در پاها دیده نمی شود. در عوض، رنگ زرد یا نارنجی معمولاً در سراسر بدن دیده می شود.

شایع ترین علت این عارضه مصرف زیاد غذاهای غنی از کاروتن است. از جمله رایج ترین آنها عبارتند از:

    سیب
    پرتقال
    هویج
    کدو حلوایی
    کلم بروکسل
    گوجه فرنگی
    انبه

در موارد بسیار نادرتر، چندین بیماری سیستمیک نیز ممکن است منجر به تجمع کاروتن در بدن شود. این شرایط عبارتند از:

    دیابت شیرین
    کم کاری تیروئید
    بیماری کلیوی
    بی اشتهایی عصبی

زردی

زردی زمانی رخ می دهد که سطوح بیش از حد بیلی روبین، یک ترکیب زرد رنگ موجود در صفرا، در بدن تجمع یابد. این وضعیت زمانی ایجاد می شود که کبد، کیسه صفرا یا پانکراس قادر به تجزیه و پاکسازی موثر بیلی روبین نباشند.

زردی زودرس

زردی ناشی از یرقان معمولاً برای اولین بار در سفیدی چشم (صلبیه) دیده می شود. با بدتر شدن وضعیت، تغییر رنگ به سمت پوست پیشرفت می کند.

زردی علاوه بر زردی گسترده پوست (از جمله در پاها) و زرد شدن صلبیه، معمولاً علائم زیر را نیز ایجاد می‌کند:

    زرد شدن در داخل دهان
    ادرار تیره رنگ، از جمله قهوه ای
    خارش پوست
    مدفوع کم رنگ یا خاکستری رنگ

چطور از پاها مراقبت کنیم؟

در مورد پینه، استفاده از برخی راهکارهای اساسی مراقبت از پا می تواند زردی پا را بهبود بخشد. هنگامی که فشار در یک منطقه کاهش می یابد، به طور طبیعی اندازه پینه ها کاهش می یابد. پوشیدن بالشتک یا ارتزهای فروخته شده بدون نسخه می تواند کمک کننده باشد. همچنین می توان از سنگ پا برای از بین بردن پوست سفت و زرد رنگ پاها استفاده کرد.

در مورد دیابت، مراقبت منظم از پا نیز بسیار مهم است. استراتژی های پیشنهادی عبارتند از:

    روزانه پاهای خود را از نظر بریدگی، ترک و تغییر رنگ مانند قرمزی بررسی کنید.
    از راه رفتن با پای برهنه یا بدون جوراب خودداری کنید.
    کفشی بپوشید که مناسب باشد و خیلی تنگ نباشد.
    ناخن های پا را کوتاه نگه دارید.
    معاینات منظم پا را با یک متخصص برنامه ریزی کنید.

در حالی که این استراتژی‌ها رنگ زرد پای شما را در صورتی که ناشی از دیابت باشد از بین نمی‌برند، اما از شما در برابر ایجاد زخم پا محافظت می‌کنند.

علائم پای دیابت

در حالی که زردی در پاها می تواند ناشی از دیابت باشد، این علامت نسبتاً نادر است. سایر تغییرات پا با این بیماری بسیار شایع تر است، از جمله:

    درد شدید یا بی حسی
    زخم ها یا زخم هایی که دیر التیام می یابند
    بدشکلی های استخوانی در کف پا (پای شارکو)
    قانقاریا (مرگ بافتی)

تشخیص زردی پای مربوط به یک بیماری

ممکن است چندین روش برای تشخیص علت زردی پای شما استفاده شود. معاینه فیزیکی پا معمولاً برای تصمیم گیری در مورد مقصر بودن پینه ها کافی است.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش خون و ادرار را برای تعیین اینکه آیا زردی ناشی از کم خونی، دیابت، زردی، کم کاری تیروئید یا بیماری کلیوی است، تجویز کند.

درمان در یک نگاه

درمان زردی پا بسته به علت آن بسیار متفاوت است. پینه ها را می توان با خیساندن پاها در آب گرم و مالش ملایم با سنگ پا از بین برد.

درمان شرایط زمینه ای ممکن است به رفع کم خونی کمک کند. مهم است که برای تشخیص به جای خود درمانی به یک پزشک مراجعه کنید. اگر کم خونی به دلیل کمبود آهن، اسید فولیک یا ویتامین B12 باشد، باید مکمل مناسب توسط یک پزشک تجویز شود. با کم خونی شدید، ممکن است نیاز به تزریق خون داشته باشید.

در مورد کاروتنمی ناشی از رژیم غذایی، مصرف کمتر مواد غذایی با سطوح کاروتن بالا در نهایت باعث رفع زردی می شود.

برای یرقان، رسیدگی به علت اصلی تجمع بیلی روبین (معمولاً اختلال عملکرد یا عفونت کبد) می تواند به رفع رنگ زرد پوست در طول زمان کمک کند.

عوارض ناشی از علائم درمان نشده

برخی از علل زردی پا، مانند پینه یا کاروتنمی ناشی از رژیم غذایی، نسبتاً خوش خیم هستند و معمولاً با حداقل نگرانی های طولانی مدت درمان نشده باقی می مانند. با این حال، برخی دیگر بسیار جدی تر هستند و باید مورد توجه قرار گیرند.

کم خونی درمان نشده ممکن است منجر به ایجاد مشکلات قلبی یا حتی مرگ در موارد نادر شود. زردی ناشی از اختلال عملکرد کبد ممکن است با تورم قابل توجه در شکم یا پاها همراه باشد و همچنین می تواند بدون مداخله پزشکی کشنده باشد.

اگر مطمئن نیستید

اگر پای شما زرد است و از علت آن مطمئن نیستید، مهم است که با یک متخصص صحبت کنید.

در حالی که رنگ مایل به زرد در این ناحیه معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، علائم شما باید به سرعت ارزیابی شوند. انجام این کار تضمین می کند که هر گونه علت نادر اما جدی زردی پا رد می شود و درمان های خاصی که در اختیار شما است مشخص می شود./سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: