کد خبر: ۳۴۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۶ تير ۱۴۰۳ - 2024July 16
خانواده‌ها و پزشکان می‌توانند با پیش‌بینی اینکه چه کسی با خطر بلوغ زودرس مواجه می‌شود، اقداماتی را برای کاهش این خطر انجام دهند
شفاآنلاین:سلامت>طبق یک مطالعه در بریتانیا «بلوغ زودرس منجر به نرخ بالاتر اضافه وزن و چاقی در بزرگسالی می شود.»  خانواده‌ها و پزشکان می‌توانند با پیش‌بینی اینکه چه کسی با خطر بلوغ زودرس مواجه می‌شود، اقداماتی را برای کاهش این خطر انجام دهند، که با افزایش خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها در سنین بالاتر از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی مرتبط است. بر اساس این مطالعه، بلوغ دیررس با سلامتی در بزرگسالی و طول عمر بیشتر همراه است.

مطالعه ای شامل ۸۰۰۰۰۰ زن

به گزارش شفا آنلاین:یک تیم بین المللی به رهبری محققان واحد اپیدمیولوژی در شورای تحقیقات پزشکی در دانشگاه کمبریج DNA در بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز،حدود ۸۰۰۰۰۰ زن از اروپا، آمریکای شمالی، چین، ژاپن و کره را مورد مطالعه قرار دادند. محققان به این نتیجه رسیدند که بیش از ۱۰۰ متغیر(تغییرات محدودی در DNA) وجود دارد که بر سنی که برای اولین بار قاعدگی اتفاق می افتد تأثیر می گذارد. در این مطالعه، حدود ۶۰۰ مورد از این انواع برای اولین بار مشاهده شد.

پروفسور جان بری، یکی از نویسندگان این مطالعه و مسئول ارتباطات، گفت: «بسیاری از ژن هایی که ما پیدا کردیم، ابتدا با تسریع افزایش وزن در نوزادان و کودکان خردسال، بر بلوغ اولیه تأثیر می گذارند.» وی افزود: «این می تواند بعدا منجر به مشکلات بالقوه جدی سلامتی شود، زیرا بلوغ زودهنگام منجر به افزایش نرخ اضافه وزن و چاقی در بزرگسالی می شود.»

پروفسور کن اونگ از دانشگاه کمبریج، یکی از محققان شرکت کننده در این مطالعه، گفت که ارتباط با خطرات مربوط به بیماری های جدی در مراحل بعدی زندگی، اهمیت بهداشت عمومی اجتناب از بلوغ زودرس را برجسته می کند. وی افزود: «برای کودکان و خانواده ها، تأثیر مستقیم بلوغ زودرس ممکن است اتخاذ رفتارهای پرخطر از طریق تماس با افراد بزرگتر و تأثیرات منفی بر عملکرد در مدرسه باشد.» او گفت: «پیش بینی مواجهه کودکان خردسالی با خطر بالای بلوغ زودرس ، ممکن است با بهبود سبک زندگی یا به کارگیری برخی دستورالعمل های رفتاری یا پزشکی ساده به کاهش این خطر کمک کند.»

در مورد دختران، بلوغ و چرخه قاعدگی معمولاً بین سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی شروع می شود، اما کارشناسان می گویند که این امر در دهه های اخیر بسیار زودتر شده است. محققان توضیح دادند که کمتر از نیمی از واریانت های ژنتیکی تحت نظارت این مطالعه، یا ۴۵ درصد، بلوغ را به طور غیرمستقیم، از طریق افزایش وزن در اوایل کودکی، تحت تأثیر قرار می دهند. تحقیقات قبلی نشان داده است که یک جزء گیرنده در مغز وجود دارد که وضعیت تغذیه بدن را کنترل می کند و زمان بلوغ و سرعت رشد را در کودکان تنظیم می کند.

بلوغ خیلی زود یا خیلی دیر

کاترین کنتیستو، محقق ارشد این مطالعه گفت: «این اولین بار است که می‌توانیم انواع ژنتیکی نادر را در این مقیاس تجزیه و تحلیل کنیم و ۶ ژن را شناسایی کرده‌ایم که به شدت بر بلوغ تأثیر می‌گذارند».وی گفت: «اگرچه  این ژن‌ها در دختران کشف شده‌اند ، اما اغلب تأثیر یکسانی بر زمان بلوغ در پسران دارند. همچنین مکانیسم‌های جدیدی که ارائه می‌کنیم می‌تواند مبنای مداخلات برای افرادی باشد که در معرض خطر بلوغ زودرس و چاقی زودرس هستند.»

در مطالعه جدید که نتایج آن در مجله Nature Genetics منتشر شد، محققان مجموعه‌ای از نکات ژنتیکی را مشخص کردند که پیش‌بینی می‌کند احتمال بلوغ دختر در سنین بسیار پایین یا بسیار دیررس وجود دارد. نتایج نشان داد که دخترانی که در ۱ درصد از این امتیازات ژنتیکی حضور داشتند، تقریباً ۱۱ برابر بیشتر احتمال دارد که بعد از ۱۵ سالگی خیلی دیر به بلوغ برسند.


از سوی دیگر، دخترانی که در ۱ درصد پایین نمرات ژنتیکی قرار گرفتند، حدود ۱۴ برابر بیشتر احتمال داشت که خیلی زود، قبل از تولد ۱۰ سالگی، به بلوغ برسند. اونگ، محقق و متخصص اطفال، گفت: «در آینده، ممکن است بتوانیم این امکان را فراهم کنیم که از این نقاط ژنتیکی در کلینیک ها برای شناسایی دخترانی که خیلی زود یا خیلی دیر به بلوغ می رسند استفاده کنیم.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: