کد خبر: ۳۴۵۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 08
بسیاری از زنان دو تا چهار هفته پس از ترک قرص پریود می شوند. اولین قاعدگی شما پس از ترک قرص، خونریزی قطع مصرف دارو است. بعد از این دوره قاعدگی بعدی شما یک دوره طبیعی خواهد داشت.
شفا آنلاین:سلامت> تخمین زده می شود که بیش از سه میلیون زن از داروهای ضد بارداری خوراکی مانند قرص ترکیبی و مینی قرص استفاده می کنند. اما وقتی قرص را ترک می کنید چه اتفاقی می افتد، آیا می توانید بلافاصله باردار شوید؟ یا اینکه قرص روی باروری شما تاثیر می گذارد؟

چگونه قرص ضدبارداری را کنار بگذاریم؟

به گزارش شفا آنلاین قرص را می توان در هر زمانی قطع کرد، اما چرخه قاعدگی ممکن است چند ماه طول بکشد تا به حالت عادی برگردد. همچنین، خطر تخمک گذاری در روزهای پس از قطع مصرف قرص وجود دارد؛ اگر نمی خواهید باردار شوید، استفاده از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری بسیار مهم است.

هنگامی که قرص را ترک کردید، چرخه قاعدگی شما باید در زمان های مختلف در طول ماه به هورمون های آزاد کننده بازگردد (به جای دریافت دوز منظم از طریق قرص). این روند احتمالاً بر احساس شما در طول ماه تأثیر می گذارد.


آیا قرص بر باروری شما تأثیر می گذارد؟
هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف قرص بر باروری تأثیر می گذارد. همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پس از ترک قرص ضدبارداری تاخیر در بازگشت به باروری وجود دارد.

بسیاری از زنان دو تا چهار هفته پس از ترک قرص پریود می شوند. اولین قاعدگی شما پس از ترک قرص، خونریزی قطع مصرف دارو است. بعد از این دوره قاعدگی بعدی شما یک دوره طبیعی خواهد داشت.

برخی از زنان پس از ترک قرص متوجه می شوند که دوره های قاعدگی آنها نامنظم است که جای نگرانی ندارد، ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا چرخه طبیعی شما به حالت عادی بازگردد. اما فراموش نکنید، اگر به طور طبیعی پریودهای نامنظم دارید، مصرف قرص می تواند این موضوع را پنهان کند. بنابراین، پس از قطع مصرف قرص ممکن است دوره های نامنظم شما برگردد.

آیا پریود نشدن پس از مصرف قرص بر باروری تأثیر می گذارد؟
اگر قرص ضد بارداری ترکیبی مصرف می‌کنید، می‌توانید با مصرف ۲ بسته پشت سر هم پریود خود را به تاخیر بیندازید. برخی از خانم‌ها انتخاب می‌کنند که فقط دو بسته دارو پشت هم بخورند تا قاعدگی خود را برای یک موقعیت مهم به تاخیر بیندازند. سایرین سه بسته پشت سر هم مصرف می کنند و سپس یک استراحت چهار یا هفت روزه دارند که به عنوان سه چرخه شناخته می شود و برخی از زنان نیز هرگز داروهای ضد بارداری ترکیبی خود را کنار نمی گذارند.

مصرف قرص به هر یک از این روش ها برای کنترل پریود، بی خطر است و نباید تاثیری بر باروری شما داشته باشد. مصرف قرص های ضد بارداری به هیچ وجه نباید روی باروری شما تاثیر بگذارد.

آیا قرص صبح روز بعد بر باروری شما تأثیر می گذارد؟
هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف قرص صبح روز بعد بر باروری شما تأثیر می گذارد.

مصرف قرص صبح روز بعد نباید بر باروری یا شانس باردار شدن شما در آینده تأثیر بگذارد.

بعد از قطع قرص چقدر زود می توانید باردار شوید؟
قرص های ضد بارداری مانع از تخمک گذاری شما می شوند، اما به محض اینکه مصرف قرص را متوقف کردید، این روند دوباره شروع می شود. بنابراین، ممکن است به محض ترک قرص، باردار شوید.

از هر ۱۰۰ زوج، ۸۴ زوج در عرض یک سال پس از شروع رابطه جنسی منظم بدون پیشگیری از بارداری، باردار می شوند. این اعداد بسته به سن شما متفاوت است، اما می توان گفت، اگر نمی خواهید باردار شوید و قرص مصرف نمی کنید، باید از روش دیگری از پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

آیا می توانید بلافاصله پس از ترک قرص باردار شوید؟
همانطور که قبلاً توضیح دادیم، ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا بدن شما به چرخه طبیعی خود بازگردد. اما این بدان معنا نیست که اگر از روش دیگری از پیشگیری از بارداری استفاده نکنید، در سه ماه اول باردار نخواهید شد.

فراموش نکنید که پزشکان به شما توصیه می کنند در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید اگر:

دو یا چند قرص ترکیبی متوالی را از دست داده اید و مصرف نکرده اید.
شما یک قرص کوچک را از دست می دهید و بیرون از پنجره خود هستید (سه ساعت برای اکثر قرص های کوچک، دوازده ساعت برای Cerazette Cerelle یا Desogestrel ).
بنابراین، اگر مصرف قرص خود را قطع می کنید و نمی خواهید باردار شوید، لطفاً به یاد داشته باشید که از کاندوم یا سایر روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

چه مدت بعد از قطع قرص تخمک گذاری خواهم داشت؟
پس از قطع قرص، می توانید ۴۸ ساعت بعد تخمک گذاری کنید. اکثر زنان تا دو تا چهار هفته پس از قطع قاعدگی پریود نخواهند شد، اما همچنان می توانید در این زمان باردار شوید.

مهم است که توجه داشته باشید که حتی زمانی که تخمک گذاری ندارید می توانید باردار شوید. این به این دلیل است که اسپرم برای چند روز در بدن زندگی می کند.

از آنجایی که اولین قاعدگی پس از قطع مصرف قرص یک خونریزی ناشی از ترک دارو است، NHS توصیه می‌کند تا بعد از این دوره اقدام به بارداری نکنید. این به این منظور است که به بدن شما فرصت می دهد تا به چرخه طبیعی خود بازگردد. به علاوه، به شما زمان می دهد تا تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید تا بدن خود را در بهترین شرایط فیزیکی برای بارداری قرار دهید که ممکن است شامل مصرف مکمل های اسید فولیک، ترک سیگار، خوردن یک رژیم غذایی متعادل تر و ... باشد.

احتمال باردار شدن در ماه اول قرص ضد بارداری چقدر است؟
NHS به زنانی که رابطه جنسی منظم دارند توصیه می کند :

۱۹ تا ۲۶ سال: ۹۲ درصد بعد از یک سال و ۹۸ درصد بعد از دو سال باردار می شوند.
در سنین ۳۵ تا ۳۹ سال: ۸۲ درصد بعد از یک سال و ۹۰ درصد بعد از دو سال باردار می شوند.
به محض اینکه قرص را ترک کردید، احتمال بارداری وجود دارد. در واقع، یک مطالعه نشان داده است که ۴۰ درصد از زنانی که از این قرص استفاده می کنند، در ماه اول پریود می شوند یا باردار می شوند. این در ۳ ماه به ۹۹ درصد می رسد.

اگر نمی خواهید بعد از مصرف قرص باردار شوید، باید از روش دیگری از پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: