کد خبر: ۳۴۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 08
مشاهده ترشحات سفید واژن در حین رابطه جنسی ممکن است شما را نگران کند؛ با این حال ترشحات واژن یک اتفاق رایج است و شاخص قابل توجهی از سلامت زنان است.
شفا آنلاین:سلامت> ترشحات سفید در حین یا بعد از تماس جنسی نگرانی رایجی است که بسیاری از زنان با آن روبرو هستند که می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله فعالیت های منظم بدن و اختلالات پزشکی زمینه ای ایجاد شود. این نوع ترشح شبیه مایع مخاطی است که ممکن است روی لباس زیر خود مشاهده کنید. ممکن است ضخیم‌تر و شفاف‌تر، یا نازک‌تر و مرطوب‌تر یا چیزی در این بین باشد.


ترشحات واژن چیست؟

به گزارش شفا آنلاینترشحات واژن مایعی است که توسط غدد داخل واژن و دهانه رحم تولید می شود. چندین عملکرد مهم از جمله تمیز کردن و مرطوب کردن واژن و کمک به پیشگیری و مبارزه با عفونت ها را انجام می دهد ماهیت ترشحات واژن می‌تواند از نظر رنگ، قوام و مقدار متفاوت باشد، و این تغییرات می‌تواند تحت تأثیر عواملی مانند چرخه قاعدگی، تغییرات هورمونی، فعالیت جنسی و شرایط سلامتی قرار بگیرد.

ویژگی های ترشحات طبیعی واژن عبارتند از:

  • رنگ: معمولاً شفاف یا سفید شیری.
  • قوام: می تواند از نازک و آبکی تا غلیظ و چسبنده متغیر باشد.
  • مقدار: در طول چرخه قاعدگی متفاوت است، اغلب در طول تخمک گذاری، بارداری یا تحریک جنسی افزایش می یابد.
  • بو: عموماً ملایم و ناخوشایند نیست.


علت ترشحات سفید در حین رابطه جنسی چیست؟

ترشحات سفید واژن در حین رابطه جنسی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که بیشتر آنها طبیعی و مربوط به فرآیندهای طبیعی بدن هستند. این دلایل عبارتند از:

1. روانکاری

تحریک جنسی باعث ترشح ترشحات شفاف یا سفید از غدد واژن می شود تا روانکاری را فراهم کند و مقاربت را راحت تر کند.


2. مخاط دهانه رحم

غدد دهانه رحم مخاط دهانه رحم را تولید می کنند که قوام و مقدار آن در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2018 در دایره‌المعارف تولید مثل منتشر شد، در حوالی تخمک‌گذاری، این مخاط می‌تواند زیادتر و سفیدتر باشد.


3. نوسانات هورمونی

تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی می تواند بر میزان و قوام ترشحات تأثیر بگذارد. علاوه بر این، تغییرات هورمونی در بارداری اغلب ترشحات واژن را افزایش می‌دهد که می‌تواند سفید رنگ و در حین مقاربت قابل توجه باشد.

4. فعالیت جنسی

برانگیختگی جنسی جریان خون را در ناحیه تناسلی افزایش می دهد و غدد را برای تولید ترشح بیشتر تحریک می کند. همچنین در حین مقاربت، موارد مختلط مانند ترشحات واژن و مایع منی می تواند سفید به نظر برسد.


علت ترشحات سفید واژن بعد از رابطه جنسی چیست؟

در طول برانگیختگی جنسی، غدد واژن ترشحات شفاف یا سفیدی تولید می کنند تا واژن را روان کنند و مقاربت را راحت تر کنند. این ترشحات ممکن است تا مدتی پس از مقاربت ادامه یابد. مخلوط مایع منی و واژن می تواند منجر به ترشح سفید یا کدر شود.

این یک نوع ترشح معمول و طبیعی است، به خصوص اگر از هیچ روش مانع (مانند کاندوم) استفاده نشود. در حوالی زمان تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم می تواند فراوان تر، شفاف تر یا سفید و کشدارتر باشد. این نوع ترشحات می‌تواند با مایعات جنسی ترکیب شود و بعد از مقاربت بیشتر قابل توجه باشد. با این حال، اگر ترشحات جدید و سفیدتر واژینال دارید، ممکن است نشانه موارد زیر باشد:


1. واژینوز باکتریایی (BV)

واژینوز باکتریایی (BV) زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های معمولی واژن بیش از حد رشد می‌کنند، طبق تحقیقات منتشر شده در StatsPearls در 2024. زمانی اتفاق می‌افتد که pH واژن شما با رابطه جنسی، دوش واژینال گرفتن یا تمیز کردن مکرر تغییر می‌کند. در حالی که BV اغلب بر افرادی که فعالیت جنسی دارند تاثیر می گذارد، ممکن است بدون درگیر شدن در فعالیت جنسی، BV ایجاد شود. ترشح BV ممکن است مایل به سفید یا خاکستری باشد. سایر علائم احتمالی عبارتند از:

  • بوی ماهی
  • افزایش ترشح
  • خارش
  • سوزش هنگام ادرار کردن

گاهی اوقات نیز BV نیز هیچ علامتی ایجاد نمی کند.


2. عفونت قارچی

عفونت قارچی زمانی ایجاد می شود که کاندیدا، یک قارچ طبیعی واژن، بیش از حد گسترش یابد که به آن کاندیدیاز واژینال نیز گفته می شود. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2021 در مجله مامایی و سلامت زنان منتشر شد، عفونت‌های قارچی می‌توانند در طول مقاربت واژینال گسترش یابند. با این حال، مانند BV، عفونت قارچی می تواند بدون تماس جنسی ایجاد شود. به طور معمول، ترشحات عفونی غلیظ، سفید، و شبیه پنیر دلمه است و معمولاً بوی بدی نمی دهد. علائم اضافی عبارتند از:

  • سوزش
  • قرمزی در واژن و فرج
  • ادرار دردناک
  • دخول جنسی دردناک


3. عفونت های مقاربتی (STIs)

بیماری‌های مقاربتی خاص مانند تریکومونیاز، سوزاک و کلامیدیا نمونه‌هایی از بیماری‌های مقاربتی هستند که می‌توانند باعث ترشحات غیرعادی واژن، از جمله ترشحات سفید یا زرد رنگ، پس از رابطه جنسی شوند. این عفونت ها همچنین ممکن است باعث خارش، درد یا بوی عجیب شوند.

ترشحات طبیعی واژن در رابطه جنسی چگونه است؟

میزان ترشحات واژن در طول رابطه جنسی برای هر فرد منحصر به فرد است و تحت تأثیر هورمون ها، چرخه های قاعدگی و بدن افراد است. برانگیختگی به طور طبیعی روانکاری را با ترشحات شفاف یا سفید افزایش می دهد که مقدار آن متفاوت است اما برای راحتی شما است. در حوالی تخمک گذاری، ترشحات بیشتر، شفاف تر و کشسان تر می شوند. پس از تخمک گذاری، ترشحات ممکن است غلیظ شده و بافت خامه ای به خود بگیرند.

  • قوام: ترشحات طبیعی می تواند از شفاف و آبکی تا سفید شیری و کمی غلیظ متغیر باشد. باید صاف باشد و با بو یا ناراحتی شدید همراه نباشد.
  • مقدار: در حالی که مقدار دقیق می تواند متفاوت باشد، به طور کلی طبیعی است که ترشح این تشرحشان برای روانکاری کافی باشد. اگر بیش از حد سنگین است یا به طور قابل توجهی با الگوی معمول شما متفاوت است، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با یک پزشک صحبت کنید.


چگونه از ترشحات واژن در حین و بعد از رابطه جنسی جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از ترشحات واژن در طول و بعد از مقاربت جنسی معمولاً توصیه نمی شود زیرا این فرآیند یک عملکرد طبیعی و سالم بدن است که نقش مهمی در روانکاری، تمیز کردن و محافظت در برابر عفونت ها دارد. با این حال، اگر ترشح بیش از حد یا ناراحت کننده باشد، راه هایی برای مدیریت و کاهش آن وجود دارد. مانند:


1. تمیز کردن ملایم بدن

از صابون ملایم و بدون عطر و آب گرم برای تمیز کردن ناحیه تناسلی استفاده کنید. از دوش واژینال گرفتن خودداری کنید، زیرا می تواند تعادل طبیعی باکتری ها و مخمرها در واژن را مختل کند. بعد از شستن محل را با یک حوله تمیز خشک کنید.

2. رعایت بهداشت پس از مقاربت

بعد از رابطه جنسی ادرار کنید تا به دفع باکتری هایی که ممکن است وارد مجرای ادرار شده باشند کمک کنید. به آرامی ناحیه تناسلی را با آب یا یک دستمال مرطوب تمیز کنید تا باقیمانده مایع منی یا روان کننده پاک شود.

3. از کاندوم استفاده کنید

استفاده از کاندوم می تواند به کاهش مخلوط شدن مایع منی و واژن کمک کند و به طور بالقوه میزان ترشحات پس از مقاربت را کاهش دهد. کاندوم همچنین ممکن است خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STIs) را کاهش دهد که ممکن است باعث ترشح غیر طبیعی شود.

4. روان کننده ها

روان‌کننده‌های مبتنی بر آب یا سیلیکون را انتخاب کنید که در مقایسه با روان‌کننده‌های مبتنی بر روغن، احتمال تحریک کمتری دارند. از روان کننده هایی که دارای عطرهای اضافه شده یا مواد شیمیایی هستند که می توانند فلور واژن را مختل کنند خودداری کنید./سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: