کد خبر: ۳۳۸۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 22
جاده‌های منتهی به لردگان با وجود ترانزیتی بودن، محل تردد معلمان غیربومی هستند که معمولا از ایذه یا بروجن به لردگان می‌آیند و برای تردد وسیله‌ای جز مینی‌بوس‌های فرسوده ندارند.

شفا آنلاین>سلامت>آخرین روز دی در حالی خبر جان‌باختن 3معلم در سانحه رانندگی در جاده صالحات به لردگان در استان چهارمحال و بختیاری منتشر شد که درست 40 روز از درگذشت 3معلم دیگر در پی تصادف در جاده‌ دیگری در همین محدوده می‌گذرد.

به گزارش شفا آنلاین:جاده‌های منتهی به لردگان با وجود ترانزیتی بودن، محل تردد معلمان غیربومی هستند که معمولا از ایذه یا بروجن به لردگان می‌آیند و برای تردد وسیله‌ای جز مینی‌بوس‌های فرسوده ندارند. جاده کوهستانی است و پر از دست‌انداز. با وجود اینکه راه‌های چهارمحال و بختیاری در مسیر کریدور شمال به جنوب، همیشه پر از مسافرند هنوز هموار نیستند. در این گزارش سختی تردد در جاده‌های منتهی به لردگان را از زبان معلمان می‌خوانیم.

‌جاده، مرور یاد از دست‌رفتگان

یکی از ساکنان لردگان می‌گوید: «وضعیت جغرافیایی شهرستان لردگان و کوهستانی بودن آن باعث شده تا سفر در جاده‌ها با مخاطرات همراه باشد.»‌طالب حسنی ادامه می‌دهد: «هر یک از ما ساکنان هر وقت از جاده‌ها عبور می‌کنیم، انگار یادبودی از کشته‌های جاده را در ذهن خودمان مرور می‌کنیم. همواره تقاضای اصلاح جاده را داشته‌ایم. اقداماتی هم انجام شده و هم‌اکنون جاده لردگان به سمت خوزستان در حال ساخت است. اما روند کند عملیات عمرانی موجب شده تا شاهد از دست رفتن جان‌های عزیزی در این جاده‌ها باشیم.»

چشم‌انتظار دوبانده شدن جاده لردگان

اعتبارات قطره چکانی برای ساخت جاده مناسب منتهی به لردگان هم تزریق نمی‌شود. نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «جلسات زیادی با نمایندگان راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد مسکن مبنی بر پیگیری جاده لردگان داشته‌ایم. قول‌هایی هم در ارتباط با روکش آسفالت، تعریض جاده و نصب علائم راهنمایی و رانندگی به ما دادند که محقق نشد.» حسین بامیری با اشاره به اینکه لردگان مرکز ثقل فلات مرکزی است و از جاده‌های چهارمحال و بختیاری روزانه 45هزار خودرو از اقصی نقاط کشور به استان‌های جنوبی کشور می‌روند، یادآور شد: «طرح دوبانده شدن جاده لردگان به‌عنوان یکی از شاهراه‌های مواصلاتی کل کشور در بودجه 1401و 1402دیده شده‌است ولی هنوز به اجرا درنیامده‌است.»‌

مسیر دشوار معلمان لردگان

یکی از معلمان ساکن لردگان، معتقد است بیشتر معلمان شاغل در آموزش و پروش لردگان غیربومی هستند و مجبورند برای رفت‌وآمد تن‌به سفر در جاده ناایمن بدهند. سجاد حسنی می‌گوید: «بیشتر معلمان از جاده بروجن به لردگان که یک جاده ترانزیتی است، می‌آیند. روزانه 7هزار خودرو در این جاده تردد می‌کنند.» حسنی با اشاره به اینکه معلمان غیربومی معمولا 2 شیفت کار می‌کنند، ادامه می‌دهد: «لردگان حدود 2هزار کیلومترمربع مساحت دارد. گستردگی مدارس طوری است که از هم دست‌کم 120کیلومتر فاصله دارند. در پایانه لردگان، مینی‌بوس‌ها هم قدیمی و فرسوده ‌ و عامل دیگری برای تصادفاتند.»‌

جاده خالی از علائم راهنمایی و رانندگی

خدایار زمزم، معلم بازنشسته هم که این روزها در اصفهان معلمی می‌کند، درباره سال‌های تدریس‌اش در لردگان به همشهری می‌گوید: «یادم هست جاده خط‌کشی و علائم راهنمایی و رانندگی نداشت. شب‌ها سگ‌های ولگرد و حیوانات وحشی هم در جاده بودند. رانندگان سواری یا مینی‌بوس‌ها معمولا از سختی جاده کلافه و خسته بودند. اینجا به جاده مرگ هم معروف است.» برخی از معلمان صبح از لردگان به سمت مدارس روستایی می‌روند و عصر برمی‌گردند. / روزنامه همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: