کد خبر: ۳۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 08
شفاآنلاین-گروه پژوهشی طب ˈمکمل و جایگزینˈ در درمان سرطان سینه ، با هدف سنجش و راستی آزمایی روش های موجود در طب مکمل و جایگزین و کمک به ارتقاء درمان بیماران سرطانی راه اندازی و فعالیت خود را آغاز کرد.
به گزارش شفاآنلاین، از پژوهشکده سرطان سینه ،این گروه پژوهشی به همت جهاد دانشگاهی ،فعالیت خود را در حیطه درمان های رایج خارج بوده و در پیشبرد عرصه های نوین طب کلاسیک با نگاه به امکانات احتمالی در روش های مکمل و همکاری برای افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه آغاز کرده است .

سرپرست گروه پژوهشی طب 'مکمل و جایگزین' با اشاره به اینکه فعالیت این گروه درزمینه طب مکمل و جایگزین است؛ در خصوص پیشینه فعالیت گروه گفت :از چند دهه قبل رویکرد شتابدار و همه جانبه جهانی بشر به رشته های طبی مکمل و جایگزین معطوف شده است.

دکتر علیرضا مجید انصاری افزود:حدود سال 1970 واژه « طب جایگزین» ( Alternative Medicine ) شکل گرفت، اما دیری نپایید که تا اوایل دهه 90 این دیدگاه و حرکت انقلابی تعدیل شد و عبارت «طب مکمل» Complementary Medicine) یا CAM=Complementary Alternative Med ) شکل گرفت که یک دیدگاه منطقی و متعادل بوده وکم کم به صورت یک مکتب جامع ( CAM ) درآمد.

این داروسازادامه داد:طب جایگزین ( Alternative Medicine ) اولین واژه به کار رفته برای شاخه های طبی غیر از طب رایج است و منظور از آن، جایگزینی طب رایج با طب های قدیم است.

وی اضافه کرد :طب مکمل ( Complementary Medicine یا CAM ) به مجموعه ای از روش های تشخیصی و درمانی اطلاق می شود که با تفکر حاکم بر سیستم های بهداشتی رایج تفاوت کلی دارد و اغلب با یک سابقه بسیار طولانی (حتی چند هزار ساله)، در باورها و فرهنگ مردم یک منطقه ریشه عمیقی دوانده و نسل به نسل منتقل شده است . در واقع طب مکمل و جایگزین طبی است که در کنار طب رایج پزشکی به تشخیص و درمان می پردازد .

وی گفت :در درمان سرطان سینه مهم ترین شاخه های طب مکمل و جایگزین می توان به درمان هایی با منشا طبیعی، طب سوزنی، ماساژدرمانی، رفلکسولوژی، هومیوپاتی، رایحه درمانی، بیورزونانس و به کار گیری گستره های مختلف امواج و میدان های الکترومغناطیسی اشاره کرد.

انصاری گفت :در مجموع زمینه فعالیت این گروه با این دیدگاه تعریف گردیده است که از هر ابزار توجیه پذیری برای، یافتن روش های جدید برای کمک به بیمارانی که تا به امروز خصوصا در زمینه درمان سرطان توفیق جدی نداشته اند، استفاده گردد. چه این ابزار ها مبتنی بر سنت ها و گذشته دانش و فرهنگ و ادیان باشد و چه یافته های جدید و نوین که بتواند تعاریف صحیح و متودولوژیک از پدید های در راستای درمان داشته باشد.

سرپرست این گروه پژوهشی طب 'مکمل و جایگزین در خصوص ضرورت تشکیل این گروه تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری سرطان در دهه های اخیر و روند رو به رشد این بیماری به خصوص در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران و افزایش آمار مرگ و میر در اثر سرطان (باتوجه به رشد منفی جمعیت در سالهای اخیر ایران) نیاز به گروه پژوهشی احساس می شود .

به گفته وی همچنین به دنبال پاره ای از محدودیت های طب رایج ( Allopathic Medicine ) و از سوی دیگر، نظر به عوارض جانبی داروهای مصرفی، هزینه بالا و دسترسی مشکل بیماران به این داروها، تحمیل هزینه های مالی گزاف جهت تامین واردات دارو، و خصوصا تاکید مقام معظم رهبری بر بومی سازی و استفاده از ظرفیت های سنتی کشور ، با تشکیل گروه مذکور، در نظر داریم تا گامی برای بهبود این روند در پیش بگیریم.

انصاری در خصوص جلوگیری خطرات ناشی از احتمال تداخل روش های رایج در طب سنتی امروز در جامعه با درمان های کلاسیک و ایجاد اختلال احتمالی در روند درمان صحیح به جهت کم اطلاعی بیمار و برخی درمانگرنمایان سودجو و دیگر خطرات بالفعل یا بالقوه، تاکید کرد.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت هایی که در ارتقای وضعیت درمان در سرطان سینه ضروری است، یافتن و جمع آوری روش های بومی و سنتی موجود، مبتنی بر طب سنتی، بومی یا اسلامی درون کشور و یا خارج از آن و راستی آزمایی این روش ها بر اساس کارآزمایی های بالینی و اصول متودولوژیک رایج است که می تواند تا حدود بسیاری از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری نماید.

انصاری گفت :با توجه به پیشینه غنی ایران در حوزه طب مکمل از یک سو و وجود تحریم های مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی علیه کشور از سوی دیگر، لازم است هرچه سریع تر و قوی تر به سوی احیا و توسعه مکاتب طب مکمل در کشور قدم برداشته تا با استفاده از امکانات غنی این مرز و بوم و ورود دانش فنی و روش های تشخیصی درمانی مکاتب طب مکمل از سایر کشورها به خودکفایی و اقتدار کامل طبی در منطقه و جهان دست یافته و بتوانیم در هرگونه شرایط تحریم، فشار و جنگ، پاسخگوی کامل نیازمندی های پزشکی جامعه باشیم.
ایرنا
برچسب ها: طب ، مکمل ، سرطان ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: