کد خبر: ۳۳۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 08
بسیاری از گران‌ترین نقاشی‌های دنیا هرگز خریدوفروش نمی‌شوند؛ چراکه بخش مهمی از میراث جهانی هنر هستند.

شفا آنلاین>عمومی> قیمت‌گذاری آثار برجسته جهانی جزو چالش‌برانگیزترین وقایع عرصه هنر است؛ چراکه بیشتر آثار هنری مطرح اوج خلاقیت بشر را به نمایش می‌‌گذارند و فراتر از مسئله تجاری بافت فرهنگی جامعه جهانی را غنی می‌سازند. 

به گزارش شفا آنلاین:بسیاری از گران‌ترین نقاشی‌های دنیا هرگز خریدوفروش نمی‌شوند؛ زیرا بخش مهمی از میراث جهانی هنر هستند. بیشتر این آثار هنری در گنجینه‌های شخصی یا گنجینه موزه‌های مطرح جهان نگهداری می‌شوند و به‌صورت دوره‌ای در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

مونالیزا، اثر لئوناردو داوینچی (Mona Lisa, Leonardo Da Vinci)

«مونالیزا» با ۸۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳، یکی از مطرح‌ترین و گران‌ترین نقاشی‌های جهان محسوب می‌شود و از آثار نقاش مطرح ایتالیایی «لئوناردو داوینچی» است. این اثر که از زمان خلق آن حدود ۵۰۰ سال می‌گذرد روی چوب سپیدار نقاشی شده است و در حال حاضر در موزه لوور پاریس قرار دارد.

مونالیزا اثر داوینچی، منبع: ویکی پدیا


منجی جهان، اثر لئوناردو داوینچی (Salvator Mundi, Leonardo da Vinci)

«سالواتور موندی» یکی دیگر از نقاشی‌های مطرح جهان است که در در حراجی در سال ۲۰۱۷ میلادی با قیمت ۴۷۵ میلیون دلار فروخته شد. این اثر هنری نیز به لئوناردو داوینچی نسبت داده می‌شود؛ اما تردید‌هایی درباره خالق آن وجود دارد. چندین کپی از این اثر نیز توسط شاگردان او به تصویر کشیده شده است. قیمت نقاشی سالواتور موندی در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۵۳۷ میلیون دلار تخمین زده شد. 

سالواتور موندی، منتسب به لئوناردو داوینچی، منبع: ویکی پدیا


تبادل، اثر ویلم دکونینگ (Interchange, Willem de Kooning)

تبادل، یک نقاشی انتزاعی است که به ویلم دکونینگ، هنرمند هلندی آمریکایی تعلق دارد. این اثر هنری در سال ۱۹۵۵ میلادی به پایان رسید و در سال ۲۰۱۵ میلادی به قیمت ۳۰۰ میلیون دلار به شخصی به نام «کنت سی. گریفین» (Kenneth C. Griffin) فروخته شد و در سال ۲۰۲۳ ارزش آن حدود ۳۷۰ میلیون دلار تخمین زده شد.

نقاشی تبادل، منبع: ویکی پدیا


ورق بازان، اثر پل سزان (The Card Players, Paul Cezanne)

«ورق‌بازان» یکی از پنج نقاشی رنگ روغن هنرمند فرانسوی «پل سزان» است که به دهه ۱۸۹۰ میلادی تعلق دارد. این اثر یکی از آثار نمادین پست امپرسیونیسم است که در سال ۲۰۱۱ میلادی به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار به خانواده سلطنتی قطر فروخته و در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۲۵ میلیون دلار تخمین زده شد. 

ورق بازان اثر پل سزان، منبع: ویکی پدیا


کی ازدواج خواهی کرد، اثر پل گوگن (When Will You Marry?, Paul Gauguin)

نقاشی «کی ازدواج خواهی کرد؟» در سال ۱۸۹۲ میلادی خلق شد و به هنرمند فرانسوی «پل گوگن» تعلق دارد. این اثر هنری به قیمت ۲۱۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ میلادی به یکی از اعضای خانواده سلطنتی قطر فروخته و قیمت آن در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۵۹ میلیون دلار تخمین زده شد. 

کی ازدواج خواهی کرد اثر پل گوگن، منبع: ویکی پدیا


شماره هفدهم الف، پال جکسون پالک (Number 17A, Paul Jackson Pollock)

نقاشی «هفدهم الف»، نقاشی انتزاعی اکسپرسیونیستی است که در سال ۱۹۴۸ میلادی توسط «جکسون پالک» خلق شد. این اثر که با تکنیک قطره‌ای طراحی شده بود، در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط کنت سی گریفین با قیمت ۲۰۰ میلیون دلار خریداری و در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۴۷ میلیون دلار تخمین زده شد. 

شماره هفدهم اثر جکسون پولاک، منبع: ویکی پدیا


شماره ششم، اثر مارکوس روتکویچ (No.6, Markus Rothkowitz)

«مارکوس روتکویچ»، نقاش و هنرمند امپرسیونیست، تابلوی «شماره ۶» (بنفش، سبز، قرمز) را در سال ۱۹۵۱ میلادی خلق کرد. این اثر هنری که امروز بخشی از یک مجموعه خصوصی محسوب می‌شود، در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۲۳۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است.

شماره ششم، اثر مارکوس روتکویچ


شاهکار، اثر روی فاکس لیکتنستاین (Masterpiece, Roy Fox Lichtenstein)

نقاشی «شاهکار» اثر «فاکس لیکتنستاین» یکی از مطرح‌ترین آثار نقاشی «پاپ آرت» محسوب می‌شود که در سال ۱۹۶۲ میلادی خلق شد. این اثر هنری در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۹۷ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است.

شاهکار، اثر روی فاکس لیکتنستاین، منبع: sothebys


مارتن سولمانز و اوپژن کوپت، اثر رامبرانت (Maerten Soolmans and Oopjen Coppit, Rembrandt)

«پرتره مارتن سولمانز و اوپژن کوپت» اثر «رامبرانت فان راین» یکی دیگر از گران‌ترین و مشهورترین آثار هنری جهان است که به مناسبت ازدواج این دو نفر در سال ۱۶۳۴ میلادی خلق شد. در حال حاضر این اثر در مالکیت دو موزه لوور و موزه ملی آمستردام است. پرتره مارتن سولمانز و او‌پژن کوپت در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۲۲ میلیون دلار ارزش‌گذاری شد. 

مارتن سولمانز و اوپژن کوپت اثر رامبرانت، منبع: ویکی پدیا


رویا، اثر پابلو پیکاسو (The Dream, Pablo Picasso)

«رویا» یکی از نقاشی‌های مطرح «پابلو پیکاسو» است که در سال ۱۹۳۲ میلادی با الهام از معشوق او «ماری ترز والتر» (Marie-Therese Walter) خلق شد. این اثر هنری که در دایره آثار کوبیسم قرار می‌گیرد، در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۹۴ میلیون دلار ارزش‌گذاری شد. 

رویا، اثر پابلو پیکاسو، منبع: tapisseriesdeflandres


پرتره اول آدل بلوخ باوئر، اثر گوستاو کلیمت (Portrait of Adele Bloch-Bauer I, Gustav Klimt)

اولین «پرتره آدل بلوخ باوئر» که با نام‌های «بانوی طلایی» یا «زن طلایی» نیز شناخته می‌شود، توسط نقاش مطرح، «گوستاو کلیمت» در سال‌های ۱۹۰۳ تا ۱۹۰۷ میلادی خلق شد. این اثر هنری را بانک‌داری یهودی به نام «فردیناند بلوخ باوئر» (Ferdinand Bloch-Bauer) از چهره همسر خود سفارش داد. ارزش پرتره آدل بلوخ باوئر در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۹۶ میلیون دلار تخمین زده شد.

پرتره آدل بلوخ باوئر اول، اثر گوستاو کلیمت، منبع: ویکی پدیا


پرتره دوم آدل بلوخ باوئر، اثر گوستاو کلیمت (Portrait of Adele Bloch-Bauer II,Gustav Klimt)

دومین پرتره آدل بلوخ باوئر نیز توسط گوستاو کلیمت و در سال ۱۹۱۲ میلادی خلق شد. این پرتره به‌همراه اولین تصویر کشیده شده از وی توسط رژیم نازی ربوده شد. در حال حاضر پرتره اول در «موزه نئو نیویورک» (Neue Galerie New York) نگهداری می‌شود و پرتره دوم در سال ۲۰۰۶ میلادی به خواهرزاده آدل بلوخ باو‌ئر برگردانده شد. قیمت این پرتره در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۸۲ میلیون دلار برآورد شد. 

پرتره آدل بلوخ باوئر دوم، اثر گوستاو کلیمت، منبع: ویکی پدیا


سه مطالعه بر لوسین فروید، اثر فرانسیس بیکن (Three Studies of Lucian Freud, Francis Bacon)

«سه مطالعه بر لوسین فروید» یکی از آثار مطرح نقاش بریتانیایی متولد ایرلند «فرانسیس بیکن» است که در سال ۱۹۶۹ میلادی خلق شد. این اثر هنری در سال ۲۰۱۳ میلادی به قیمت ۱۴۲ میلیون دلار فروخته شد تا رکورد جدیدی در بازار هنر جهان شکل بگیرد. لوسین فروید یکی از نقاشان مطرح اکسپرسیونیست قرن بیستم محسوب می‌شود.

سه مطالعه بر لوسین فروید، اثر فرانسیس بیکن، ویکی پدیا منبع:


زن شماره سه، اثر ویلیم دکونینگ (Woman III, Willem de Kooning)

«زن شماره سه» یکی از ۶ اثر هنری «ویلم دکونینگ» نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی است که زنان را در فرم‌هایی شکسته و به دور از زیبایی‌شناسی معمول و پذیرفته به تصویر می‌کشد. او از جمله هنرمندان مکتب نیویورک است که فراتر از چارچوب‌های مرسوم دست به ساختارشکنی می‌زند. ارزش تابلوی زن شماره سه در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۹۹ میلیون دلار تخمین زده شد. 

زن سه، اثر ویلیم دکونینگ، منبع: arthive


پرتره دکتر گاشه، اثر ونسان ون گوگ (Portrait of Dr. Gachet, Vincent van Gogh)

«پرتره دکتر گاشه» در سال ۱۸۹۰ میلادی توسط «ونسان ون گوگ» خلق شد. این اثر هنری تصویر هنرمند و دکتری با نام «پل گاشه» را به تصویر می‌کشد که در سال‌های پایانی زندگی ون گوگ از او مراقبت می‌کرد. ارزش پرتره دکتر گاشه که در موزه اورسی پاریس قرار دارد، در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۸۵ میلیون دلار تخمین زده شد. 

پرتره دکتر گاشه، منبع: ویکی پدیا


رقص در مولن دلا گالت، اثر پیر آگوست رنوار (Dance at Le moulin de la Galette, Pierre-Auguste Renoir)

«رقص در مولن دلا گالت» در سال ۱۸۷۶ میلادی توسط «پیر آگوست رنوار» خلق شد و یکی از مطرح‌ترین شاهکارهای هنری امپرسیونیستی محسوب می‌شود. این نقاشی یک بعدازظهر معمولی را در محله‌ مولن دلا گالت پاریس نشان می‌دهد. محله‌ای که در قرن نوزدهم مردم طبقه کارگر در روزهای تعطیل برای تفریح و خوش‌گذرانی به آنجا می‌رفتند. ارزش نقاشی رقص در مولن دلا گالت در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۷۵ میلیون دلار است. 

رقص در مولن دلا گالت، منبع: ویکی پدیا


جیغ، اثر ادوارد مونک (The Scream, Edvard Munch)

تابلوی «جیغ» اثر «ادوارد مونک» یکی از هنرمندان برجسته نرژوی است که نخستین بار با عنوان «فریاد طبیعت» به نمایش گذاشته شد. این شاهکار نمادین، رنج و اضطراب انسانی را در چهره‌ای رنجور به نمایش گذاشت و تاثیر بسزایی بر جنبش هنری اکسپرسیونیستی داشت. تابلوی جیغ در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۵۳ میلیون دلار ارزش‌گذاری شد. 

جیغ اثر ادوارد مونک، منبع: ویکی پدیا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: