کد خبر: ۳۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 05
شفا آنلاين-کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اخیرا به منظور تبادل‌نظر در مورد نقش داروها و واکسن‌های جدید در کنترل شیوع ابولا نشستی برگزار کردند.

به گزارش شفا آنلاين، ماه گذشته سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد توزیع داروها و واکسن‌های آزمایشی برای مبتلایان به ابولا غیراخلاقی نیست هرچند این وظیفه انسانی وجود دارد تا آزمایش‌های کلینیکی روی این داروها انجام و تعیین شود که مصرف کدامیک از این داروها بی‌خطر و ایمن است. با این حال ضرورت کنترل شیوع گسترده این بیماری کشنده که نگران کننده شده سازمان جهانی بهداشت را به اتخاذ این تصمیم واداشت.

همزمان نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ویروس ابولا می‌تواند به سرعت جهش پیدا کند و در نتیجه باعث می‌شود که انتقال آن راحت‌تر انجام شود و می‌تواند تاثیر داروها و واکسن‌های مقابله‌کننده با آن را نیز کاهش دهد. ZMapp، دارویی برای مقابله با ابولا است که تاکنون بیشتر مورد توجه بوده است. این دارو ترکیبی از آنتی‌بادی‌ها و پروتئین‌هایی است که ویروس ابولا را خنثی می‌کنند. تاکنون این دارو به تعداد انگشت‌شمار برای مبتلایان به ابولا تجویز شده که دو نفر از آنان جان خود را از دست داده و همچنین آن تعداد از بیماران دریافت‌کننده این دارو که زنده مانده‌اند نیز کمک‌های درمانی خوبی دریافت کرده، جوان‌تر بوده‌اند و هیچ مشکل جسمی دیگری نداشته‌اند.

در حالی که داروی ZMapp‌ در درمان 18 میمون مبتلا به ابولا موثر بوده هنوز نکات ناشناخته بسیاری در مورد آن وجود دارد. از دیگر شیوه‌های درمانی برای ابولا می‌توان به AVI-7537 ،TKM-Ebola، فاویپیراویر، BCX-4430 و ST-383 اشاره کرد. در ماه جولای سال جاری میلادی (2014)، سازمان غذا و داروی آمریکا آزمایش محدودی در مورد TKM-Ebola روی تعدادی از داوطلبان سالم انجام داد زیرا این دارو موجب التهاب و واکنش‌هایی شبیه به آنفلوآنزا می‌شود. این دارو با از بین بردن ژن‌های ویروس ابولا از طریق تکنولوژی جدید تداخل RNA عمل می‌کند.

از سوی دیگر واکسن‌های پیشگیری‌کننده ویروس ابولا نیز در حال بررسی هستند. واکسن ابولا اولین بار در سال 2003 میلادی روی نمونه انسانی آزمایش شد. مطالعات در مورد واکسن‌های آزمایشگاهی ابولا توسط موسسه ملی سلامت این کشور از این هفته آغاز خواهد شد که در صورت مطمئن بودن هر یک از آنها قرار است 10 هزار دوز از آن برای محافظت از افرادی که در معرض بیشترین خطر قرار دارند اهدا شود.

همچنین واکسن پیشنهادی دیگر «کروسل» نام دارد که قرار است اواخر 2015 یا اوایل 2016 میلادی آزمایش آن روی نمونه‌های انسانی انجام شود. واکسن پیشنهادی دیگر با نام VSV-EBOV نیز در کانادا مورد بررسی قرار گرفته و قرار است آزمایش آن روی نمونه‌های انسانی سالم در ماه اکتبر آغاز شود.

به گفته کارشناسان، مطالعه روی داروها و واکسن‌های جدید حائز اهمیت است اما باید توجه شود مراقبت‌های حمایتی همچون حفظ فشارخون در سطح مناسب و همچنین جایگزین کردن الکترولیت‌های از دست رفته می‌تواند مرگ و میر ناشی از ابولا را کاهش دهد. با این حال دسترسی به برخی از شیوه‌های درمانی در غرب آفریقا محدود است و در حالی که برخی از داروهای جدید احتمال دارد در درمان مبتلایان به ابولا موثر باشند اما مشخص نیست آیا این داروها از انتقال فرد به فرد ویروس نیز بتواند جلوگیری کند و البته شیوع بیماری در صورتی که روش انتقالی آن متوقف نشود مهارشدنی نیست.

نقل از رویترز بلاگ، دکتر «آنتونی فائوسی»، مدیر موسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی گفت: می‌دانیم که بهترین روش برای پیشگیری از شیوع ابولا از طریق اقدامات سلامت عمومی از جمله شیوه‌های کنترل عفونت، قرنطینه‌سازی و نظارت بر وسایل مراقبتی شخصی انجام می‌گیرد اما در نهایت یک واکسن موثر ابزاری مهم و کاربردی برای پیشگیری از شیوع بیماری به ویژه در شرایط بحرانی و گسترده است.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: