کد خبر: ۳۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 03
شفاآنلاین-یک فوق تخصص نازایی گفت: کم کاری تیروئید علامت است و اگر شدت یابد ناتوانی، خستگی زودرس، ریزش موهای سر و ابرو، یبوست و در موارد شدیدتر اختلال اشتها، ورم و افزایش وزن را در پی دارد.
به گزارش شفا آنلاین،ساغر صالح‌پور با بیان تأثیر کاهش و افزایش تیروئید بر ناباروری اظهار داشت: کم کاری تیروئید موجب اختلال در تخمک‌گذاری می‌شود، هورمون پرولاکتین که مربوط به شیردهی است را افزایش می‌دهد و به اختلالات قاعدگی، تخمک‌گذاری و باروری منجر می‌شود.

وی افزود: اگر پرکاری تیروئید شدید و طولانی باشد نیز بر تخمک‌گذاری اثر می‌گذارد.

این فوق تخصص نازایی با تأکید بر مصرف دارو در دوران بارداری گفت: چنانچه فردی به کم کاری تیروئید مبتلا و همزمان باردار باشد نباید داروهای خود را کم کند و تصور نکند که قطع دارو به نفع او است چرا که قطع دارو به سقط جنین منجر می‌شود.

وی گفت: از طرفی قطع دارو در مادرانی که کم کاری تیرویید دارند بر هوش، استعداد و سرعت انتقال جنین نیز موثر است، همچنین در پرکاری تیروئید نیز ممکن است عواملی که به پرکاری منجر شده‌اند از جفت رد شوند و بر جنین تأثیر بگذارند.

این متخصص زنان ادامه داد: زنان باید پیش از بارداری تیروئید خود را چک کنند تا در صورت نیاز به مصرف دارو زمان را از دست ندهند. کم کاری تیروئید علامت است و اگر شدت یابد ناتوانی، خستگی زودرس، ریزش موهای سر و ابرو، یبوست و در موارد شدیدتر اختلال اشتها، ورم و افزایش وزن را در پی دارد. در پرکاری تیرویید نیز افزایش تپش قلب، کاهش وزن، چشم‌های از حدقه بیرون زده، عرق کردن کف دست و حالات اضطرابی خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این حالت فرد نیازی به روانپزشک ندارد چرا که اول باید علائم جسمی را شناسایی و برطرف کنیم.

وی گفت: در کم‌کاری تیروئید ممکن است آنتی‌بادی‌هایی که از جفت رد می‌شوند تیروئید نوزاد را کم‌کار کنند در مورد پرکاری نیز به همین شکل است.

وی خاطر نشان کرد: ما در منطقه کمبود ید هستیم بنابراین توصیه می‌شود افراد حتماً از نمک یددار و ماهی بیشتری در دوران زندگی خود به ویژه دوران رشد، بلوغ قبل از حاملگی و یائسگی استفاده کنند زیرا کم‌کاری شایع ممکن است بی‌علامت و تنها از طریق آزمایش قابل تشخیص باشد.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: