کد خبر: ۳۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 02
شفاآنلاین-فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان پدیده دلبستگی در شیرخواران، به اهمیت حضور مادر در ۳ سال اول تولد تأکید کرد و ناتوانی کودکان در تنها خوابیدن و بازی کردن با همسالان را ناشی از عدم گذر از این مرحله عنوان کرد. -
به گزارش شفا آنلاین،غزال زاهد با بیان اهمیت حضور مادر در 3 سال اول تولد اظهار داشت: اگر مادران می‌خواهند فرزندان سالمی به لحاظ روانشناختی تحویل جامعه دهند باید از ابتدای تولد تا 3 سالگی، 24 ساعته از فرزند خود مراقبت کنند و به او برسند.

وی افزود: پدیده دلبستگی در شیرخواران از 8 ماهگی شروع می‌شود و پایان این پدیده 3 سالگی است، در این دوران مراقبت از کودک باید همه‌جانبه باشد و مادر به لحاظ تماس چشمی، لمس، در دسترس بودن در تمام اوقات شبانه‌روز باید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: چنین کودکی پدیده دلبستگی را به خوبی طی می‌کند، اضطراب او کاهش می‌یابد و دچار اعتماد به نفس بالایی می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اکنون در اروپا و آمریکا این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و درصدد وضع قوانینی هستند تا بر اساس آن مادران تا 3 سالگی در خدمت تربیت فرزندان باشند.

وی افزود: چنانچه مادر در 8 ماهگی کنار فرزند نباشد، کودک دچار اضطراب بیگانه و غریبگی می‌شود و بعد از 12 ماهگی اضطراب جدایی به کودک دست می‌دهد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: چنانچه کودکی به لحاظ ژنتیکی نسبت به اضطراب آسیب‌پذیر باشد و پدیده دلبستگی نیز به طور مناسبی در او حل نشده باشد، در آینده به انواع اختلالات اضطرابی مبتلا می‌شود، عدم توانایی در تطابق با محیط همسالان پیامد این مشکل است و بر این اساس کودک در 4 سالگی نمی‌تواند احساس آرامش و ایمنی در مهد کودک داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه به روانپزشک کودک و نوجوان را راهکار مواجهه با این کودکان دانست و ادامه داد: والدین زمانی که احساس می‌کنند کودک نسبت به سن خود ناآرام‌تر و ناامن‌تر است باید برای ارزیابی کامل او را نزد روانپزشک کودک و نوجوان ببرند و ملاک برای مراجعه احساس نگرانی والدین است.

وی ادامه داد: به طور معمول حالت‌های اضطرابی به طور طبیعی در کودک وجود دارد ولی با افزایش سن زمانی که انتظار داریم او از مادرش جدا شود، با دیگران ارتباط برقرار کند و خلق و طبع آرام‌تری داشته باشد ممکن است آرام نگیرد، قشقرق به راه اندازد، از پدر و مادر خود آویزان باشد و علایم اضطراب را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: این کودکان نمی‌توانند به تنهایی در اتاقی بخوابند یا در پارک‌ها سراغ همسالان رفته و با آنها بازی ،البته ممکن است این رفتارها بر اثر مشکلات دیگری باشند،‌اما باید گفت اختلالات اضطرابی ناشی از پدیده دلبستگی شایع، ناتوان‌کننده و نگران‌کننده است.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: