تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 26
شفا آنلاين-كنجكاوی انسان برای درك و شناخت افراد، سبب شده تا محققان از روش‌های متعددی برای شناسایی هویت افراد استفاده کنند؛ امروزه با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی، شناسایی هویت و اصالت افراد زنده و مرده امکان‌پذیر است.
به گزارش شفا آنلاين،روش‌های شناسایی بیومتریک از روی انگشت، چهره یا عنبیه چشم به‌عنوان راه موثری برای شناخت افراد استفاده می‌کند. سابقه تاریخی بررسی خطوط برجسته سرانگشتان و کف‌دست و پا به صورت علمی به نیمه‌دوم قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد كه در آن زمان از كاربرد آثار انگشت به منظور شناسایی فرد یا همان تشخیص هویت آگاهی نداشتند. به اثر انگشت اشخاص می‌توان به‌عنوان یک وسیله مطمئن برای شناسایی آنان اعتماد کرد چراكه بر اثر مرور زمان نقش خطوط برجسته سرانگشتان اشخاص تغییر نمی‌کند همچنین این خطوط در هر شخصی منحصربه‌فرد بوده و با دیگران تفاوت دارد.

اسکن صورت و اسکن چشم از روش‌های متداول دیگر برای تشخیص هویت افراد است. در روش اسکن‌صورت، نمونه به‌دست آمده باید به صورت ٣D باشد، برای این منظور از ٣ دوربین که نسبت به هم زاویه ٩٠ درجه می‌سازند یا از یک دوربین متحرک که به صورت یک نیم‌دایره است و مرکز آن صورت شخص موردنظر قرار گرفته، استفاده می‌شود.

آزمایش DNA روش متداول دیگری است که بیشتر برای شناسایی هویت اجساد مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان کدهای ژنتیکی DNA را بررسی و از آنها برای تشخیص رنگ‌مو و چشمان فرد استفاده می‌کنند. این روش خاص را همچنین می‌توان روی دندان‌ها و استخوان‌ها به کار برد زیرا دی‌ان‌ای این بافت‌های سفت نسبت به بافت‌های نرم، بهتر باقی می‌ماند.

مطالعه‌ای جدید از دانشگاه فلوریدا و دانشگاه سیدنی نشان می‌دهد، سرب موجود در مینای‌دندان می‌تواند نشان‌دهنده اصالت هر فرد باشد؛ به عبارت دیگر با آزمایش ویژگی‌های سرب مینای‌دندان می‌توان دقیقا تشخیص داد هر فرد اصالتا اهل کجاست. بر این اساس دندان‌های شما می‌تواند آشکار کند که در کجا بزرگ شده‌اید. براساس یافته‌های یک مطالعه جدید، وقتی مینای‌دندان‌های ما شکل می‌گیرد، درواقع این مینای‌دندان در ترکیب ایزوتوپی سرب که ما در دوران کودکی در معرض آن قرار گرفته‌ایم، راکد و بدون تغییر می‌ماند؛ همان‌طور که فعالیت‌های انسانی در تولید آلودگی سرب در سرتاسر جهان مختلف و متفاوت است، ویژگی‌های ایزوتوپ سرب هم در تولید و انتشار آلودگی سرب در محیط‌زیست به همین صورت عمل می‌کنند.

محققان می‌گویند، دندان‌های ما در ترکیب ایزوتوپ سرب در محیط پیرامونمان راکد مانده و به اصطلاح قفل شده‌اند؛ اطلاعاتی که می‌تواند برای کمک به پلیس در حل موارد تشخیص هویت اجساد مورد استفاده قرار گیرد. جورج کاونوو از دانشگاه فلوریدا و برایان گولسان از دانشگاه مکواری در سیدنی، مقاله‌ای درمورد این اکتشاف در مجله علوم محیط‌زیست منتشر کرده‌اند. آنها در مقاله خود توضیح داده‌اند که چگونه از اطلاعات مربوط به ایزوتوپ سرب دندان انسان‌های مدرن و قدیمی می‌توان برای فاش کردن هویت و اصالت آنها استفاده کرد.

دکتر کاونوو، محقق زمین‌شناسی می‌گوید، این یافته‌ها می‌تواند به پلیس در حل موارد تشخیص‌هویت و اصالت افرادی که مرده‌اند و ناشناخته ‌هستند، کمک کند. به‌عنوان مثال، آزمایش کردن دندان در یک بدنی که به شدت متلاشی شده می‌تواند به تمرکز تحقیقات در یک منطقه جغرافیایی خاص کمک کند. او توضیح می‌دهد که این مطالعه نشان داد می‌توان از این سیگنال آلودگی برای کشف این‌که این افراد اصالتا اهل کجا هستند، استفاده کرد.

سرب عنصری است که در ٤ شکل به نام ایزوتوپ وجود دارد.  میزان هر ایزوتوپ با توجه به مکانی که آن در سنگ، خاک یا درمعادن سراسر جهان یافت شود، متفاوت است. بنابراین نمونه سرب‌های گرفته شده از نقاط مختلف جهان نسبت به مکان استخراج‌شان از تفاوت نسبتا کمی در میزان ٤ ایزوتوپ برخوردارند که همین مسأله مشخصات ایزوتوپ سرب آنها را متفاوت خواهد کرد. در عین حال مشخصات ایزوتوپ سرب در یک منطقه نشان‌دهنده انواع مختلف فعالیت انسانی خاص است که باعث می‌شود سرب در محیط‌زیست منتشر شود. این سرب در بدن کودکان هنگامی که آنها رشد می‌کنند و آن را از هوا استنشاق و در تماس با خاک استفاده می‌کنند، تجمع می‌کند.

راکد ماندن سرب در مینای‌دندان از زمان کودکی

برخلاف استخوان‌ها که همیشه درحال بازسازی هستند، مینای‌دندان در دوران کودکی شکل می‌گیرد و به همان شکل به‌صورت راکد در مشخصات منحصربه‌فرد ایزوتوپ‌های سرب باقی می‌ماند؛ همان‌طور که دکتر کاونوو توضیح می‌دهد: «هنگامی‌که شما رشد می‌کنید، سیگنال‌های منتشر شده از محیط‌زیست پیرامون خود را ضبط می‌کنید و در صورتی که از محل تولد و سکونت اولیه خود نقل‌مکان کنید، ایزوتوپ‌های شما متفاوت از مردم بومی مکان زندگی جدیدتان خواهد بود. به گفته محققان این مطالعه، چون دندان‌های مختلف در زمان‌های متفاوت در دوران کودکی رشد می‌کنند، آنها حتی می‌توانند تشخیص دهند که فرد در دوران کودکی‌اش نقل‌مکان کرده است.»

به عنوان مثال، مینای اولین دندان آسیا در پایان ٣ سالگی شکل می‌گیرد و نشان می‌دهد که آن فرد از زمان تولد تا ٣ سالگی در چه مکانی بوده است. مینای‌دندان‌های نیش بعد از دندان آسیا شروع به شکل‌گیری می‌کند و در پایان ٥سالگی به اتمام می‌رسد. سرب مینای‌ دندان نیش سرنخ‌هایی درمورد محل اقامت فرد در زمان کودکی می‌دهد و نهایتا شکل‌گیری سومین دندان آسیا تا ٨سالگی طول می‌کشد که نشان‌دهنده محل زندگی فرد بعد از دوران کودکی است.

ویژگی‌های سرب می‌تواند دندان جدید را از دندان قدیمی تشخیص دهد. تجزیه و تحلیل مشخصات سرب در دندان همچنین می‌تواند به‌طور خاص بر یک دوره متمرکز شود و به تشخیص بین دندان‌های جدید و قدیمی کمک کند. به‌دلیل این‌که استخراج سرب در زمان‌های قدیم از معادن حاوی بنزین بوده است، تمایز روشنی در نوع سرب در محیط‌زیست در عصر مدرن در مقایسه با قرن‌ها قبل از آن وجود دارد. محققان این مطالعه پیشنهاد کرده‌اند که کشف آنها می‌تواند به باستان‌شناسان در شناسایی بقایای اروپاییان اولیه در مناطق مختلف جهان کمک کند. دکتر کاوناوو می‌گوید: شما می‌توانید در زمان به عقب بروید، در سایت‌های باستان‌شناسی نگاه و سعی کنید تاریخ مهاجرت انسان را بازسازی کنید.

او و همکارش همچنین نشان دادند، چگونه دندان یک آمریکایی‌مدرن شبیه به هیچ‌یک از دندان‌های نقاط دیگر جهان نیست. درحالی‌که ویژگی‌های سرب مینای دندان مناطقی مانند آمریکای جنوبی با ویژگی‌های اروپاییان اشتراکاتی دارد، صنعت و معدن آمریکا از سنگ‌معدن در یک راه منحصربه‌فرد استفاده کرده که به ظهور مشخصات متمایز سرب در محیط‌زیست این مردم منجر شده است. به‌گفته نویسندگان این مطالعه، ایزوتوپ سرب می‌تواند به‌راحتی برای تشخیص اتباع خارجی در هر کشوری مورد استفاده قرار گیرد.

در همین حال، محققان در کانادا درحال کار روی یک ابزار قانونی جدید هستند که برای تشخیص نژاد و جنسیت در مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهروند