کد خبر: ۳۲۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 25
شفاآنلاین-پژوهشگران می گویند، استفاده از هر دو نوع واکسن تزریقی و خوراکی فلج اطفال می تواند سبب سرعت بخشیدن به تلاش ها برای ریشه کن شدن کامل این بیماری شود.
به گزارش شفاآنلاین،از هلث، واکسن خوراکی فلج اطفال در حال حاضر متداولترین روش برای مبارزه با این بیماری در جهان است.

بعد از اینکه در هند یک نوبت اضافه واکسن فلج اطفال به صورت تزریقی هم به کودکان زده شد، پژوهشگران متوجه شدند که میزان ایمنی در مقابل این بیماری افزایش یافته است.

سازمان بهداشت جهانی یافته های این پژوهش را تاریخی خوانده است.

فلج اطفال ( poliomyelitis)، نوعی بیماری حاد ویروسی می باشد که دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند.

این بیماری ناشی از عفونت با ویروس پولیو (poliovirus) می باشد.

این ویروس یا از طریق تماس مستقیم فرد به فرد و یا از طریق تماس با خلط آلوده دهان یا بینی بیمار و یا از طریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می شود.

این ویروس از طریق دهان یا بینی وارد بدن می شود و در حلق و مجرای گوارشی تکثیر می شود و از طریق خون و مایع لنف در تمام بدن پخش می شود.

از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بیماری، 5 تا 35 روز و به طور میانگین 7 تا 14 روز طول می کشد.این ویروس می تواند باعث فلج یا حتی مرگ فرد مبتلا شود.

مبارزه با این بیماری یکی از بزرگترین موفقیت های بهداشتی انسان به شمار می رود.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر بیماری فلج اطفال در سه کشور نیجریه، افغانستان و پاکستان شیوع دارد و آمار مبتلایان در جهان بیش از 99 درصد کاهش داشته است.

قطره خوراکی واکسن فلج اطفال حاوی ویروس ضعیف شده این بیماری است که تا کنون به دلیل ارزان بودن و ایجاد مقاومت در دستگاه گوارش و کم اثر کردن راه اصلی انتقال ویروس به عنوان بهترین روش مبارزه شناخته می شود.

واکسن تزریقی آن اما از طریق جریان خون عمل می کند که پژوهشگران معتقدند می تواند به عنوان مکمل واکسن خوراکی از آن استفاده کرد چون وجود برخی از عفونت ها می تواند اثر بخشی واکسن خوراکی را کاهش دهد.

استفاده از واکسن تزریقی به عنوان مکمل نوع خوراکی آن در حال حاضر در نیجریه شروع شده و قرار است در پاکستان نیز اجرا شود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: