به گزارش شفاآنلاین:تنها مشکل این است که ChatGPT برای درمانگری طراحی نشده است و از سال 2021 به روز نشده است. ناگفته نماند که دریافت پیشنهادات بهداشتی از یک ربات هوش مصنوعی که به دانشکده پزشکی نرفته است، خطرات زیادی دارد. این جرقه گفت و گوی گسترده تری در مورد کاربردهای بالقوه هوش مصنوعی در بخش سلامت روان - در صورت استفاده مناسب - می کند.
چایتالی سینها، رئیس توسعه و تحقیقات بالینی در Wysa توضیح میدهد: «ChatGPT و مکالمات پیرامونش میتوانند فرصتهای بیشتری را فراهم کنند. به جای ترس از چتباتها، اکنون این انتظار وجود دارد که بتوان از آنها برای تأثیر مثبت استفاده کرد. مردم بیشتر از گذشته از هوش مصنوعی انتظار دارند."
پیشرفتهای زیادی در مورد سلامت روان و هوش مصنوعی در حال انجام
است. پلتفرمها و برنامههایی مانند Wysa به تغییر طرز فکر ما در مورد
سلامت روان کمک میکنند - همانطور که سینها میگوید، "داشتن یک برنامه
سلامت روان در تلفن و در دست شما باید مانند هر برنامه دیگری عادی باشد".
درمانگران انسان دقیقاً انسان هستند . آنها می توانند مغرضانه باشند، حتی اگر ناخودآگاه باشد. یک درمانگر میتواند نژادپرست، همجنسگرا یا توانا باشد – استفاده از یک درمانگر هوش مصنوعی خطر صحبت کردن با یک درمانگر را که ممکن است واقعاً برای او کار نکند، از بین میبرد.
یا، افراد ممکن است نگران قضاوت درمانگرشان یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه باشند، یا شاید کاملاً آمادگی صحبت با یک فرد واقعی در مورد موضوعات حساس را نداشته باشند - به ویژه اگر در گذشته تجربیات منفی با درمان داشته باشند.
نه تنها این، بلکه گاهی اوقات درمانگران ممکن است بیمار شوند یا اتفاقاتی در زندگی خودشان رخ دهد که به این معنی است که باید قرار ملاقات را لغو یا به تعویق بیندازند. آنها ممکن است فرسوده شوند، یا در بهترین فرم برای یک قرار ملاقات آماده نباشند. در مقابل، یک درمانگر هوش مصنوعی این کار را نخواهد کرد.
در آینده، این احتمال وجود دارد که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند با استفاده از انواع دادهها مانند عادات سبک زندگی، تاریخچه پزشکی و موارد دیگر، درمانهای شخصیسازیشده و مناسبتری را برای افرادی که از مسائل مختلف سلامت روان رنج میبرند، ارائه دهند.
اغلب لیست های انتظار طولانی برای درمان وجود دارد. یک انسان درمانگر می تواند در هر زمان تنها با یک فرد یا گروه صحبت کند. و آنها به خواب، استراحت ناهار و زمان دوری از محل کار نیز نیاز دارند. آیا درمان با هوش مصنوعی میتواند لیستهای انتظار را کاهش دهد یا به گزینهای مقرونبهصرفهتر برای افرادی تبدیل شود که برای یافتن پول برای درمان تلاش میکنند؟
هیچ یک از مکانیسمهای درمانی ما که تاکنون واقعاً داشتهایم، برای تجربه زندگی فردی با سلامت روان طراحی نشده است و هوش مصنوعی این شکاف را پر میکند.
مردم هفته ای یک بار قرار ملاقات خواهند داشت، در حالی که ممکن است در زمان دیگری نیاز به حمایت داشته باشند. سینها هوش مصنوعی را بهعنوان «پر کردن شکاف نیازهای مردم» توصیف میکند، به نحوی که انسانها نمیتوانند.
وی می گوید : بعید است که افراد هر شب با خطوط کمکی پشتیبانی بحران تماس بگیرند، اما میتوانند از برنامههایی مانند Wysa پشتیبانی دریافت کنند و متخصصان بهداشت میتوانند Wysa را برای استفاده در بین جلسات ارائه دهند، بنابراین افراد بدون پشتیبانی باقی نمیمانند.»
مسائل امنیتی و حریم خصوصی مسئله بزرگی هستند. وقتی اطلاعاتی را با یک درمانگرِ هوش مصنوعی به اشتراک می گذارید، کجا می رود؟ به عنوان مثال، آیا ممکن است خطرات هک وجود داشته باشد؟ در واقع، اخلاق هوش مصنوعی در مراقبت از سلامت روان چیزی است که قبلاً مورد بحث قرار گرفته است و محققان در حال بررسی معاوضه بین مراقبت شخصی تر و نگرانی های مربوط به حریم خصوصی، استقلال، و تعصب هستند.
همچنین، ارتباط انسانی در درمان بسیار مهم است. حتی اگر این یک رابطه پزشک و بیمار است، تعامل چهره به چهره بخش بزرگی از تاثیرگذاری درمان است. به همین دلیل است که مردم سراغ تراپیست میروند.
ارگو سورو، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل DrHouse می گوید: «درمان های مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به تفسیر نشانه های غیرکلامی که برای یک رابطه درمانی موفق ضروری هستند، نیستند. آنها همچنین قادر به ارائه آن هم نیستند. آنها نمیتوانند همان سطحی از حمایت و درک عاطفی را که یک انسان می تواند داشته باشد انجام دهد.
توسعه درمانگران هوش مصنوعی مطمئناً هیجان انگیز است. اما ما هنوز کاملاً به آنجا نرسیده ایم. حتی بهترین درمانگر هوش مصنوعی هم استاندارد یک درمانگر انسانی خوب، واجد شرایط و توانمند را نخواهد داشت.
احتمالات آینده مراقبت از سلامت روان بسیار زیاد است و هوش مصنوعی ممکن است گزینه مناسبی باشد. اما در حال حاضر مردم باید مراقب وسوسه استفاده از ابزار Chat GPT برای مشاوره سلامت روان باشند. این فناوری هنوز وجود ندارد. اما حتی اگر یک روز به آنجا برسد، هیچ جایگزینی برای درمان حضوری وجود ندارد و هدف باید مراقبت های تکمیلی باشد، نه جایگزینی برای صحبت با یک متخصص معتبر - که انسان است.
ترکیبی از درمانگر و هوش مصنوعی احتمالاً بهترین گزینه برای آینده
است. پشتیبانی سریع زمانی که به شدت نیاز دارید، اما مراقبت انسانی به
عنوان راه حل اصلی و مداوم شما برای درمان است. بالاخره هر کس متفاوت است.
برای برخی از افراد، یک درمانگر انسانی ممکن است تنها گزینه ای باشد که
سرگرم می کنند. دیگران ممکن است نسبت به درمان هوش مصنوعی تمایل بیشتری
داشته باشند.
سورو می گوید که باید مداخله انسانی زیادی در درمان هوش مصنوعی وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که بیمار بهترین مراقبت ممکن را دریافت می کند.
اما هوش مصنوعی همچنان می تواند در مراقبت از سلامت روان استفاده شود، حتی اگر خود درمانگرها هوش مصنوعی نباشند. یک مطالعه از سال 2019 شامل هوش مصنوعی بود که هزاران اظهارات درمانگران را در جلسات درمان شناختی رفتاری آنلاین (CBT) به مدت نود هزار ساعت طبقهبندی کرد و این مطالعه از این ایده حمایت میکند که CBT با بهبود علائم بیمار مرتبط است.
مطالعاتی مانند این نشان میدهد که چگونه هوش مصنوعی میتواند از مراقبتهای بهداشت روانی به روشهای دیگر پشتیبانی کند، بهویژه با ادامه پیشرفتها.
سینها میگوید: «هنوز روزهای اولیه هوش مصنوعی مرتبط با سلامت روان
است، اگرچه به وضوح تغییراتی در حال رخ دادن است. "اما آنچه ما می بینیم
اشتها برای یک راه حل دیجیتال است. Wysa ممکن است هوش مصنوعی باشد، اما تیم
پشت آن انسان هستند و تخصص و تجربه بینظیری را به همراه دارند تا اطمینان
حاصل شود که Wysa همدلی و شفقت را ارائه میکند.
آنچه ما می خواهیم این است که به مردم ابزاری را ارائه دهیم که برای آنها کار می کند، طبق شرایط آنها.
در آینده، این احتمال وجود دارد که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند با استفاده از انواع دادهها مانند عادات سبک زندگی، تاریخچه پزشکی و موارد دیگر، درمانهای شخصیسازیشده و مناسبتری را برای افرادی که از مشکلات مختلف سلامت روان رنج میبرند، ارائه دهند.» سورو اضافه می کند.
به طور کلی، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند در کمک به سلامت روان مفید باشند، اما در حال حاضر، آنها نباید به عنوان جایگزینی برای اشکال سنتی درمان استفاده شوند.