به گزارش شفاآنلاین:پژوهش دانشآموزی همواره جایگاه خاصی نزد کارشناسان و مسوولان دارد، زیرا این پژوهشها باعث میشود که حس کنجکاوی و اشتیاق به تحصیل دانشآموزان تقویت شود و استعدادهای دانشآموزان به درستی در مسیر مناسب شکوفا شود.
براین اساس بسط و گسترش فرهنگ پژوهش در میان دانشآموزان ابتدایی هم ایجاد شده تا از این طریق حس کنجکاوی دانش آموزان تامین شود. در این راستا کارشناسان آموزشی معتقد هستند که افراد باید از دوران کودکی و نوجوانی منطقی اندیشیدن، مشاهده کردن، حدس زدن و همچنین روحیه تعاون، هم فکری و انجام کار تیمی در قالب پژوهشهای دانشآموزی به درستی بیاموزند.
در راستای ضرورت تمرکز بر روند پژوهشهای دانشآموزی،علیرضا کریمیان درباره فعالیتهای پژوهشی دانشآموزان اظهار کرد: نگاه ما به پژوهشسراها صرف داشتن یک پژوهشسرا و به صورت کار نمادین نیست، بلکه تاکید شده که پژوهشسراها باید به سمت انجام کارهای پژوهشی و علمی پیش روند.
وی افزود: در واقع پژوهشسراها باید دانشآموزان مستعد را شناسایی کنند و مهارتهای لازم را به آنها آموزش دهند و در نهایت آنها را هدایت و حمایت کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه پژوهشسراها باید دانشآموزان را به سمت انجام طرح های پژوهشی هدایت کنند، ادامه داد: همانطور که رهبری اعلام کردند برای ادامه و تداوم نظام نیازمند دانشمندان و پژوهشگران هستیم، همچنین اینکه خطاب عمده رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به جوانان و نوجوانان است.
کریمیان خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است براساس خواسته رهبر معظم انقلاب پایه و بنای پرورش دانشآموزان را در آموزش و پرورش بگذاریم و به سمت تربیت دانش آموزان پژوهشگر و محقق پیش رویم که این اتفاق به صورت تخصصی در پژوهشسرای ما شکل می گیرد.
وی یادآورشد: در شهر تهران سه قطب کشوری پژوهش داریم که مسوولیت این سه قطب با ما است، در حوزه زیست فناوری با مرکزیت منطقه ۱۰، حمل و نقل پیشرفته با مرکزیت منطقه ۳ و نانو را با محوریت منطقه ۱۵ داریم که به عنوان قطب کشوری کار می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: همچنین ۹ رشته استانی به عنوان قطب استانی مطرح است که سلولهای بنیادین، نجوم، علوم آزمایشگاهی و گیاهان دارویی از جمله این رشتهها هستند که به صورت تخصصی کار می کنند و مهارت آموزی دانشآموزان در این حوزهها اتفاق می افتد.
کریمیان همچنین درباره سطح فعالیتهای پژوهشی دانشآموزان توضیح داد: دانش آموزان مستعد و توانمند در کنار هدایت و حمایت خانواده و آموزش و پرورش تولیدات پژوهشی خوبی دارند که می توان از نتایج پژوهش آنها بهرهمند شد که نمونه بارز آن را می توان در تقدیر پژوهشگاه رویان از تحقیقات دانشآموزان مشاهده کرد.
وی همچنین درباره توانمندسازی معلمان برای انجام اقدامات پژوهشی اظهار کرد: آموزش معلمان به عنوان یک اصل در حوزه های مختلف به ویژه آموزشهای ضمن خدمت مورد توجه قرار دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: توانمندسازی معلمان با محوریت کارهای پژوهشی و تحقیقی جز برنامهها و فهرست اقدامات آموزش و پرورش است و در حوزه آموزشهای ضمن خدمت فرهنگیان تعریف شده است.
شهر تهران ۱۹ منطقه آموزش و پرورش و ۱۹ پژوهشسرای دانش آموزی دارد و دانشآموزان در فضای مشارکت سازنده استعداد خود را میتوانند شکوفا کنند.ایرنا