کد خبر: ۳۰۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 11
شفا آنلاين-داشتن سبک زندگی غیر متحرک به عنوان اصلی‌ترین عامل خطر طول عمر شناخته شده است.
به گزارش شفا آنلاين،نداشتن تحرک کافی نه تنها با افزایش خطر ابتلا به چاقی و لخته شدن خون همراه است بلکه مطالعات جدید نشان می‌دهند بی‌تحرکی یا کم تحرکی خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را نیز افزایش می‌دهد. بر اساس این مطالعه که به تازگی منتشر شده کسانی که بیشتر روز را در مقابل تلویزیون یا رایانه می‌نشینند در مقایسه با افرادی که سبک زندگی فعالی دارند، بیشتر در معرض خطر سرطان قرار دارند. به طور کلی گفته می‌شود هر دو ساعت نشستن خطر ابتلا به سرطان را تا 10درصد افزایش می‌دهد.

با این حال به نظر می‌رسد ارتباط بین نشستن و سرطان لزوماً به مقدار ورزش مربوط نیست بلکه به مقدار زمان نشستن مرتبط است. این نتایج در واقع یک بررسی کلی از 43 مطالعه صورت گرفته در بین 4 میلیون شرکت‌کننده است که نشان می‌دهد نشستن‌های طولانی مدت و سبک زندگی بی‌تحرک علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان، به بیماری‌های قلبی و دیابت منجر می‌شود. 43 مطالعه گفته شده شامل مصاحبه‌ها و پرسشنامه‌های متعددی است که زمان نشستن یا تماشای تلویزیون به صورت روزانه در آن گزارش می‌شد.

نشستن طولانی مدت خطر ابتلا به سه نوع سرطان خطرناک آندومتر (سرطان پوشش رحم)، روده و ریه را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد خطر ابتلا به سرطان ریه و روده به ازای هر دو ساعت اضافی نشستن 6 تا 8 درصد افزایش می‌یابد.

یکی از رفتارهای شایع مردم که خطر ابتلا به دیابت و افزایش وزن و چاقی را افزایش می‌دهد، خوردن فست فودها و نوشیدنی‌های انرژی زا و شیرین است که این عوامل در کنار عامل خطری مانند تماشای تلویزیون مشکل را تشدید می کند.

مطالعات مختلفی با هدف سبک زندگی بی‌تحرک و اثرات منفی آن بر سلامتی انجام گرفته است اما این مطالعه جدید ارتباط قوی بین شیوه زندگی بی‌تحرک و متوسط طول عمر را که 5 سال کوتاه‌تر از مقدار نرمال آن است، ثابت می‌کند. همچنین این مطالعه به تأثیر نشستن و توسعه سرطان ریه، آندومتر و روده بزرگ متمرکز است. تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته توسط مؤسسه ملی سرطان که به عنوان پژوهش و تحقیقی بسیار باارزش در جامعه بهداشت بین‌المللی شناخته می‌شود، نشان می‌دهد در میان 4 میلیون شرکت‌کننده حدود 69 هزار مورد سرطان شناسایی شده که همه این مبتلایان زمان بیشتری را صرف نشستن مثلاً در جلوی تلویزیون ، مقابل میز رایانه یا روی مبل کرده‌اند. این مطالعه که توسط دانشگاه رگنسبورگ در آلمان انجام شده عوارض سبک زندگی بی‌تحرک را بر سلامتی نشان می‌دهد.

دکتر «دانیلا اشمیت» یکی از پزشکان این طرح به وضوح توضیح داد که چگونه خطر ابتلا به سرطان با رفتارهای بی‌تحرک و کم تحرک مرتبط است.

از نقطه نظر آماری، افراد بالغ در اغلب کشورهای توسعه یافته تمایل دارند نیمی از روز را با انواع رفتارهای بی‌تحرک در محل کار یا خانه درگیر شوند. تخمین زده می‌شود این افراد بین 50 تا 60 درصد از روز را صرف نشستن در هنگام کار یا اهداف تفریحی می‌کنند. تجزیه و تحلیل علمی نشان می‌دهد زندگی بی‌تحرک یک تهدید بزرگ برای طول عمر به حساب می‌آید.

با این حال به نظر می‌رسد نتایج حاصل از این مطالعه تنها با سه نوع سرطان ریه، آندومتر و روده مرتبط باشد و با سرطان های مری، پروستات و پستان مرتبط نیست. گفته می‌شود برخی مکانیسم‌های بیولوژیکی مسئول ارتباط بین سرطان و رفتارهای بی‌تحرک طولانی مدت است. مکانیسم عمل نسبتاً ساده است. نشستن در یک دوره طولانی تغییرات گسترده‌ای را در سیستم بدن منجر می‌شود. این نوع سبک زندگی با تأثیر بر سطح هورمون‌ها وزن بدن و خطر ابتلا به التهاب بدن را افزایش می‌دهد. این سه عامل به بروز انواع خاصی از سرطان‌ها کمک می‌کند.

تغییر عادت کاری در محل کار بویژه کسانی که بین 8 تا 10 ساعت از روز را صرف نشستن در محل کارشان می‌کنند، یکی از استراتژی‌های مؤثر در محیط کار است که به طور قابل توجهی خطر سه نوع سرطان را کاهش می‌دهد. به طور کلی سبک زندگی بی‌تحرک برای قلب، سیستم گردش خون، سوخت و ساز بدن و سلامت جسمی و روانی مضر است. شیوه زندگی بی‌تحرک با افزایش خطر ابتلا به سرطان متوسط طول عمر را کاهش می‌دهد.



ایران


 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: