کد خبر: ۳۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 10
شفا آنلاين-برداشتن رحم در یک پروسه حداقل تهاجمی که به عنوان «مورسیلشن» شناخته شده است، خطر ابتلا به انواع سرطان را در ناحیه شکمی به همراه دارد.
به گزارش شفا آنلاين،در حال حاضر یک مطالعه جدید احتمال گسترش سلول‌های سرطانی بعد از عمل هیسترکتومی را نشان می‌دهد.



جراحان در طول انجام هیسترکتومی با روش مورسیلشن، بافت رحم را به تکه‌های کوچک‌تر برش می‌دهند و از طریق لوله یا لاپاروسکوپی قطعه‌های کوچک را از شکم خارج می‌کنند.
دکتر «جیسون رایت»، رئیس مرکز تحقیقات سرطان زنان در کالج کلمیبا می‌گوید: هیسترکتومی پروسه شکسته شدن رحم به قطعات کوچک‌تر است. به لحاظ نظری در طول این جراحی سرطان از طریق برش بافت رحم به خارج از رحم گسترش می‌یابد زیرا در روش مورسیلشن معمولاً ریسک خارج کردن رحم به صورت سالم و دست نخورده بسیار پایین است.

در این بررسی جدید که نتایج آن در مجله انجمن پزشکی امریکا منتشر شده، اطلاعات بیماران نشان می‌دهد از هر 10 هزار زن که از این روش استفاده کرده‌اند، سلول‌های سرطانی در بین حداقل 9 زن و حداکثر 100 زن گسترش یافته بود.

در ماه آوریل گذشته سازمان بهداشت ایالات متحده استفاده از مورسیلشن برای برداشتن رحم یا فیبروئید رحم (رشد غیر سرطانی بافت رحم که باعث خونریزی یا درد شدید در آن می‌شود) را به خاطر ابتلا به سرطان و گسترش سلول‌های سرطانی در ناحیه شکم منع کرد.

به گفته این متخصص، گزینه‌های دیگری غیر از مورسیلشن وجود دارد. سالانه حدود 500 هزار هیسترکتومی در ایالات متحده به خاطر مشکلاتی از قبیل سرطان و فیبروئید رحم برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها انجام می‌شود در حالی که بیش از 230 هزار زن که از سال 2006 تا 2012 مورد روش هیسترکتومی قرار گرفته بودند، شناسایی شده‌اند که از این تعداد حدود 36 هزار زن از روش مورسیلشن استفاده کرده بودند در این میان 99زن با گسترش سلول‌های سرطانی روبه‌رو شده بودند ضمن اینکه احتمال ابتلا به دیگر سرطان‌ها در زنان مسن‌تر بیشتر بود در حالی که 6 زن زیر 40سال با سرطان مربوط به رحم  پس از مورسیلشن شناسایی شدند و در 24 زن 65 ساله این مقدار با افزایش 36 درصدی همراه بود.

خطر گسترش سلول‌های سرطانی در روش مورسیلشن شناخته شده است با این حال تحقیقات نشان می‌دهد زنان مسن‌تر بیشتر در معرض خطر قرار دارند. به همین خاطر متخصصان توصیه می‌کنند پزشکان باید از روش‌های مناسب در جراحی برداشتن رحم استفاده کنند و از طرفی زنان باید عوارض مثبت و منفی این روش را از پزشک خود جویا شوند زیرا توزین خطر و مزیت در حفظ سلامتی بسیار مهم است از طرف دیگر خطر گسترش بافت‌های سرطانی در زنان بالای 65 سال بیشتر از زنان زیر 40 سال است.


ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: