کد خبر: ۳۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 10
شفاآنلاین-متخصصان بیماری ریوی معتقدند کمبود اکسیژن به ارگان های بدن آسیب می رساند و منجر به اختلالات مغزی ، احساس سرگیجه و گیجی را در افراد افزایش می دهد.
به گزارش شفا آنلاین،زمانی که اکسیژن هوا به زیر 10 درصد برسد مغز دچار تورم می شود. وقتی که میزان اکسیژن مصرفی به کمتر از 6 درصد می رسد حیات فرد در معرض خطر قرار می گیرد.

زمانی که برای فرد اکسیژن شروع می شود علائم شروع به بهبود می کند. اگر بهبود رخ ندهد باید به عوارض ناشی از کمبود اکسیژن فکر کرد و این به معنای پیش آگهی ناخوشایند است.

کمبود اکسیژن در بدن به طور کلی هیپوکسی Hypoxia و کمبود آن در خون هیپوکسمی Hypoxemia نامیده می شود.

علامت بالینی مهمی که ایجاد می شود سیانوز است کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها منجر به تورم و آسیب بافت ها می شود که در نهایت در تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین مویرگ ها و بافت ها اختلال ایجاد می کند.

متخصصان بیماری ریوی تاکید می کنند که به کار گیری و استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز برای بیماران ریوی ضروری است به طوری که ترخیص بیماران ریوی از بیمارستان ها منوط بر استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در محیط خانه است .

دستگاه اکسیژن ساز یکی از ابزارهایی است که بیماران ریوی، پونومی، قلبی، آسمی و حتی افراد سالم جهت رفع خستگی روزانه می توانند از آن استفاده کنند.این ابزار به روش جذب مولکولی اکسیژن خالص را از هوای ورودی جدا کرده و پس از مرطوب نمودن آن توسط یک سوند در اختیار بیمار قرار می دهد.

دکتر قمر تاج خان بابایی ، فوق تخصص بیماری های ریوی  اظها رداشت: 21 درصد از اتمسفر زمین را اکسیژن تشکیل داده است که نیاز همه ما انسان ها را تامین می کند.

به گفته وی ریه سالم و طبیعی که عاری از بیماری می تواند اکسیژن مورد نیاز خود را از این طریق تامین نماید .

خان بابایی ادامه داد: زمانی که بیماری های تنفسی و ریوی چه در سن کودکی وبزرگسالی در افراد ایجاد شود ، تبادل اکسیژن و دی اکسید کرین به راحتی صورت نمی گیرد لذا فرد دچار کمبود اکسیژن (هیپوکسی ) می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خطرات کمبود اکسیژن اشاره کرد و گفت : در صورتی که بیماران با کمبود اکسیژن مواجه شوند اکسیژن رسانی به مغز ، قلب ، کلیه ها، دستگاه گوارش و پوست دچار اشکال می شود.

وی همچنین یاد آور شد : با کمبود اکسیژن رنگ پوست تغییر خواهد کرد و به سمت کبودی و بنفش شدن رفته و اطراف لبها و نوک انگستان دست و پاها این کمبود اکسیژن مشاهد می شود.

فوق تخصص ریه کودکان افزود : کمبود اکسیژن بسیار خطرناک بوده و می تواند حیات بشریت را مختل نماید و دراین شرایط منطقی است که اکسیژن رسانی به بیمار در شرایط مطلوب ایجاد شود .

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد : اکسیژن رسانی به دو روش مختلف در اختیار بیمارانی که مشکلات تنفسی و ریوی دارند وجود دارد یکی از طریق کپسول اکسیژن و یا دستگا هایی که شارژ الکترونیکی برخوردار است و از هوای اتاق تولید اکسیژن می کند.

خان بابایی افزود :دستگاه اکسیژن ساز یکی از پیشرفته ترین دستگاه های در جهان که بیماران ریوی، پونومی، قلبی، آسمی و حتی افراد سالم جهت رفع خستگی روزانه می توانند از آن استفاده کنند.

به گفته وی کپسول اکسیژن قابلیت شارژ دارد و می تواند بعد از خالی شدن آن را پر کرد.

اما دستگاه اکسیژن ساز نیازی به این شرایط ندارد و مادامی که جریان برق وجود دارد می تواند تولید اکسیژن نماید.

خان بابایی ادامه داد: اکسیژن از طریق ماسک و یا لوله که در سوراخ بینی قرار می گیرد به بیماران رسانده می شود .

فوق تخصصی ریه کودکان گفت : در بیمارستان ها استفاده از دستگا های اکسیژن ساز از نوع سانترال است اما نوع خانگی برای یک یا دو بیمار کفایت می کند.

وی اظهار کرد: با فوق تخصصی شدن رشته های مختلف پزشکی و بیماری های کودکان و بزرگسالان به طبع بیمارانی که در گذشته سرنوشت مرگ را داشته اند هم اکنون از مرگ نجات پیدا کرده و لی برای زنده ماندن به تجهیزات نیاز دارند.

فوق تخصص ریه اضافه کرد : دستگا های اکسیژن ساز و یا کیسول اکسیژن به ترتیب تا بر طرف نمودن بیماری زمینه ای که باعث تخریب سیستم تنفسی شده باید از اکسیژن کمکی استفاده کرد و به همین جهت اکنون در منازل از این دستگا ها و تجهیزات برای سلامتی بیماران استفاده می شود .

وی در پایان اضافه کرد: فصل تابستان عفونت های تنفسی در افراد کمتر مشاهده می شود ولی همچنان ریز گردها و آلودگی هوای شهر های صنعتی باعث تشدید برخی بیماری های آلرژیک فصلی ، تب یونجه و حتی حملات آسم می شود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: