کد خبر: ۳۰۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 08
شفا آنلاين-رئیس جهاد دانشگاهی گفت: امروز زبان مقابله با دشمن زبان اقتدار در حوزه‌های دفاعی و اقتصاد دانش‌بنیان است تا از این طریق دشمن جرأت تعرض به کشورهای اسلامی را پیدا نکند.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر حمیدرضا طیبی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به «سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی» اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با هدف تحقق آرمان‌های بلند امام خمینی (ره) و جمهوری اسلامی تشکیل شده است.

طیبی افزود: در اردیبهشت‌ ماه سال 59 که دانشگاه‌های ما به سنگر گروه‌های ضدانقلاب تبدیل شده بودند، امام خمینی (ره) از این وضعیت دانشگاه‌ها و فرهنگ حاکم بر آن انتقاد کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بر اساس همین وضعیت بود که حرکت انقلاب فرهنگی توسط دانشجویان مسلمان شکل گرفت و از دل آن جهاد دانشگاهی با مأموریت‌های توسعه فرهنگی کشور، توسعه علمی و آموزش‌های تخصصی که اساس توسعه دانش‌بنیان جمهوری اسلامی هستند، شکل گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در دوران جنگ تحمیلی گفت: جهاد دانشگاهی با استفاده از روحیه جهادی و نیروهای مؤمن و ارزنده خود توانست حدود 500 پروژه را در دوران جنگ تحمیلی اجرا کند که از جمله این پروژه‌ها طراحی و ساخت تجهیزات نظامی، مهندسی معکوس تجهیزات نظامی و راه‌اندازی خطوط تولید مهمات بود.

طیبی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی پس از جنگ تحمیلی تمام توان خود را بر روی توسعه دانش‌بنیان کشور معطوف کرد، گفت: این نهاد پس از تقدیم 70 شهید در جنگ تحمیلی تمام توان خود را بر روی توسعه علمی کشور متمرکز کرد و در این زمینه به دنبال الگوسازی این موضوع بود که کشور و جوانان آن می‌توانند در مرزهای دانش حرکت کرده و دانش را کاربردی کنند. در حقیقت جهاد دانشگاهی توانست الگوسازی مناسبی را هم در حوزه توسعه فرهنگ و هم در توسعه فعالیت‌های آموزشی انجام دهد.

وی درمورد فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری گفت: ما در جهاد دانشگاهی به دانش فنی ساخت فرستنده رادیویی دست پیدا کرده و نیاز کشور را در این خصوص تأمین کردیم و آماده ورود به بازار جهانی هستیم، همچنین طراحی و ساخت تجهیزات کنترل آلایندگی در صنایع، طراحی و ساخت تجهیزات در صنعت نفت ایران با دانش ایرانی از جمله دکل‌های حفاری و ... از دیگر اقدامات این نهاد محسوب می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در تلاشیم تا با تقویت روحیه جهادی حرکت در مرزهای دانش را الگوسازی کنیم، از فعالیت جهاد دانشگاهی در مسیر توسعه دانش‌بنیان کشور خبر داد و افزود: جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی بر روی بازیابی علوم غنی ادبی کشور تمرکز کرده است، همچنین به دانش فنی تولید سلول‌های بنیادی و تکمیل پروتکل‌های درمانی دست یافته و برای راه‌اندازی مجتمع تولید سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان و همچنین بومی‌سازی تولید آنتی‌بادی برای مبارزه با سرطان و در زمینه تأسیس و توسعه ذخایر ژنتیک کشور در حال برنامه‌ریزی است.

وی یادآور شد: مجموعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سه پژوهشگاه، 25 پژوهشکده، دو دانشگاه، شش مؤسسه آموزش عالی، دو پارک علم و فناوری و 18 مرکز علم رشد فناوری سازمان‌دهی شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی همچنین تقویت روحیه امید و اعتماد به نفس ملی را از طریق شناساندن هویت کشور در قالب اردوهای علمی فرهنگی «ایران مرز پرگوهر» در دستور کار خود داشته است، البته تلاش‌های جهاد دانشگاهی جز با روحیه جهادی و تعامل ایمان، علم و عمل به ثمر نخواهد نشست.

طیبی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری خطاب به مسؤولان و دست‌اندرکاران جهاد دانشگاهی گفت: این سخنان مقام معظم رهبری از اینکه ایشان برای آینده علمی کشور به جهاد دانشگاهی امیدوار هستند، مسؤولیت این سازمان را سنگین‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی دارای توانمندی‌های ارزنده‌ای است که می‌تواند نقش مؤثری در پیشرفت دانش‌بنیان کشور داشته باشد، گفت: در همین راستا سند نقش جهاد دانشگاهی در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت شده است که امیدواریم با تصویب این سند، زمینه برای خدمت‌رسانی جهاد دانشگاهی فراهم شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: